بوتان، کشور کوچکی در مرکز آسیا، پنجمین کشوری که با اسرائیل روابط عادی برقرار می سازد

کوتاه مدتی پس از تصمیم مراکش برای عادی سازی روابط با اسرائیل، اکنون کشور کوچک بوتان در مرکز قاره آسیاست که اعلام می کند قصد برقراری روابط با اسرائیل را دارد. بوتان که کشوری کشاورزی و دارای شیوه زندگی سنتی می باشد، به برقراری روابط با کشورهای خارجی اشتیاقی نشان نداده، ولی اکنون خواهان برقراری روابط با اسرائیل است تا بتواند اقتصاد خود را شکوفا کند و وارد جان امروز شود.

بوتا ئر فاصله بین دو کشور بزرگ چین و هند قرار دارد و سران آن همیشه نگران بوده اند که مبادا یکی از این دو کشور درصدد براید آن سرزمین را به خاک خود ضمیمه کند.

تصمیم بوتان، بیش از همه موجب خشنودی گردشگران اسرائیلی است که به مناظر طبیعی و کشورهایی که از زرق و برق تمدن امروز به دور هستند، علاقه بسیار دارند.

وزارت خارجه اسرائیل از دو سال پیش با رهبران بوتان در تماس بوده و اکنون برقراری روابط رسما اعلام می شود.

بوتان پنجمین کشوری می باشد که در ظرف دو ماه اخیر با اسرائیل روابط سیاسی برقرار می سازند. امارات عربی متحده، به تشویق فعال ایالات متحده پیشگام این رویداد بود و پس از آن، به ترتیب بحرین، سودان و مراکش به این روند پیوستند.

در حالی که در مورد چهار کشور نامبرده، ایالات متحده نقش فعال را ایفا کرد، در مورد بوتان، وزارت خارجه اسرائیل به طور مستقل بود که با کوشش دو ساله توانست به این هدف دست یابد. گبی اشکنازی وزیر خارجه و دیپلمات های این کشور، برقراری روابط با بوتان را هدایت می کردند.

وزیر خارجه اسرائیل در یک پیام توییتری نوشت: «برقراری روابط با بوتان، روابط اسرائیل با کشورهای قاره آسیا را گسترش می بخشد و اهمیت بسیار دارد.

شمار شهروندان بوتان حدود یک میلیون نفر است و رهبران آن تا کنون کوشیده اند از رخنه یابی عادات و رفتارهای امروزی دنیا به آن کشور جلوگیری شود و از این رو، مایل به تماس گسترده با کشورهای دیگر نبوده اند.