ایرانیان در اسرائیل و جهان یاد کوروش بزرگ را با برگزاری جشن ها و مراسم گرامی می دارند

ایرانیان اسرائیل و بسیاری از کشورهای جهان، در روزهای آینده هفتم آبان یادروز کوروش بزرگ را جشن می گیرند. جشن ایرانیان روز دوشنبه آینده (چهار روز دیگر) در دانشگاه پلی تکنیک خولون در مرکز اسرائیل برگزار می شود و در کنار سخنرانی ها در بزرگداشت شخصیت و خدمات کوروش کبیر، ترانه های میهنی نیز اجرا خواهد شد.

سازمان جدیدی در اسرائیل به نام “فرهنگسرای ایران در اسرائیل” مبتکر برگزاری این جشن است که با شادباش رئیس دانشگاه نامبرده، که خود زاده شهر بخارا می باشد آغاز می شود و شخصیت های مختلف درباره کوروش و روابط ایران و اسرائیل در دوران باستان سخن خواهند گفت و پیام هایی نیز از چند کشور جهان از جانب نهادهای دوستداران کورش کبیر اکران خواهد گردید. همچنین هنرمندان موسیقی ایرانی در اسرائیل سرودهای میهنی اجرا خواهند کرد. این مراسم، به طور زنده از حساب اینستاگرام  “فرهنگسرای ایران در اسرائیل” پخش خواهد شد.

لینک صفحه اینستاگرام فرهنگسرای ایران در اسراییل:

https://www.instagram.com/iranianculturalhouse/?hl=en

لینک یوتیوب فرهنگسرای ایران در اسراییل:

https://www.youtube.com/channel/UCk8czolZjweepKBVcR1_MlA

شبکه تلویزیونی کانال یک لوس آنجلس نیز برای برگزاری نکوداشت کوروش بزرگ پیشگام شده و برنامه ای را در لوس آنجلس و همچنین یک برنامه دیگر در آلمان برگزار خواهد کرد.

این آیین ها در حالی برگزار می شود که در داخل ایران، رژیم بیشترین تلاش خود را به کار برده تا کسی جرات برگزاری مراسمی را نداشته باشد. در اطراف آرامگاه کوروش در پاسارگاد میله های آهنی نصب شده تا علاقمندان نتوانند به آن مکان نزدیک شوند.

همچنین به سازمان های فرهنگی و اجتماعی در داخل کشور هشدار داده شده که از ذکر نام کوروش خودداری ورزیدند.

روح الله خمینی ادعا کرده بود که همه پادشاهان ایران تا هنگام تسلط عرب بر ایران، افزادی ستمگر بوده اند و عدل اسلامی را باید در حکومت کنونی ایران جستجو کرد.