بانک مرکزی اعلام داشت ۶۰۰ میلیون یورو به حساب وزارت بهداشت ریخته شد، ولی هم کم و هم دیر است

یک ماه پس از آن که وزیر بهداشت فاش ساخت که وعده بودجه یک میلیارد دلاری برای مبارزه با کورونا در اختیار آن نهاد قرار نگرفته است، امروز (چهارشنبه) بانک مرکزی اعلام داشت که مبلغی به میزان ششصد میلیون یورو را به حساب آن وزارتخانه واریز کرده است.

این اقدام در شرایطی انجام می شود که ویروس کورونا جمعیت بسیار بالایی را در ایران آلوده ساخته و برای درمان بیماران فعال، باید بیمارستان های جدید برپا کرد و تجهیزات پزشکی بسیاری را از کشورهای دیگر خرید، که تصور نمی رود حتی همین یک میلیارد دلار نیز کافی باشد.

اهمال حکومت در رسیدگی به این فاجعه، ممکن است ده ها هزار نفر دیگر را در هفته ها و ماه های آینده به کام مرگ بکشاند.

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی ایران،خبرداد که  به درخواست سازمان برنامه و بودجه، بابت هزینه‌های مقابله با بیماری کورونا تاکنون معادل ریالی ۶۰۰ میلیون یورو به حساب خزانه واریز شده است تا در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

او تایید کرد که این اقدام به درخواست سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته و به زودی معادل هشت هزار میلیارد تومان دیگر نیز برای پرداخت به وزارت بهداشت به حساب خزانه واریز می‌شود.

موضوع اختصاص یک میلیارد یورو برای مبارزه با کورونا به ۷ ماه پیش بر می‌گردد. زمانی که علی خامنه‌ای، ۱۱ روز پس از درخواست اضطراری دولت برای برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مبارزه با کورونا، با اختصاص این بودجه موافقت کرد.

پیشتر نیز  سعید نمکی وزیر بهداشت در این باره گفته بود که فقط ۲۷ درصد از این بودجه را دریافت کرده و درباره بیش از ۷۰ درصد باقی‌مانده گفته بود که «نمی‌دانم برای کدام کار مهم‌تر گذاشته‌اند؟»

نمکی در اوایل صدارتش گفته بود : «یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز تجهیزات پزشکی رفته و هنوز دقیقا معلوم نیست چه کسی برده و چه چیزی آورده و به چه کسی داده است.»

در همین رابطه ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، نیز گفته بود:  از یک میلیارد یورو بودجه اختصا‌ص‌یافته، فقط حدود ۳۰ درصد آن به وزارت بهداشت پرداخت شده است، اما هنوز حقوق و مزایای پزشکان و پرستاران پرداخت نشده است.

یادآور می شود که حکومت اسلامی ایران پیشتر از صندوق بین‌المللی پول درخواست وام پنج میلیارد دلاری کرده بود اما این صندوق هنوز جوابی به تهران نداده است.

مقامات حکومت اسلامی ایران در این باره گفته بودند که ایالات متحده  مانع از ارائه وام صندوق بین المللی پول به ایران شده است. ولی ایالات متحده اعلام کرده بود تضمینی وجود ندارد که حکومت اسلامی ایران  وام صندوق بین‌المللی پول را صرف امور تروریستی نکند.