بنی صدر که قبل از انقلاب از اسرائیل دیدن کرده بود، در سن ۸۸ سالگی در حومه پاریس درگذشت

 

ابوالحسن بنی صدر یکی از تاثیرگذارترین چهره هایی که به روح الله خمینی برای تسلط بر قدرت در ایران دست اتحاد داد و چند سالی پس از آن از کرده خود پشیمان شد و در حالی که به عنوان رئیس جمهوری رژیم از نفوذ بسیار برخوردار بود، بر سر مسائل حقوق بشر با خمینی در افتاد و ناچار به فرار از ایران گردید.

بنی صدر امروز (شنبه) در سن ۸۸ سالگی در یک خانه ویلایی در ناحیه ورسای در حومه پاریس، که دولت فرانسه در اختیارش قرار داده بود، چشم از جهان فرو بست. او در وصیت نامه خود نوشته بود که اگر پیش از فروپاشیدن رژیم ملایان درگذشت، جسد او به طور موقت در فرانسه به خاک سپرده شود.

ابوالحسن بنی صدر در میان دانشجویان ایرانی بود که به دعوت دولت اسرائیل از این کشور دیدن کرد و در بازگشت به ایران سخنانی در توصیف موفقیت های سوسیالیستی اسرائیل بر زبان آورد. ولی در سال های نزدیک به تسلط خمینی بر ایران به جنبش مخالفان رژیم پیشین پیوست و به فعالیت گسترده ای دست زد و به جنبش خمینی پیوست.

بنی صدر که در یک خانواده مذهبی به دنیا آمده بود، علیرغم تحصیلات سکولار، از جمله بر این باور بود که از موی زن تشعشعاتی ساطع می شود که ممکن است مرد را به هوس اندازد و از این رو زنان باید چارقد به سر کنند.

او همچنین کتابی درباره اقتصاد و سیاست نوشته و تئوری های خیالی ارائه کرده بود که با شریعت اسلامی همخوانی داشت.

او که یک سیاستمدار جوان بود، در اوائل انقلاب از جانب خمینی به ریاست جمهوری رسید و خمینی در توصیف او گفت که به وی کاملا اعتماد دارد.

ولی بنی صدر در همان سال نخست ریاست جمهوری فریب قدرت را نخورد و در مورد ابعاد حکومت دینی در ایران با خمینی اختلاف نظر پیدا کرد و سپس اعدام های سیاسی و شکنجه مخالفان خمینی را مورد انتقادهای گزنده قرار داد و با صراحت گفت که اگر آن ها به شیوه شکنجه مخالفان روی می آورند، پس چه تفاوتی با حکومت پیشین دارند؟

همین ایستادگی دلاورانه بنی صدر در برابر خمینی بر سر رعایت حقوق انسانی، موجب شد که به دستور خمینی، مجلس او را از مقام خود عزل کرد و این در حالی که ابوالحسن بنی صدر با برخورداری از بیش از ده میلیون رای مردم، در سالمترین و تنها انتخابات واقعی حکومت اسلامی گزیده شد.

ولی هنگامی که با خمینی درافتاد، رهبر حکومت ادعا کرد که بنی صدر فریفته قدرت شده و فراموش کرده که ده میلیون رای برای او، در واقع رای به حمایت از رژیم خمینی بوده است.

کوتاه مدتی پس از عزل شدن از ریاست جمهوری بود که بنی صدر ناچار شد با پوشیدن لباس زنانه و همراه با مسعود رجوی رهبر مجاهدین با کمک خلبانی که شاه فقید را از ایران برده بود، وطن خود را ترک گوید و در حومه پاریس مستقر شود.

او با رجوی رهبر مجاهدین خلق ایران اشتراکی به نامشورای ملی مقاومتبه وجود آورد. ولی این دوستی بی دوام بود و بنی صدر پس از چندی از رجوی جدا شد، زیرا رهبر مجاهدین میخواست مرکز جنبش را به خاک عراق منتقل کند که در آن سال ها با رژیم ایران در حال جنگ بود.

ابوالحسن بنی صدر با حضور در دادگاه میکونوس نقش مفیدی را در نمایان ساختن چهره تروریستی حکومت اسلامی ایران ایفا کرد. او در ورسای یک نشریه هفتگی به نامانقلاب اسلامی در هجرتمنتشر ساخت ولی از طرفداران چندانی برخوردار نگردید و تا هنگام فوت، تقریبا به عنوان یک سیاستمدار تنها ، در صحنه حضور داشت.

بنی صدر در دورانی که با یک گروه از دانش آموختگان از جمله جلال آل احمد از اسرائیل دیدن کرد