برگردان فارسی مقاله وب سایت،آژانس خبری یهودیان ایالات متحده:جهان نظاره گر است و رژیم ایران مردم را سرکوب میکند

برگردان مقاله ای از وبسایت خبری-تحلیلی،سندیکای خبری یهودیان ایالات متحده:

از زمان مرگ یک دختر جوان به نام مهسا(ژینا)امینی  به دست «پلیس اخلاق»(گشت ارشاد) رژیم ایران در ماه سپتامبر، اعتراضات ضد رژیم در سراسر ایران گسترش یافته است.

شکاف هایی حتی در میان مقام های رژیم اسلامی نیز گزارش شده است.

با این حال، رژیم ایران قبلاً اعتراضات از این دست را پشت سر گذاشته و سرکوب کرده است و توانست از دولت‌های عربی متعددی که در اعتراضات «بهار عربی» در سال ۲۰۱۰ سرنگون شدند، پیشی بگیرد و به سرنوشت آنها دچار نگردد.

اما امید به تغییر رژیم در ایران  با هر اعتراض بزرگی در جمهوری اسلامی همراه است.

ادامه دار بودن این دور اخیر از اعتراضات مردمی که (اکنون از مرز دو ماه گذشته است)، این واقعیت را نشان می دهد که این اعتراضات توسط زنان رهبری می شود.

شیوه ای که در سراسر کشور علیرغم سرکوب وحشیانه شعله ور شده است، و اخیراً، فراخوانی از سوی خواهر زاده علی خامنه ای منتشر گردید که وی از دولت های خارجی می خواهد که رابطه با رژیم اسلامی را پایان دهند.

همه این تحولات این  امید را تقویت می کنند که این رژیم هرچه سریعتر به سقوط نزدیک میشود.

اما علیرغم تفاوت های مهم بین این دور از اعتراضات و اعتراضات قبلی، برخی از تحلیلگران بر این باور هستند که جمهوری اسلامی – تمامیت خواه، خونخوار، بی رحم است و  در برابر فشارهای داخلی از سوی مردم مقاوم است.

آنها همچنین می گویند که در حالی که زنان جوانی که تظاهرات را رهبری می کنند به طرز قابل توجهی شجاع هستند، اما نشانه های اندکی از سرنگونی در رژیم آیت الله ها می بینند. آنها خاطرنشان کردند که از یک سو، نیروهای شبه نظامی رژیم ثابت قدم هستند، در حالی که از سوی دیگر، اپوزیسیون فاقد عناصر خاصی است که برای موفقیت لازم است.

نورمن رول، مشاور ارشد موسسه  علیه ایران هسته‌ای (UANI) در این باره گفت که طول مدت اعتراضات محصول نارضایتی عمیق بسیاری از ایرانیان از رژیم است. به گفته رول، مدیر سابق اطلاعات ملی ایران در دفتر مدیر اطلاعات ملی، تهران در تدوین استراتژی برای بهبود حمایت از خود در میان ایرانیان ناکام مانده است. او گفت که هنوز خیلی زود است که بگوییم طول مدت اعتراضات نشان دهنده تضعیف رژیم است.

«جهان شاهد ناآرامی‌ها در دانشگاه‌های متعددی است که دانشجویان به طور بی سابقه ای شجاعت و اراده خود را در سرپیچی آشکار از جمهوری اسلامی نشان می‌دهند. آنها از اصول خود دفاع می کنند. اما ما هنوز شاهد انبوهی از والدین آنها و دیگر اقشار جامعه نبوده‌ایم که در برابر نیروهای امنیتی در دانشگاه‌ها بایستند و بگویند: «به فرزندان ما دست نزنید».

او گفت که ایرانیان مسن تر از رژیم ناراضی هستند، اما نگران تأثیر اقدامات رژیم بر خانواده های خود هستند – چیزی که رژیم به نفع خود استفاده می کند. دانشجویان بازداشت شده اغلب فقط چند روز در بازداشت به سر می برند، اما پس از آزادی، نیروهای امنیتی والدین آنها را تحت فشار قرار می دهند و تهدید می کنند که اگر فرزندان خود را از تظاهرات دور نکنند، مشاغل دولتی و مزایای آنها را قطع خواهند داد.

او گفت: «این یک تاکتیک زمان‌بر است و دولت در گذشته از آن استفاده کرده است.

موج کنونی اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی، ۲۲ ساله، در ۱۶ سپتامبر پس از سه روز بازداشت پلیس آغاز شد. امینی، یک  دختر کرد ایرانی بود که به جرم داشتن حجاب اجباری نامناسب(از نظر رژیم)دستگیر شد.

اعتراضات از تهران آغاز شد و سپس به ۲۵ استان از ۳۱ استان ایران گسترش یافت.

به گفته حقوق بشر ایران(یک سازمان غیردولتی مستقر در اسلو)نیروهای امنیتی رژیم ایران در تلاش برای سرکوب آنها، بیش از ۴۰۰ نفر از جمله ۵۱ کودک و ۲۷ زن را کشته اند.

رول گفت که رژیم همچنان مصمم به سرکوب به نظر می رسد.

در واکنش به ناآرامی‌های هفته‌های اخیر، رژیم اغلب دسترسی به اینترنت را در مناطقی که اعتراض‌ها را تجربه می‌کنند قطع می‌کند. به گفته رول، جاه طلبی ایران این است که تمام اطلاعاتی را که به ۸۵ میلیون شهروندش می رسد و از آنها سرچشمه می گیرد، کنترل کند.

دکتر الیشوا مچلیس، مدرس ارشد گروه مطالعات خاورمیانه در دانشگاه بار-ایلان بر این باور است که رژیم در حال حاضر در خطر به نظر نمی‌رسد، اگرچه او اضافه کرد که مشروعیت خود را از دست داده است.

او گفت: «برای ایجاد یک تهدید واقعی برای رژیم، اعتراضات باید تحت رهبری قوی متحد شوند. او افزود که آنها همچنین باید تمرکز خود را گسترش دهند. او گفت در حالی که حقوق زنان مردم را به خیابان ها می کشاند، اما این به تنهایی کافی نیست، و افزود که اگر ائتلافی بین طبقات پایین و متوسط ​​با نیروهای قدرتمندی که از رژیم جدا شده و به آنها بپیوندند تشکیل شود، این امر متفاوت خواهد بود.

او افزود که ایران نسبت به کشورهای عربی که در جریان بهار عربی فروپاشیدند، «همگن‌تر» است.

با این حال، جاناتان شانزر، معاون ارشد تحقیقات بنیاد دفاع از دموکراسی ها (FDD) مستقر در واشنگتن دی سی، تمرکز بر حقوق زنان را مهم تر می داند. او با اشاره به اینکه آخرین اعتراض بزرگ در سال ۲۰۰۹ در مورد تقلب در انتخابات بود، گفت: “این اعتراض در درجه اول توسط زنان رهبری می شود.” آنها آنچه را که اغلب به عنوان رکن سوم رژیم توصیف می شود یعنی حجاب را رد می کنند …  دو مورد دیگر دشمنی با ایالات متحده و اسرائیل است.

او گفت: «زمانی که معترضان برای مبارزه با یک ستون کلیدی رژیم، نه فقط یک نتیجه سیاسی، یا اقدام خاصی که توسط حکومت دینی انجام می‌شود، به میدان می‌آیند، آنگاه لحن و شدت اعتراضات شروع به انتقال پیام متفاوتی می‌کند و به مخالفت با اصل رژیم تبدیل میشود.»

این پیام علاوه بر شعار اصلی «زن، زندگی، آزادی»، شامل شعارهایی مانند «امسال سال خون است، خامنه‌ای سقوط خواهد کرد»، «پایان تو نزدیک است خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور می باشد.»

او گفت که ناتوانی رژیم در خنثی کردن اعتراضات ممکن است به دلیل تاکتیک‌های کند حرکت نباشد، بلکه به دلیل ناتوانی در مدیریت «بزرگ و کلان» اعتراضات از سوی رژیم باشد. وی افزود: «فقط نمی‌دانم نیروی انسانی کافی برای سرکوب این اعتراض‌ها وجود دارد یا خیر».

شانزر مایل است ایالات متحده کارهای بیشتری انجام دهد، از صدور بیانیه های عمومی منظم در حمایت از معترضان تا کمک به تامین مالی آنها (او گفت که صندوقی برای کارگران ایران برای کمک به آنها در اعتصابات کاملا امکان پذیر است).

او افزود که اعتراضات فرصت طلایی برای واشنگتن فراهم می کند و خطرات ناشی از عدم اقدام بسیار زیاد است.

آخرین باری که شاهد اعتراضی در این مقیاس بودیم ۱۳ سال پیش بود و در این ۱۳ سال برنامه هسته ای ایران به طور قابل توجهی گسترش یافت، همچنان که کمپین تجاوز منطقه ای توسط نیروهای نیابتی رژیم ایران، فعالیت های بدخواهانه رژیم ایران در سراسر خاورمیانه، حمایت رژیم ایران از گروه های تروریستی و سرکوب مردم ایران. اگر ۱۳ سال دیگر منتظر بمانیم، من به این موضوع فکر می کنم که در آن زمان رژیم ایران چه توانایی های دیگری خواهد داشت.