ترامپ سفیران کشورهای عضو شورای امنیت را به گفتگو درباره ایران دعوت کرد

در ادامه تلاش ایالات متحده برای افزایش فشارهای بین المللی علیه حکومت ایران، سفیران کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل با پرزیدنت ترامپ دیدار خواهند کرد و بازمانده موشک ساخت حکومت ایران را که در اختیار حوثی های یمن قرار گرفته بود مشاهده خواهند کرد. این بدنه منهدم شده موشک، متعلق به یکی از موشک هایی است که از خاک یمن به سوی فرودگاه بین المللی ریاض پایتخت عربسان شلیک شده بود، ولی سیستم ضد موشکی عربستان آن را در هوا شکار کرد و منهدم ساخت.

قرار است دیدار با پرزیدنت ترامپ، امروز (دوشنبه) صورت گیرد. کاخ سفید این سفیران را دعوت کرده تا فتنه گری های رژیم ایران را به چشم خود ببینند و از درخواست ایالات متحده برای انجام تغییرات اساسی در توافق اتمی موسوم به برجام جانبداری کنند.

ایالات متحده در هفته های اخیر به یک تلاش بسیار گسترده در این زمینه دست زده که در چارچوب آن، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا به اروپا رفت و با مقامات آلمان، فرانسه و لهستان به گفتگو نشست.

دولت واشنگتن می گوید که هدف از امضای برجام با حکومت ایران آن بود که با متوقف ساختن غنی سازی اورانیوم، دنیای امن تری به وجود آید. ولی اکنون که حکومت ایران به برنامه های موشکی ادامه می دهد و در چندین کشور خاورمیانه حضور فعال نظامی دارد و صدها میلیون دلار به سازمان های ترور اعطا می کند، این امنیت به دست نیامده و حتی خطر بیشتر شده است.

در پایان دیدار وزیر خارجه ایالات متحده از اروپا، اعلام گردید که اروپائیان موافقت کرده اند که یک کارگروه برپا گردد و لزوم ایجاد اصلاحات در توافق اتمی موسوم به برجام را بررسی کند و سپس با حکومت اسلامی ایران وارد گفتگو شود.

همزمان، اعلام گردید که وزارت خارجه ایالات متحده از حکومت اسلامی ایران خواستار شده همه شهروندانِ ایرانی – آمریکایی را که به بهانه های واهی، در ایران زندانی هستند آزاد سازد.

با وجود اعتراض های مکرر ایالات متحده، رئیس جمهوری ترکیه دوباره اعلام کرد که جنگ علیه کردهای مسلح در خاک سوریه ادامه خواهد یافت و او این جنگ را حتی به داخل خاک عراق خواهد کشاند.

پرزیدنت رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد یک نوار امنیتی به عرض سی کیلومتر در خاک سوریه برپا کند تا کردها نتوانند آن جا را به پایگاه مبارزه خود علیه دولت ترکیه مبدل سازند.

اکنون چندین دهه است که ترکیه به سرکوب کردهای آن کشور که یک اقلیت چند میلیون نفری است ادامه می دهد و از اعطای حقوق مساوی شهروندی به آن ها خودداری می ورزد.

در سال های اخیر ارتش ترکیه بارها وارد بخش های شمالی عراق شده تا چریک های کرد را که در آن جا پناه گرفته بودند نابود کند.

اردوغان همچنین ایالات متحده را به شدت به باد انتقاد گرفته که چرا کردهای سوریه را برای نبرد علیه دولت بَشّار اسد مسلح ساخته است.

رئیس جمهوری ترکیه گفته است که قصد دارد سراسر نوار مرزی با سوریه را از وجود کردهای مسلح پاکسازی کند و همین اقدام را در مورد عراق نیز به عمل خواهد آورد.

هواپیماهای جنگی ترکیه امروز (دوشنبه) شمار دیگری از مواضع کردهای شمال سوریه را بمباران کردند. در این عملیات تعداد نامعلومی از مردم غیرنظامی و از جمله زنان و کودکان نیز کشته شدند.

در گزارش های دیروز آمده بود که نیروی هوایی ترکیه در جریان بمباران های از سلاح های شیمیایی نیز استفاده کرده و از جمله بمب های ناپالم به روی غیرنظامیان فرو ریخته است.