برگردان مقاله تحلیلی مجله پولیتیکو:روسیه ممکن است با از بین بردن توافق ایران لطفی در حق بایدن کند!

مجله سیاسی-تحلیلی پولیتیکو با انتشار مقاله ای به تعیین شرط پوتین برای ایالات متحده در مورد توافق احتمالی با رژیم ایران پرداخته و با توجه به انتقاد های روزافزون از بایدن در ایالات متحده در مورد سیاستش در قبال رژیم ایران آن را برکت و لطفی دانشته که پوتین در حق بایدن خواسته یا ناخواسته روا داشته است.

دولت روسیه با توجه به تحریم هایی که بخاطر حمله نظامی به اوکراین از سوی جامعه جهانی با آن روبرو گردیده شرط امضای توافق با رژیم اسلامی را معافیت روسیه و ایران از تحریم های وضع شده دانست که مورد مخالفت ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار گرفت و دولت فرانسه روسیه را به باج خواهی متهم ساخت.

مجله پولیتیکو در یک مقاله تحلیلی به این موضوع پرداخته و در آن آورده است:

روسیه در تلاشی ناامیدکننده برای نجات اقتصاد خود و فرار از تحریم ها خواسته هایی را مطرح کرده است که می تواند تلاش جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای احیای توافق هسته ای با رژیم ایران را از بین ببرد.

این گفته و نظر شاید عجیب به نظر بیاید اما این ممکن است برای بایدن یک برکت و لطف  باشد.

کرملین – که تحت تحریم های غرب به دلیل حمله به اوکراین قرار گرفته است در تلاش است تا مذاکرات بین المللی با رژیم ایران را تضعیف کند.

تحرکات لحظه آخری تهران را به لرزه درآورده و کشورهای دیگری را که تقریباً یک سال را صرف مذاکرات برای بازگرداندن توافق هسته ای کرده اند، خشمگین کرده است.

مقامات ایالات متحده به طور فزاینده ای نگران هستند که ناسازگاری روسیه می تواند مذاکرات را کاملاً از مسیر خارج کند.

اما تلاش مسکو در حالی صورت می گیرد که بایدن با فشار فزاینده ای در واشنگتن برای کنار گذاشتن این توافق مواجه است.

جمهوری‌خواهان مدت‌هاست که با این توافق مخالفت کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد نگرانی‌ها در مورد اثربخشی آن در میان دموکرات‌های همکار بایدن نیز در حال افزایش است و اکنون دموکرات ها نیز از باید می خواهند که میز مذاکره با رژیم ایران را ترک کند.

به گفته مقامات فعلی و سابق ایالات متحده، برخی از کارکنان  در وزارت امور خارجه و سایرین که روی مسائل ایران کار می کنند – از جمله آنهایی که از توافق اولیه در زمان انعقاد آن در سال ۲۰۱۵ حمایت کردند – پر مورد بازگرداندن و احیای آن اکنون محتاط هستند. آنها نگران هستند که این نظر و ایده آنها امروز ضعیف‌تر شده است و احیای آن می‌تواند شامل کاهش تحریم‌ها بر روی رژیم ایران باشد.

دست‌کم دو عضو تیم مذاکره‌کننده ایالات متحده در ماه‌های اخیر به دلیل نگرانی در مورد جهت‌گیری های آنها در مورد رژیم ایران از مذاکرات کنار گذاشته شده اند. آریان طباطبایی و ریچارد نفیو منصوبان سیاسی هستند، نه کارکنان حرفه ای، اما کارشناسانی هستند که گفته می شود روابط نزدیکی با رژیم  ایران دارند.

افرادی که با تفکرات این دو آشنا هستند، گفتند که فکر می‌کنند ایالات متحده به سمت تسلیم شدن بیش از حد در کاهش تحریم‌ها تمایل دارد و اینکه توافق بازسازی‌شده به اندازه کافی قوی نخواهد بود.

دسیسه های روسیه در نهایت ممکن است بهانه ای برای بایدن به وجود آورد تا از توافق با رژیم ایران منصرف شود.

با انجام این کار، او و سایر دموکرات ها در آستانه انتخابات میان دوره ای با استقبال بسیار کمتری مواجه خواهند شد و

بایدن و تیمش ، به سادگی می توانند ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه را مقصر بدانند.

مایکل سینگ، یکی از مخالفین سرسخت توافق با رژیم ایران  که در شورای امنیت ملی در دوران جرج دبلیو بوش، حضور داشت، گفت: «روسیه در تلاش بدبینانه ای برای اعمال نفوذ از توافق ایران برای دریافت معافیت‌های تحریمی خود، ممکن است به دولت بایدن لطفی کرده باشد. مسکو این رفتار مسکو تنها نشان می‌دهد که  در ایالات متحده  رویکرد جدیدی مورد نیاز است.»

دولت بایدن تاکنون تلاش های روسیه برای گره زدن مشکلات مربوط به اوکراین با توافق هسته ای را رد کرده است و حتی تهدید کرده است که راه هایی برای خروج روسیه از مذاکرات پیدا خواهد کرد.

با این حال، این امر می‌تواند چالش‌های بیشتری را در مسیر خود ایجاد کند، زیرا یک توافق مجدد بدون روسیه احتمالاً مشمول بررسی کنگره خواهد بود.

به طور خصوصی، برخی از مقامات فعلی و سابق دولت بایدن موافق هستند که بازگرداندن توافق، مزایایی را که قبلا داشت، نخواهد داشت. به عنوان مثال، پیشرفت‌های ایران در دانش هسته‌ای در سال‌های اخیر می‌تواند هر سقف غنی‌سازی اورانیوم را بیش از آنکه ناقوس مرگ برای بمب باشد، به یک توقف  کوتاه مدت تبدیل کند.

با این حال، آن‌ها(تیم بایدن) استدلال می‌کنند که حتی یک توافق هسته‌ای ضعیف‌تر ممکن است به دلیل مزایایی که هنوز دارد، از جمله توانایی نظارت بر فعالیت‌های ایران در میدان عمل، ارزش بازیابی را داشته باشد.

یکی از مقامات دولت بایدن گفت: «از منظر امنیت ملی، این هنوز حرکت درستی است هر چند از منظر سیاسی این یک سردرد خواهد بود.»

هفته گذشته، گروهی متشکل از ۷۰ قانونگذار دموکرات و ۷۰ قانونگذار جمهوری خواه نامه ای به آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ارسال کردند و در آن نگرانی ها را در مورد مذاکرات هسته ای مطرح کردند.

این نامه که به دقت  نکاتی را بیان کرده بود، صراحتاً اصرار نداشت که بایدن مذاکرات فعلی را که در ماه‌های اخیر در وین برگزار شده است، رها کند. اما روشن شد که قانونگذاران نسبت به سال ۲۰۱۵  یعنی زمانی که توافق اولیه هسته ای به دست آمد – متحد تر هستند که هر توافق جدیدی باید سایر اقدامات نگران کننده رژیم ایران را در نظر بگیرد.

در این نامه از دولت بایدن خواسته شده است که «یک توافق یا مجموعه ای از توافقات با ایران را دنبال کند که ماهیت جامعی دارند تا به طیف کاملی از تهدیداتی که رژیم ایران برای منطقه ایجاد می کند، رسیدگی کند». آنها نوشتند که این تهدیدها شامل فعالیت موشکی بالستیک ایران و حمایت آن از گروه های تروریستی در خاورمیانه است.

دموکرات هایی که این نامه مشترک را امضا کردند شامل برخی میانه روها و لیبرال ها مانند نمایندگان اریک سوالول (D-Calif.)، اندی کیم (D-N.J) و Hakeem Jeffries (D-N.Y.) می شوند. این نشانه‌ای بود که در حالی که اکثر دموکرات‌ ها احتمالاً از بازگشت به توافقنامه ۲۰۱۵ حمایت می‌کنند، با این وجود، بسیاری از دموکرات‌ها در این مورد نگرانی دارند.

در همین حال، بسیاری از اعضای جمهوری‌خواه به بایدن هشدار می‌دهند که توافقی که فاقد حمایت کنگره باشد، دوام نخواهد آورد و آنها با آن مبارزه خواهند کرد.

برخی می گویند زمانی که یک جمهوری خواه کاخ سفید را به دست آورد (دوباره)قرارداد لغو خواهد شد.

برخی از مقامات وزارت امور خارجه و سایر بخش‌های قوه مجریه، از جمله کارکنان حرفه‌ای که سال‌ها روی مسائل هسته‌ای ایران کار کرده‌اند، به طور خصوصی چنین نگرانی‌هایی را مطرح می کنند.

یکی از مقامات آمریکایی که با این توافق آشنا است، تأیید کرد که برخی در رده‌های حرفه‌ای از این بیم دارند که با احیای این توافق، ایالات متحده در ازای محدودیت‌های هسته‌ای ضعیف‌تر، تحریم‌های زیادی را کاهش دهد.

یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه که روی مسائل تحریم‌های ایران کار می‌کرد، این نگرانی‌ها را تکرار کرد. این مقام سابق برای صحبت در مورد موضوعات حساس در این مورد خواست نامش فاش نشود.(پایان مقاله مجله پولیتیکو)

این مقاله پیش از حملات موشکی سپاه پاسداران به اربیل در عراق نگاشته شده و پس از این حملات شخصیت های سیاسی برجسته از هر دو حزب در ایالات متحده از بایدن خواستند تا میز مذاکرات را با رژیم ایران ترک کند زیرا به گفته آنان رژین اسلامی همزمان با مذاکره بی نتیجه به ساختمان کنسولگری ایالات متحده حمله می کند و این نشان از ذات تروریستی این رژیم است.

‏مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در دولت پرزیدنت ترامپ با انتقاد از سیاست های دولت بایدن در قبال رژیم اسلامی و احتمال لغو تحریم ها حکومت اسلامی ایران را بزرگترین حامی تروریسم در جهان دانسته و خواهان برقرار ماندن تحریم ها گردید.

‏مایک پمپئو گفت:رژیم ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان است. تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های تروریستی ایران باید به قوت خود باقی بماند و ایران هرگز نباید اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را داشته باشد.

در همین باره ‏جیم بنکس، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز با دفاع از سیاست های دولت ترامپ در قبال رژیم اسلامی گفت: دونالد ترامپ حق داشت که برجام اوباما را «بدترین توافقی که تا به حال مذاکره شده» بنامد. از بسیاری جهت‌ها، توافق هسته‌ای جدید جو بایدن با ایران بدتر است.

‏نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل نیز با انتقاد از سیاست های جو بایدن گفت: اگر جو بایدن پس از حمله موشکی ایران به کنسولگری ما در عراق، به تلاش برای توافق با ایران ادامه دهد، کاملا دیوانه‌کننده خواهد بود.

‏لیزا مک‌کلین، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز، از جو بایدن خواست که فورا مذاکرات با ایران برای احیای برجام را متوقف کند.

طی روزهای گذشته و زمانی که طرفین مذاکره کننده ابراز خوشبینی می کردند که بزودی به توافق دست خواهند یافت و قرارداد جدید به امضا خواهد رسید روسیه اعلام کرد که خواهان ضمانت و تعهدی است تا بتواند علی رغم تحریم های روسیه با رژیم ایران مبادلات تجاری و بازرگانی را ادامه دهد.

این پیش شرط روسیه مورد مخالفت ایالات متحده و دولت های غربی قرار گرفت و دولت فرانسه روسیه را به باج خواهی متهم ساخت و در نتیجه مذاکرات در وین متوقف گردید.