بنی گانتز: اسرائیل آماده است تا در بحران اقتصادی به لبنان کمک کند

“من به عنوان یک اسرائیلی، به عنوان یک یهودی و به عنوان یک انسان، قلبم با دیدن تصاویر گرسنگی مردم در خیابانهای لبنان به درد می‌آید.” ابن سخنانی است که بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، متاثر از وضعیت رقت انگیز مردم لبنان به خاطر وضعیت فاجعه بار اقتصادی آن کشور در توئیتر نوشته است.

بنی گانتز، دیروز یکشنبه، پیشنهاد داد که اسرائیل به لبنان کمک کند، چراکه همسایه شمالی اسرائیل همچنان از وخیم‌تر شدن بحران اقتصادی رنج می‌برد.

گانتز در حساب توئیتری خود همچنین نوشت: «اسرائیل در گذشته به لبنان پیشنهاد کمک کرده است و حتی امروز ما آماده عمل هستیم و کشورهای دیگر را تشویق می کنیم که دست یاری خود را به سوی لبنان دراز کنند تا بار دیگر شکوفا شود و از وضعیت بحرانی خارج گردد.»

لبنان مدتهاست از بحران اقتصادی روزافزون، رنج می‌برد. همزمان با فروپاشی خدمات اساسی در کشور، خشونت و اعتراض در شهرهای لبنان آغاز شد. قطع برق و کمبود گاز اکنون در لبنان امری عادی است.

بیش از نیمی از جمعیت لبنان این روزها در فقر زندگی می‌کنند. طبق گزارش بانک جهانی، بحران مالی لبنان احتمالا در میان سه بحران شدید در جهان از اواسط قرن نوزدهم تا به امروز قرار دارد. گزارش بانک جهانی در اوایل ماه ژوئن هشدار داد که اوضاع بد اقتصادی-اجتماعی فزاینده‌ در لبنان، اثرات منطقه‌ای و بالقوه جهانی خواهد داشت.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که بیش از سه چهارم خانوارهای لبنانی از جمله ۱۰۰ درصد آوارگان سوری ساکن این کشور، غذا یا پول خرید آن را ندارند.

حسن نصرالله، سرکرده حزب‌الله لبنان، در هفته‌های اخیر اظهار داشت که اگر این کشور فقط محموله‌های نفتی ایران را که تحت تحریم قرار دارد، قبول کند، ظرف چند روز می‌توان بحران بنزین در لبنان را حل کرد.

سرکرده حزب‌الله گفت که اگر دولت لبنان، به گفته او، “مسئولیت خود” را در این باره انجام ندهد، حزب‌الله سرانجام مستقیما با حکومت ایران مذاکره خواهد کرد و نفت ایران را از طریق بندر بیروت وارد می‌کند. اقدامی که می‌تواند تانکرهای حمل سوخت ایران را به سواحل اسرائیل نزدیک سازد.

این اولین باری نیست که اسرائیل پیشنهاد می کند در مواقع بحرانی به لبنان کمک کند. پس از انفجار مهیبی که در اوت سال گذشته بیروت را ویران کرد و ده‌ها کشته و هزاران زخمی برجای گذاشت، نخست وزیر وقت، بنیامین نتانیاهو، ارسال کمک‌های بشردوستانه و پزشکی به لبنان را تصویب کرد و به شورای امنیت ملی اسرائیل دستور داد با نیکلای ملادنف، نماینده وقت سازمان ملل، تماس بگیرد تا دریابد که اسرائیل چگونه می تواند کمک‌ها را به لبنان بفرستد.

بنی گانتز و دیگر مقامات اسرائیلی نیز در آن زمان پیشنهاد اسرائیل برای کمک به لبنان را تکرار کردند.

میشل عون رئیس جمهور لبنان و دخترش «کلودین عون روکوز»، در گذشته به نوعی برای صلح با اسرائیل ابراز تمایل کرده‌اند.

دختر رئیس جمهور لبنان، در اکتبر سال گذشته در مصاحبه ای با تلویزیون الجدید اظهار داشت که «اگر اختلافات مرزی با اسرائیل و مسائل مربوط به آوارگان فلسطینی حل شود، من با دورنمای صلح با اسرائیل مشکلی ندارم.»

در ماه اوت سال گذشته، میشل عون نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا لبنان قصد صلح با اسرائیل را دارد، گفت: “این بستگی دارد. ما با اسرائیل مشکل داریم و ابتدا باید آنها را حل کنیم.” عون مشخص نکرد که چه مشکلاتی باید حل شود.

در سال گذشته میلادی، لبنان و اسرائیل مذاکراتی را با میانجیگری ایالات متحده در مورد مرز دریایی بین مناطق ویژه اقتصادی دو کشور انجام داده‌اند.