ترامپ میگوید: اوباما درباره حمله سایبری روسیه به آمریکا قاطع نبوده است

یک روز پس از آنکه وزارت دادگستری آمریکا علیه ۱۲ افسر اطلاعاتی روسیه به دلیل حمله سایبری علیه حزب دموکرات در انتخابات. سال ۲۰۱۶ اعلام جرم کرد دونالد ترامپ با اشاره به اینکه این ماجرا در دولت قبلی آمریکا اتفاق افتاده است باراک اوباما را متهم کرد که در قبال این اقدام به اندازه کافی قاظع نبوده است.

رییس جمهوری آمریکا که به اسکاتلند سفر کرده روز شنبه دیروز درپیام توییتری نوشت: ماجراهایی که دیروز درباره دوازده روسی شنیدیم در دوران دولت باراک اوباما اتفاق افتاده نه در دولت ترامپ، پس چرا کاری درباره اش نکردند به خصوص که گزارش شده بود که پرزیدنت اوباما در ماه سپتامبر از طریق اف بی آی در جریان قرار گرفته بود. یعنی  قبل از انتخابات.

در سال ۲۰۱۶ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رایانه‌های ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون و همچنین رایانه‌های حزب دموکرات هک شد و هزاران ایمیل و اسناد مندرج در آن رایانه ها ابتدا در وبسایتی موسوم به دیسی لیکس و پس از مدتی در ویکی لیکس منتشر شد.

وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه رسما۱۲ افسر اطلاعاتی روسیه را به دست داشتن در این حمله سایبری متهم کرد و علیه آنها اعلام جرم کرد. هویت این ۱۲ افسر روسیه اعلام نشده و گزارش وزارت دادگستری آمریکا نیز ۳ روز پیش از دیدار دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین صورت گرفت.

رهبران روسیه و آمریکا قرار است روز دوشنبه فردا در هلسینکی پایتخت فنلاند با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند. به نوشته آسوشیتدپرس برخی نهادهای اطلاعاتی آمریکا از همان دوران این حمله سایبری را به دولت روسیه نسبت داده و گفته بودند که هدف مسکو کمک به ستاد دونالد ترامپ و لطمه زدن به هیلاری کلینتون است.

وزیر امنیت داخلی آمریکا به نقل از مقام‌های آمریکایی گفته است که: روسیه با استفاده از شبکه های اجتماعی و امکانات دیگر به تلاش‌های خود برای ایجاد تفرقه میان شهروندان آمریکایی ادامه می دهد.

وزیر امنیت داخلی آمریکا گفته است که: روسیه از شبکه های اجتماعی همفکران ای که در حمایت از آن کشور سخن می‌گویند و ظرفیت های دیگر بهره می گیرد تا میان مردم آمریکا دو دستگی و ناسازگاری ایجاد کنند.

در این حال این مقام کابینه دونالد ترامپ گفت که: این اقدامات لزوماً بر سیاستمداران و یا کارگزار های سیاسی مشخصی متمرکز نیست .

وزیر امنیت داخلی آمریکا گفت که: مدارک و شواهدی در دست نیست که نشان دهد روسیه با همان شدت و  که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ دخالت کرد  قصد دخالت در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در سال جاری میلادی را داشته باشد.

انتخابات میان دوره ای ۲۰۱۸ در ماه نوامبر برگزار خواهد شد و در جریان آن همه کرسی های مجلس نمایندگان و ۳۴  کرسی مجلس سنای آمریکا به رای گذاشته میشود. سخنان خانم نیلسون در جمع مقام‌های وزارت امنیت داخلی در فیلادلفیا یک روز پس از آن مطرح شده که وزارت دادگستری دولت متبوع او علیه ۱۲ افسر اطلاعاتی روسیه به دلیل حمله سایبری علیه حزب دموکرات در انتخابات سال ۲۰۱۶ اعلام جرم کرده است.

آنطور که گفته شده است که این ۱۲ اداره اصلی اطلاعات اصلی نیروهای مسلح روسیه موسوم به  گرو هستند نهادی که در کنار سرویس امنیتی فدرال روسیه ارگان اطلاعاتی  این کشور را تشکیل می‌دهند.

بیانیه وزارت دادگستری آمریکا در مورد این ۱۲ نفر درست چند روز پیش از دیدار برنامه‌ریزی شده میان پوتین و ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در فنلاند منتشر شده است.

آقای ترامپ روز شنبه با اشاره به اینکه این ماجرا در دولت قبلی آمریکا اتفاق افتاده باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین کشورش را متهم کرد که در قبال این اقدام به اندازه کافی قاطع نبوده است.