ترزا مِی نیز به نتانیاهو گفت بریتانیا در برجام می ماند ولی از خطرات رژیم آگاه است

 

گزارش اختصاصی “رادیو پیام اسرائیل” – نخست وزیر بریتانیا خانم ترزا مِی نیز در جریان گفتگو با نخست وزیر اسرائیل که بله لندن رفته بود گفت که کشورش در برجام می ماند. رئیس جمهوری فرانسه و صدراعظم آلمان نیز پیشتر به بنیامین نتانیاهو گفته بودند که قصد خروج از برجام را ندارند. با اینهمه، مقامات هر سه کشور از تصمیم رژیم ایران برای بازگشت به برنامه غنی سازی ابراز نگرانی کرده اند.

خانم ترزا می در کنفرانس مطبوعاتی مشتکر با نتانیاهو، گفت: «تا هنگامی که ایران به توافق اتمی پایبند است، بریتانیا نیز در برجام باقی می ماند». این دقیقا همان پاسخی است که نخست وزیر اسرائیل از زبان رهبران فرانسه و آلمان نیز شنید. ولی دستیاران نتانیاهو می گویند که این سفر به سه کشور اروپای غربی که امضا کنندگان برجام هستند، بی نتیجه نبوده و وی توانسته است اطلاعات بیشتری درباره برنامه های اتمی ایران در اختیار سران آن کشورها قرار دهد که در تصمیم گیری های آینده آن ها می تواند موثر باشد.

به گفته آگاهان اسرائیلی، اکنون که رژیم ایران علنا می گوید که قصد دارد به برنامه های اتمی بازگردد، سران اروپای غربی باید درک کنند که ایران از هدف اصلی خود که همانا تولید بمب هسته ای است صرفنظر نکرده است و سیاست اعلام شده از جانب پرزیدنت ترامپ کاملا درست است.

خانم ترزا می در کنفرانس مطبوعاتی با نتانیاهو، از جمله گفت: «دولت بریتانیا پایبندی به برجام را در راستای حفظ امنیت و ثبات خاورمیانه امری مثبت می داند و تا هنگامی که ایران به آن متعهد بماند، بریتانیا نیز همچنان به آن پایبند خواهد بود».

نخست وزیر بریتانیا در بخش دیگری از سخنان خود، از این که شماری از فلسطینیان در اغتشاشات در خط مرزی غزه با اسرائیل کشته شده اند، ابراز نگرانی کرد. خانم ترزا مِی این واقعیت را نادیده گرفت که دو گروه تروریستی حماس و جهاد اسلامی آزادی فلسطین بودند که به دستور حکومت اسلامی ایران این اغتشاشات را به راه انداختند و موجب هلاکت شهروندان خود شدند. اسرائیل وظیفه دارد از حاکمیت خود و امنیت ساکنان خویش دفاع کند.

مقامات اسرائیلی به این واقعیت اشاره کردند که در کرانه باختری، حتی یک فلسطینی در تظاهرات اعتراضی کشته نشد و علتِ ساده این امر آن بود که اهالی کرانه غربی به اغتشاش دست نزدند و اعتراض آن ها مسالمت آمیز بود.

نتانیاهو نیز در پاسخ به ابراز نگرانی خانم ترزا می به او گفت که کشته شدن فلسطینیان به خاطر خشونتی بود که نشان دادند و قصد پاره کردن جدار مرزی و تهاجم به خاک اسرائیل را داشتند. این اغتشاشات با شعار “ما باز می گردیم” (نَحنُ عائِدون) برگزار شد و راه پیمایی یک میلیون نفری بازگشت یا به زبان عربی “مَشیرهِ العَوده” نامیده می شد.

نخست وزیر اسرائیل توضیح داد که ارتش بیشترین کوشش را به عمل می آورد که شمار تلفات کم باشد.

خانم ترزا می، در همان حال که تاکید کرد بریتانیا در برجام می ماند، در ادامه سخنانش در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر اسرائیل، نگرانی خود را از ادامه برنامه های موشکی رژیم ایران و دخالت های فتنه گرانه رژیم در امور کشورهای همسایه بیان داشت و گفت که درباره این مطالب، به تفصیل با نخست وزیر اسرائیل گفتگو خواهد کرد.

هنگامی که نخست وزیران اسرائیل و بریتانیا در نشست خبری مشترک سخن می گفتند، شماری از فلسطینی های مقیم لندن به تظاهراتی علیه نتانیاهو دست زدند. در سفر به پاریس نیز شماری از فلسطینی ها به تظاهرات مشابه پرداختند، ولی خانم مرکل اجازه نداده بود که در برلین علیه اسرائیل تظاهرات شود.

از گزارش های انتشار یافته چنین برمی آید که سفر نتانیاهو به آلمان، فرانسه و بریتانیا، چندان هم بی ثمر نبوده است. روزنامه اسرائیلی هاآرتس نوشت که توافق مهم به دست آمده آن است که کشورهای امضا کننده برجام نیز بر این عقیده هستند که آژانس بین المللی انرژی اتم باید بر میزان بازرسی ها و نظارت های جدی بیافزاید.

کارشناسان ارزیابی می کنند که دبیرکل آژانس و ماموران آن، از بیم آن که مبادا رژیم ایران از برجام خارج شود، از افشا کردن خودسری ها و ایجاد مزاحمت برای بازرسان، هنگام سفر به ایران را پنهان می کنند.

یک دستاورد دیگر سفر نتانیاهو به اروپا آن بود که سران سه کشور با قاطعیت بیشتری اعلام داشتند که باید جلوی ادامه برنامه های موشکی و دخالت های نظامی رژیم در منطقه گرفته شود. ولی سران اروپا توضیح نمی دهند که چگونه می توانند به مناسبات بازرگانی با رژیم ایران ادامه دهند و همزمان بر آن حکومت فشار آورند که خود را مهار کند.

 

2 دیدگاه‌

  1. حتى شیطان هم فکر نمى کرد که روزى روزگارى در روى کره زمین یک حکومت مذهبى پیدا شود که دراویش را به خاطر درویش بودن به زندان بفرستد .( دراویش گنابادى در ایران )

Comments are closed.