برایان هوک: ایران تنها کشوری در کره خاکی است که انقلاب خود را صادر می‌کند؛ آینده ایران در دست مردم ایران است

آینده ایران در دست مردم ایران است در آنجا شروع می‌شود و در آنجا هم پایان خواهد یافت

برایان هوک رئیس گروه ویژه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری پس از جلسه شورای امنیت درباره فعالیت‌های موشکی اخیر ایران حضور پیدا کرد و به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

برایان هوک در بخشی از سخنان خود گفت «نمی‌شود قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را جدا از آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران بدانیم، اینها مرتبط هستند.»

در پاراگراف ۷ در قطعنامه ۲۲۳۱ مشخصا در مورد فعالیت‌های موشکی ایران است و شورای امنیت از سال  ۲۰۰۰ با فرمول های مختلف چه تحت قطعنامه ۱۵۴۰، ۱۹۲۹ و ۲۲۳۱ مخالفت خود را با این فعالیت ها اعلام کرده‌اند. اینها قطعنامه‌های زیادی بودند که امروز هم از آنها نام برده شد که اینها در رابطه با نقض فعالیت‌های موشکی ایران صادر شدند.

برایان هوک در بخش دیگری از سخنانش گفت: «نمی‌توانیم فعالیت‌های موشکی ایران را جدا از برجام بدانیم. آنها که مذاکره کردند خیلی مشخص گفتند که تمرکز بر برجام به این معنا نیست که نسبت به دیگر مسائل و فعالیت‌های تروریستی و خطراتی که رژیم ایران انجام میدهد، بی تفاوت باشند. نمی توانیم نسبت به خطری که  از طرف رژیم ایران به منطقه و جهان وجود دارد توجه نکنیم.»

او افزود: «ما فکر می‌کنیم مسئله موشک ها جدیدترین مسئله است که شورای امنیت در رابطه با آن باید صحبت کند و آقای پمپئو با جزئیات مختلفی ارزیابی ما را از این میزان تهدید ایران، مطرح کردند.»

وی ادامه داد: «اگر به گفته‌های اعضای شورای امنیت خوب گوش کرده باشید، دست کم آلمان و بریتانیا با ما در این مورد هم عقیده بودند که نگذاریم برجام، جلوی واکنش جامعه بین المللی در مورد فعالیت‌های مخرب برنامه موشکی ایران را بگیرد.»

برایان هوک در ادامه سخنانش، در مورد تحریم نفتی ایران و به صفر رساندن فروش نفت آن کشور گفت: «ما به یک سری از کشورها در رابطه با خرید نفت ایران معافیت دادیم و وقتی که این تصمیم را گرفتیم، بازار نفت شکننده بود و کمبود نفت در بازار وجود داشت. این باعث می‌شد که بهای نفت بالا برود و در واقع به نفع ایران می‌شد، در حالی که ما سعی می‌کردیم فشار اقتصادی بر روی ایران قرار داشته باشد.»

آقای هوک افزود: «اما ما موفق شدیم که یک میلیون بشکه از صادرات نفت ایران را بین ماه‌های نوامبر تاکنون کاهش دهیم.»

برایان هوک ادامه داد: «ما توانستیم به برخی کشورها معافیت بدهیم تا قیمت نفت پایین بیاید و قیمت نفت پایین آمد و ما فکر می‌کنیم در سال ۲۰۱۹ عرضه بیشتر از تقاضا خواهد بود و به زودی شاهد باشیم که صادرات نفت ایران به صفر برسد.»

رئیس گروه ویژه اقدام ایران گفت: «ما می‌دانیم که بیشترین درآمد رژیم ایران از صادرات نفت است و اگر بخواهیم درپی متوقف کردن رژیم ایران که بزرگترین حامی تروریسم در جهان است باشیم، باید قطع پول و صادرات نفت رژیم ایران را دنیال کنیم.
فکر می‌کنیم در آینده به زودی بیشتر و بیشتر عرضه نفت از بازار ایران به بازار جهانی  کاهش می یابد و باید فشار اقتصادی روی این رژیم بگذاریم تا درآمدی را که به دست می آورد، در راه ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه و جهان صرف نکند و از طرف دیگر فشار آوریم که این رژیم به میز مذاکره بیاید تا توافق بهتر و جدیدتر و جدی‌تری داشته باشیم.»

برایان هوک در ادامه سخنانش درباره سازوکار مالی مورد پیشنهادی اتحادیه اروپا با ایران اظهار نظر کرد و گفت «باید بگویم که ما در واقع می‌بینیم که شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های ما پیروی کردند. آنها بازار آمریکا را به بازار ایران ترجیح دادند. اف ای تی اف نیز همین سیاست را پیش گرفت.»

وی افزود: «وقتی با ایران معامله می‌کنید، نمی‌دانید که شما یک داد و ستد اقتصادی می کنید یا به فعالیت‌های تروریستی کمک می‌کنید.»

آقای هوک با اشاره به فعالیت های اقتصادی سپاه پاسداران، افرود: «ما می‌دانیم که بیشتر از نیمی از اقتصاد ایران در دست سپاه قرار دارد. بسیاری از افراد وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری، به بیش از ۳۰ کشور جهان سفر کرده و با شرکت‌های مختلف دیدار کردند و در رابطه با همراهی با تحریم‌ها با این شرکتها گفتگو کردند.
اما در عین حال هر عملی را که ناقض تحریم ها باشد تحریم می‌کنیم و فکر نمی‌کنم در این مورد با اروپا دچار مشکلی باشیم.»

وی در رابطه با نقش و نظر روسیه و چین در این مورد گفت: «امروز در شورای امنیت، روسیه و چین در رابطه با اهمیت توافق اتمی صحبت کردند، ما انتظار آن را داشتیم. با این دو کشور درباره موثر بودن این توافق هم نظر نیستیم و اختلاف نظر داریم. اما دیدیم که از تحریم‌های ما تبعیت و پیروی کردند و جایی که تبعیت و پیروی نبینیم برخورد می کنیم و تحریم میکنیم، چه فرد باشد، چه یک کشور، یا یک شرکت.»

برایان هوک چنین ادامه داد: «ایران تنها کشور در کره خاکی است که انقلاب خود را صادر می‌کند و آنها در خیلی از کشورها اقدامات تروریستی می کنند. به ویژه در سوریه و یمن که درگیری ها  را تشدید می کنند و روند را طولانی می کنند و آنچه که ما در رابطه با آن صحبت کردیم، علاوه بر موضوع موشک‌ها، بی ثباتی در منطقه خاورمیانه است و از تمامی اعضای شورای امنیت شنیدیم که گفتند ایران باعث بی ثباتی در منطقه می‌باشد و باید متوقف شود و اگر مانند یک کشور عادی عمل کند، آنگاه از مزایای آن نیز بهره‌مند خواهد شد.»

وی با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «آقای پمپئو امروز گفت که آینده بسیار بهتری در انتظار مردم ایران است و می‌خواهیم به یک توافق برسیم که اجازه دهد ما بتوانیم رابطه کامل دیپلماتیک و تجاری- بازرگانی با ایران داشته باشیم و مردم ایران را به جامعه بین المللی بپذیریم، اما آنها (رژیم ایران) باید ابتدا تغییر رفتار اساسی بدهند.»

یرایان هوک در رابطه با تغییر رژیم در ایران گفت: «آینده ایران در دست مردم ایران است، در آنجا شروع می‌شود و در آنجا هم پایان خواهد یافت. با انقلاب ۱۹۰۵ و انقلاب مشروطیت مردم ایران بارها سعی کردند که دولتی را انتخاب کنند که نماینده آنها باشد. اما این رژیم به هیچ عنوان نماینده مردم ایران نیست و به میل آنها عمل نمی‌کند.»

وی افزود: «در ۳۹ سال گذشته در واقع این رژیم به هیچ گونه نماینده مردم نبوده و خارج از جامعه بین‌المللی بوده است. دیدیم که مردم ایران در خیابان ها اعتراض می‌کنند و خواسته‌هایی دارند و شعارهایی می‌دهند. این همان چیزی است که آمریکا خواستار آن است، آن هم  خروج از سوریه است. ایران هیچ منفعتی در یمن ندارد. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم در روند سیاسی که قرار است در پایان درگیری در یمن در جریان باشد آن کار را که در لبنان انجام دادند، در یمن هم انجام دهند. بنابراین ما می خواهیم که ایران تغییر رفتار و تغییر سیاست دهد. آینده رژیم ایران بستگی به خود مردم ایران دارد.»

برایان هوک درباره تهدیداتی که از طرف ایران نسبت به کشورهای اروپایی وجود دارد گفت: «وقتی که می‌بینیم رژیم ایران در بمبگذاری پاریس دست دارد، برنامه ریزی برای ترور در دانمارک دارد و مقدار بسیار زیادی مواد مخدر از طریق ایتالیا وارد اروپا می‌کند و این محموله‌ها در آنجا ضبط می‌شوند، این کارها همه خطر و تهدید نسبت به اروپا محسوب می شود.»