پس از عُمان، سودان نیز به اسرائیل پیشنهاد استفاده از حریم هوایی آن کشور را داد

حکومت سودان با فرستادن پیامی به اسرائیل اطلاع داده که اگر مایل باشد، هواپیماهای شرکت اسرائیلی العال اجازه خواهند داشت از حریم هوایی آن کشور بگذرند

حکومت سودان که روزگاری یک موجودیت تروریستی بود که با حکومت اسلامی ایران همکاری تنگاتنگی داشت، اکنون ابراز آمادگی می کند به هواپیماهای مسافری اسرائیل امکان دهد از فراز حریم هوایی آن کشور پرواز کنند. سلطان نشین عمان هفته پیش حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای شرکت های اسرائیلی گشود و ممکن است عربستان نیز به زودی با این گونه پروازها موافقت کند.

تلویزیون الجزیره از قول منابع آگاه خبری در خرطوم پایتخت سودان خبر داد که حکومت سودان با فرستادن پیامی به اسرائیل اطلاع داده که اگر مایل باشد، هواپیماهای شرکت اسرائیلی العال اجازه خواهند داشت از حریم هوایی آن کشور بگذرند.

چنین امکانی می تواند مسیر العال را در پرواز به کشورهای آفریقایی و همچنین آمریکای جنوبی کوتاه کند.

اگر این توافق عملی شود، اسرائیل بابت هر پرواز مبلغی به سودان پرداخت خواهد کرد و تلویزیون الجزیره گزارش داد که یکی از علل این تصمیم دولت سودان وضع دشوار اقتصادی در آن کشور و نیاز به درآمد ارز خارجی می باشد.

در گزارش الجزیره ادعا شده که حتی اگر این پیشنهاد عملی شود، در سیاست سختگیرانه سودان علیه اسرائیل تغییری به وجود نخواهد آمد.

سودان در دوران فرمانروایی کلنل عمر البشیر، همکاری های گسترده تروریستی با رژیم ایران داشت و حکومت اسلامی برای آبادانی سودان، هزینه‌های کلانی پرداخت که بعدها به علت کمبود بودجه، متوقف شد.

سودان در سال‌های گذشته، همچنین مسیر عبور کاروان‌های جنگ افزارهایی بوده که رژیم ایران تلاش می‌کرد برای گروه های تروریستی فلسطینی در غزه بفرستد.