نتانیاهو:رژیم ایران به کنسولگری آمریکا در اربیل موشک پرتاب می کند اما بایدن به تلاش برای توافق با آیت الله ها ادامه می دهد

‏بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسرائیل در واکنش به حمله موشکی رژیم اسلامی به اربیل عراق گفت: دیروز رژیم ایران به سوی کنسولگری آمریکا در عراق موشک شلیک کرد اما آمریکا و دیگر قدرت‌ها همچنان به تلاش برای امضای قرارداد اتمی با ایران ادامه می‌دهند.

سپاه پاسداران با انتشار بیانیه ای مسولیت این حمله موشکی را به عهده گرفت.

در بیانیه سپاه آمده است که این حمله در واکنش به کشته شدن دو سپاهی در سوریه بوده و «مرکز راهبردی توطئه و شرارت» وابسته به اسرائیل هدف حمله قرار گرفته است.

سپاه جزئیاتی از این ادعای خود را ارائه نکرده است.

بنیامین نتانیاهو همچنین به مذاکرات اتمی ایالات متحده و قدرت های جهانی با رژیم اسلامی پرداخته و در این باره گفت:این قرارداد است که به رژیم آیت‌الله‌ها یک زرادخانه اتمی خواهد داد.

حمله موشکی شب گذشته سپاه پاسداران به اربیل عراق واکنش های منطقه ای و جهانی نیز  در پی داشت.

لیزا مک‌کلین، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز در اینباره گفت: گزارش‌هایی از حملات تحت حمایت ایران به کنسولگری آمریکا در عراق دریافت کردم. این تجاوز نشان می‌دهد ما باید اکنون به طور کامل به تمام مذاکرات با ایران پایان دهیم. علاوه بر این هرگز نباید نفت ایران را بخریم

‏ همچنین الین لوریا، عضو دموکرات کنگره گفت: اگر گزارش‌ها درباره حمله ایران به کنسولگری آمریکا در اربیل درست باشد، دولت بایدن باید از مذاکرات احیای برجام خارج شود.

‏صدا و سیمای رژیم ایران در گزارش خود از حمله موشکی به نزدیکی محل کنسولگری آمریکا در اربیل اعلام کرد هدف این حمله «اماکن خاص و سری» و «پایگاه‌های آموزشی موساد» در این شهر بوده است.

‏وزارت خارجه بریتانیا نیز با انتشار بیانیه ای حمله موشکی به اربیل توسط سپاه پاسداران را محکوم کرده و نوشت:حمله غیرمنطقی ایران به اربیل را که نقض بی‌دلیل حاکمیت عراق است، محکوم می‌کنیم.

‏جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی، در واکنش به حمله موشکی سپاه پاسداران به اربیل گفت: این مساله، تکلیف احیای برجام را برای همیشه روشن کرده است.

‏بیل هگرتی، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با انتقاد از دولت بایدن گفت: دولت جو بایدن حتی زمانی که رژیم ایران طرح‌هایش را برای حمله علیه ما در خاورمیانه و خاک آمریکا پیش می‌برد، نمی‌تواند از مماشات با ایران دست بردارد

‏تام کاتن، سناتور ارشد  جمهوری‌خواه نیز در این باره اظهار نظر کرده و گفت:ایران آشکارا آمریکایی‌هایی را با حملات موشکی هدف قرار می‌دهد. رفع تحریم‌ها علیه رژیم تروریستی ایران باید کاملا از روی میز برداشته شود.

‏جاش گوتیمر، عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا  در این باره گفت: حمله ایران به اربیل که جان آمریکایی‌ها را به خطر انداخت، یک بار دیگر نشان داد که چرا باید اطمینان حاصل کنیم که جمهوری اسلامی هرگز به سلاح اتمی دست نیابد.

‏سناتور جیم ریش، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا: ایران موشک‌ها را به تاسیسات ایالات متحده [در اربیل] شلیک کرد، اما معاون وزیر خارجه آمریکا تلاش کرد که توجیه کند آنها قصد شلیک به سفارت ما در عراق را نداشته‌اند. این دقیقا همان چیزی است که آنها [مقام‌های ایرانی] می‌خواستند

‏بیل هگرتی، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی با انتقاد از مذاکرات اتمی ایالات متحده با رژیم اسلامی گفت: پس از آنکه موشک‌های ایران پرسنل و اماکن آمریکا در عراق را تهدید کرد، نگران‌کننده است که ببینیم مقام‌های ارشد دولت آمریکا تجاوزگری جمهوری اسلامی را کم‌اهمیت جلوه می‌دهند.

علی رغم این انتقادها دولت بایدن همچنان بر ادامه مذاکرات اتمی و رسیدن به توافق با رژیم اسلامی تاکید دارد.