بحران سیاسی در روابط آمریکا و چین، در رابطه با کورونا، اقتصاد و هنگ کنگ بالا می‌گیرد

بحران سیاسی در روابط ایالات متحده و چین بالا می گیرد  و جدال لفظی در حدی بین پکن و واشنگتن گسترش می یابد که دولت چین هشدار داد که ممکن است جنگ سرد از سر گرفته شود.

دولت پرزیدنت ترامپ از همان نخستین ماه های به دست گرفتن قدرت، کوشید ادامه تسلط چین بر اقتصاد جهانی را کند سازد و از جمله از شرکت های آمریکایی خواستار شد سرمایه گذاری های خود در چین را به ایالات متحده باز گردانند، و به موازات آن گمرکی سنگینی بر کالاهای ساخت چین وضع کرد که واردات آنها به آمریکا مقرون به صرفه نباشد.

ولی اکنون مدتی است که این جدال بین دو کشور، در اتهاماتی پیرامون مسئولیت دولت چین در شیوع بیماری کورونا متمرکز شده است.

ایالات متحده، همچنان دولت چین را متهم می سازد که از افشای واقعیات در مورد ابعاد گسترش کورونا و منشاء آغاز آن، خودداری می ورزد و این امر باعث شده که ده ها هزار نفر جان خود را از دست بدهند و میلیون ها تن نیز به این ویروس مبتلا گردند.

برایان هوک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا که سرپرست اجرای تحریم ها علیه رژیم ایران نیز می باشد، ابعاد فاجعه کورونا در چین را با حادثه انفجار کوره اتمی چرنوبیل در روسیه، در یک ردیف قرار داد.

انفجار این کوره اتمی در سه دهه پیش، موجب انتشار غبار اتمی در بسیاری از کشورهای اروپایی و ممالک نزدیک به شوروی گردید، ولی اتحاد شوروی واقعیات را پرده پوشی کرده بود تا جهانیان از ابعاد فاجعه آگاه نشوند و این امر به سلامت مردم کشورهای دور و نزدیک آسیب رساند.

پرزیدنت ترامپ در ماه های اخیر بارها دولت چین را به پرده پوشی واقعیات مربوط به کورونا متهم ساخته است. او می گوید که این پنهانکاری، ملت های جهان را از شناخت فوری خطرات کورونا و لزوم جلوگیری از آن، بازداشت.

پرزیدنت ترامپ، سازمان جهانی بهداشت را نیز متهم ساخته بود که به جای انجام تحقیقات مستقل خویش، به بازتاب دادن گزارش های نادرست دولت چین بسنده کرده بود.

کانون دیگر افزایش تنش بین ایالات متحده و چین، اقدامات سرکوبگرانه دولت پکن در شهر ظاهرا خودگردان هنگ کنگ می باشد که دولت چین با برقراری مقررات سرکوبگرانه، می کوشد هرگونه فعالیت سیاسی طرفداران حقوق مدنی و اجتماعی شهروندان را سرکوب کند و یک نظام سیاسی شبیه داخل چین در آنجا برقرار سازد.