به دنبال اظهارات مقامات اسرائیلی در مورد همکاری لهستانی ها با نازی ها، دولت ورشو تهدید به قطع روابط با اسرائیل کرده است

نخست وزیر اسرائیل و رئیس جمهوری لهستان در آخرین دیدار

بحران روابط اسرائیل و لهستان همچنان رو به وخامت می رود و دولت ورشو تهدید می کند که اگر سران اسرائیل از اظهارات اخیر خود در مورد همکاری لهستانی ها با حکومت آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم پوزش نطلبند، مناسبات دو کشور، تا مرز قطع کامل پیش خواهد رفت.

ریشه این بحران در آن است که نخست وزیر اسرائیل در حاشیه کنفرانس ورشو گفته بود که لهستانی های بسیاری با نازی ها همکاری کرده بودند. توضیحات وزارت خارجه اسرائیل به دولت ورشو، این بحران را تا حدودی کاهش داد، ولی دو روز پس از آن، ییسرائل کاتس وزیر اطلاعات، که همان روز به عنوان جانشین وزیر خارجه نیز منصوب شده بود، سخنی از قول زنده نام یتسحاک شمیر نخست وزیر دو دهه پیش اسرائیل نقل کرد که گفت بود “لهستانی ها گرایش های ضد یهودی را همراه با شیر مادر جذب می کنند.

به دنبال این سخنان بود که نخست وزیر لهستان دیدار خود از اسرائیل را برای شرکت در یک همایش منطقه ای باطل ساخت و اکنون تهدید می کند که اگر سران اسرائیل پوزش نطلبند، سفیر لهستان، اسرائیل را ترک خواهد گفت.

قرار بود یک همایش منطقه ای با حضور نخست وزیران لهستان، جمهوری چک، جمهوری اسلواکی و کشور مجارستان به منظور گسترش همکاری های تکنولوژی و اقتصادی و بازرگانی بین کشورها برپا شود.

ولی جمهوری چک اطلاع داده که به دنبال بحران با لهستان، ممکن است آن کشور نیز از شرکت در همایش خودداری ورزد.

در برخی گزارش ها گفته شده که قرار نخست وزیر اسرائیل امروز (سه شنبه) با همتایان خود از کشورهای اروپای شرقی ملاقات کند. ولی تا هنگام تنظیم این خبر، از وقوع چنین دیداری خبری نرسیده است.

آگاهان می گویند که در وزارت خارجه، نسبت به اظهارات ییسرائل کاتس علیه لهستانی ها ابراز خشم می شود. آن ها می گویند که در شرایط حساس کنونی، نمی بایست این گونه اظهارات انتشار می بافت.

دولت راستگرای لهستان، از هنگامی که به قدرت رسیده، ادعا می کند که ملت لهستان در دوران جنگ جهانی دوم در اشغال بوده و نمی توانسته است از همکاری با اشغالگران، یعنی حکومت آلمان نازی روی بگرداند. ولی بسیاری از یهودیانی که در گذشته در لهستان می زیسته اند می گویند که پیش از به قدرت رسیدن هیتلر، گرایش های یهود ستیزانه در لهستان بسیار شدید بوده است.

گفتنی است که رهبران اکثر احزاب اسرائیل از اظهارات ییسرائل کاتس در مورد ابعاد یهود ستیزانه در آن کشور و سهم لهستانی ها در جنایات آلمان نازی، جانبداری می کنند. آن ها نیز می گویند که حقایق تاریخی را نمی توان با تصویب قانون و تعیین مجازات پرده پوشی کرد.

خود وزیر اطلاعات نیز در مصاحبه ای گفته بود که واقعیات تاریخی را نمی توان قربانی ملاحظات دیپلماتیک کرد و اسرائیل وظیفه دارد حقایق را در مورد ابعاد یهودستیزی در لهستان در دوران جنگ جهانی دوم و پیش از آن بیان کند و دولت ورشو نباید از این وظیفه وجدانی اسرائیل ناخرسند باشد.

دولت راستگرای لهستان در حالی می کوشد نقش مردم کشور خود را در کشتار یهودیان لاپوشانی کند، که موزۀ ویژه ای در آن کشور برپا شده که ابعاد جنایات هولوکاست را نشان می دهد. در برابر این موزه، در یک میدان بزرگ مجسمه ای از خیزش یهودیان گتو ورشو علیه ارتش آلمان نازی نیز نصب شده است که مورد زیارت معاون رئیس جمهوری ایالات متحده، نخست وزیر اسرائیل و مهمانان بلندپایه دیگر، در هنگام برگزاری کنفرانس ورشو قرار گرفت.

یییسرائل کاتس وزیر اطلاعات و جانشین وزیر خارجه که سخنان او علیه لهستان جنجال برانگیز شد

2 دیدگاه‌

  1. خب به نظرم این خیلی خوبه که دولت لهستان تا این اندازه از یهودی ستیزی فاصله می‌گیره که حتی حاضره در رد این اتهام واکنش‌های شدید نشان بدهد.
    باید از این رفتار استقبال کرد حتی اگر در گذشته عده‌ایی در لهستان اقداماتی غیر انسانی داشته‌اند.

  2. انان به اسرائیل نیاز خواهند داشت نه اسرائیل به انها پس همه دشمنان اسرائیل برده و نوکر اسرائیل خواهند شد چرا که مکتوب است . درود وبرکت بر اسرائیل تا ابد درود وبرکت بر بینامین نتانیاهو درود برکت بر اسرائیلیان در هر نقطه این زمین یهوه صبایوت

Comments are closed.