بایدن هشدار داد احتمال حمله دیگر به فرودگاه کابل بین ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده بسیار بالاست

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، شامگاه شنبه (۶ شهریور) هشدار داد که به احتمال بسیار زیاد، در ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده، دوباره به نیروهای آمریکایی در فرودگاه کابل حمله خواهد شد.

همچنین سفارت آمریکا در افغانستان، با صدور اطلاعیه‌ای از شهروندان آمریکایی خواست به دلیل وخامت اوضاع امنیتی، از رفتن به سوی فرودگاه کابل، اکیدا خودداری کنند.

جو بایدن گفت که وضعیت در فرودگاه کابل، “بسیار خطرناک” است و فرماندهان نظامی به او گفته‌اند که احتمال حمله در ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده وجود دارد.

هشدار جدید بایدن که حاکی از قریب الوقوع بودن حمله‌ای دیگر علیه نیروهای آمریکایی و غیرنظامیانی است که در داخل و اطراف فرودگاه کابل برای فرار از افغانستان تجمع کرده‌اند، پس از آن صورت داده می‌شود که در حمله خونین سه روز پیش (پنج‌شنبه)، دست کم ۱۳ سرباز آمریکایی و ۱۷۰ شهروند افغان بر اثر حمله انتحاری داعش خراسان کشته شدند.

یک روز بعد، به دستور بایدن یک حمله پهپادی به نقطه ای در ولایت ننگرهار در شرق افعانستان صورت گرفت که گفته شد در این حمله، دو تن از طراحان حملات انتحاری داعش، به هلاکت رسیده‌اند.

بیشتر بخوانید: آمریکا در پی حمله مرگبار کابل، به داعش خراسان حمله کرد

مقامات آمریکایی همچنین نسبت به خطر بالای حملات بیشتر داعش – دشمنان غرب و طالبان (حاکمان جدید افغانستان) – هشدار دادند، زیرا نیروهای آمریکایی ماموریت خود را تا سه شنبه، مهلت تعیین شده توسط بایدن، به پایان می‌رسانند.

جو بایدن گفت که شنبه (دیروز) با تیم امنیت ملی خود در واشنگتن و فرماندهان میدانی دیدار کرده و درباره حمله هوایی که نیروهای آمریکایی جمعه شب (به وقت محلی) علیه گروه تروریستی داعش خراسان در افغانستان انجام دادند، گفتگو کردند. در بیانیه بایدن آمده است: «من گفتم ما در تعقیب گروهی که مسئول حمله به نیروهای ما و غیرنظامیان بی‌گناه در کابل بود، خواهیم بود، و این کار را کرده‌ایم».

بایدن در ادامه هشدار داد که این آخرین حمله‌ای نیست که ایالات متحده علیه این گروه تروریستی برنامه ریزی کرده است و گفت که تلافی ادامه خواهد داشت.

او گفت: «ما به دنبال شکار هر فردی که در آن حمله فجیع دست داشته باشد خواهیم رفت و آنها را مجبور به پرداخت تاوان می کنیم. هر زمان که کسی به دنبال آسیب رساندن به ایالات متحده یا حمله به نیروهای ما باشد، تردید نکند که با پاسخ ما روبرو خواهد شد».

به گفته مقامات دولت آمریکا،  تاکنون حدود ۱۱۴ هزار تن از فرودگاه کابل تخلیه شده‌اند. مهلت تخلیه نیروهای آمریکایی و متحدان آن، سه‌شنبه ۳۱ اوت، به پایان می رسد. این مهلت که توسط جو بایدن تعیین شده است، پایان ۲۰ سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان خواهد بود.

نحوه خروج فاجعه بار نیروهای آمریکایی از افغانستان که منجر به مرگ ده‌ها تن شد و هرج و مرج و آشفتگی فراوانی به وجود آورد، موجب شده است که جو بایدن، هدف انتقادات شدید در داخل و خارج آمریکا قرار گیرد.

از فوریه ۲۰۲۰ تا سه روز پیش که داعش با حملات انتحاری، ۱۳ سرباز آمریکایی را به کام مرگ فرستاد، هیچ سرباز آمریکایی کشته نشده بود.