ایرانیان زادروز کوروش بزرگ را گرامی می دارند، ولی رژیم آن را تخطئه می کند. مجسمه کوروش به اسرائیل آورده شد

بسیاری از ایرانیان و آشنایان به تاریخ و فرهنگ ایران، امروز (آدینه) را که هفتم آبان ماه است، یادروز کوروش کبیر می دانند و یاد آن فرمانروای انسان دوست و دادگستر ایران را جشن می گیرند و افتخار می کنند که فرهنگ ایران زمین رهبری را پرورش داده بود که برخلاف معمول زمان، با همه مردمان به نیکویی رفتار می کرد و حتی پس از تسخیر سرزمین های دیگر، به اهالی ستم نمی کرد و به همه فرهنگ ها و باورها احترام می گذاشت.

منشور کوروش که یگانه بازمانده دوران پادشاهی او می باشد، یکی از بزرگترین افتخارات ایرانیان است که اصل آن در موزه بریتانیا نگهداری می شود، ولی نماد آن در سازمان ملل آویخته است تا همگان بدانند که ایران دارای فرمانروایی عادل و پایبند به معنویات بشری بوده، معنویاتی که در آن دوران تاریک تاریخ، در میان هیچ یک از فرمانروایان جاری نبود.

یهودیان کوروش را تحسین می کنند و از خدماتی که به یهودیان کرده می بالند و از او سپاسگزاری می کنند.

کوروش کبیر در دوهزار و پانصد سال پیش، هنگامی که امپراطوری بابل را شکست داد، یهودیان را از اسارت رهایی بخشید و به آنان گفت که می توانند به خانه پدری باز گردند و بیت المقدس خود را از نو بنا کنند و همچنان به ستایش پروردگار خویش بپردازند.

به پاس این انسان دوستی پادشاه ایران بود که در تورات کتاب مقدس یهودیان، از کوروش به نام “منجی پروردگار” نام برده شده و از زبان آفریدگار خطاب به او آمده است “من همه دروازه ها را در برابر تو می گشایم و همه قفل ها را باز می کنم زیرا تو “ماشیح” (مسیح خداوند و منجی یهودیان) هستی”.

پروفسور امنون نتسر بزرگترین پژوهشگر تاریخ یهودیان ایران، در تجلیل از کوروش بزرگ، از جمله گفته بود که نام کورش، در تمام کتب و اسناد تاریخی، برای نخستین بار در تورات یهودیان آورده شده و اگر این نبود، شاید هرگز دنیا سعادت آگاهی از وجود چنین شخصیتی را نداشت.

ایرانیان  اسرائیل روز دوشنبه (پس فردا) همایشی را در بزرگداشت کورش در تالار دانشگاه صنعتی شهر خولون در کنار تل آویو برگزار می کنند. خولون دارای یکی از بزرگترین اجتماعات ایرانیان مقیم اسرائیل است. این همایش توسط فرهنگسرای ایران در اسرائیل برگزار می گردد و علاقمندان میتوانند این برنامه را به صورت زنده از طریق اینستاگرام این فرهنگسرا ملاحظه کنند.

اینستاگرام فرهنگسرای ایران در اسراییل:

https://www.instagram.com/iranianculturalhouse/?hl=en

یوتیوب فرهنگسرای ایران در اسراییل:

همچنین جشن های بزرگداشت کوروش کبیر، با کوشش شبکه تلویزیونی کانال یک در کالیفرنیا، دو همایش، یکی در لوس آنجلس و درگیری در آلمان برگزار می کند.

فرمانروایان تعصب گرای دینی که از چهل و دو سال پیش قدرت را در ایران به دست گرفته اند، از روز نخست قدرت یابی کوشیده اند دوران پادشاهی در ایران را عصر ستم معرفی کرده و دوران پس از تسلط اسلام بر این سرزمین را عصر تمدن معرفی کنند.

این فرمانروایان همچنین کوشیده اند آیین های باستانی ایران را باطل سازند و مراسم اسلامی را جایگزین آن سازند.

ابراهیم رئیسی در دیداری که از تخت جمشید داشت ادعا کرده گفت که این بازمانده قصر سلطنتی نشان عاقبت نافرجام فرمانروایان ستمگر است. در مورد پاسارگاد و آرامگاه کوروش نیز وزیر میراث فرهنگی رژیم گفته است که حریم این مکان باستانی باید محدود شود تا کشاورزان بتوانند در نزدیکی آن به حفر چاه آب و احداث ساختمان بپردازند.

در آستانه برگزاری یادروز کوروش بزرگ، مجسمه نیم تنه این بزرگ پادشاه که در ایران و توسط هنرمندان محلی ساخته شده، امروز (آدینه) به اسرائیل آورده شد و زینت بخش همایش روز دوشنبه خواهد بود.