ایران دومین ذخایر بزرگ گاز جهان را دارد، ولی برای تولید برق از مازوت استفاده می کند که بسیار آلاینده است

کارشناسان محیط زیست می گویند که هر سال در ایران به علت تنفس ریزگردهایی که در فضا معلق است جان می بازند که علت آن از جمله استفاده از آلاینده های هوا و به ویژه فرآورده های فسیلی می باشد که نفت کوره، نفت سیاه و گازوئیل و غیره از عوامل اصلی آن هستند. ولی روزنامه خراسان در شماره امروز خود(دوشنبه) فاش ساخت که شماری از نیروگاه های برق در ایران به استفاده از مازوت بازگشته اند که یکی از آلاینده ترین مایعات فسیلی است و مشخص نیست که در کشور ایران با ذخیر بسیار غنی گاز سوختی، چرا به مصرف مازوت بازگشته اند.

حکومت اخیرا اعلام کرده که در تامین گاز سوختی برای مردم مشکل دارد و قادر به استخراج مقادیر مورد نیاز نیست. بی تردید، این امر یکی از علل به کار بردن دوباره مازوت برای تولید برق است و معلوم نیست که چگونه رژیم تصمیم گرفته سلامت انسان ها را دوباره به خطر اندازد و دوباره به مازوت روی آورده است.

روزنامه خراسان نوشت که با نزدیک شدن فصل سرما و افزایش مصرف گاز توسط شهروندان، اکنون در نیروگاه های شانزده نقطه ایران استفاده از مازوت از سر گرفته شده و دولت نیز این خبر را مورد تایید قرار داده است.

در آماری که در تهران انتشار یافته آمده است که هر سال بیش از ۴۱ هزار ایرانی، به علت تنفس آلاینده هایی که در هوا معلق است جان خود را از دست می دهند و بی تردید مازوت نیز یکی از آلاینده های اصلی است و ادامه استفاده از آن، جان افرادی بیشتری را به خطر می اندازد.

گفته می شود که ایران، پس از جمهوری روسیه، دارای بزرگترین ذخایر گاز سوختی در جهان است. ولی از آن جا که توان فنی بهره برداری از آن را ندارند، قادر به تامین نیاز مردم نیستند. از سوی دیگر، به علت پایین بودن نرخ گاز در ایران، به نسبت بازار جهانی، ارزیابی گردیده که در مصرف آن زیاده روی می شود.

ایران در آب های خلیج فارس، دارای یک حوزه ذخایر گاز مشترک با امیرنشین قطر می باشد. قطر از سال ها پیش بهره برداری خود از این ذخایر مشترک را آغاز کرده و ده ها میلیارد  دلار درآمد از آن داشته است. ولی حکومت ایران به علت ضعف تکنولوژی و همچنین تحریم های آمریکایی که کمپانی های بزرگ خارجی را از همکاری با ایران باز می دارد، هنوز نتوانسته است از سهم خود استفاده کند و تا کنون درآمدهای کلانی را از دست داده است.