تروریستی که در وین چهار نفر را کشت، در گذشته نیز به جرم آمادگی برای پیوستن به داعش، زندانی شده بود. ۴ کشته و ۱۵ زخمی

تلاش گسترده مقامات امنیتی اتریش برای یافتن فرد یا افرادی که به تروریست شب گذشته یازی رسانده و موجب یک حمله مسلحانه بی سابقه در پایتخت آن کشور شده اند همچنان ادامه دارد. در حال حاضر پلیس وین از یک خرابکار سخن می گوید و اعلام داشته شمار جان باختگان به چهار نفر رسیده و پانزده تن نیز زخمی شده اند.

پلیس اتریش به آسانی حاضر نشد توضیح دهد که انگیزه فرد تروریست در ارتکاب به این جنایات چه بوده است. ولی نهادهای امنیتی آن کشور به تدریج فاش ساختند که فرد تروریست وابسته به داعش بوده و انگیزه او از اسلام تعصب گرا الهام می گرفته و احتمال دارد که با جنایاتی که در یک هفته اخیر در فرانسه رخ داده ارتباط داشته و نوعی واکنش نسبت به سخنان رئیس جمهوری فرانسه در نکوهش تعصب گرایان اسلامی بوده است.

این تعرض هولناک تروریستی از تیراندازی در مرکز شهر وین و در نزدیکی کنیسای یهودیان، ساعت هشت دیشب به وقت محلی آغاز شد و سپس تروریست به نقاط مختلف دیگری رفت و در آن جا به تیراندازی ادامه داد.

این تروریست به اسلحه کمری و تیربار مجهز بود و یک کمربند انفجاری دروغین نیز به دور کمر بسته بود.

افراد نیروهای انتظامی وین خود را به محل رساندند و با تروریست درگیر شدند و بالاخره او را از پای در آوردند. ابتدا تصور می شد که در این حمله تروریستی چندین نفر شرکت داشته اند و پلیس اتریش هنوز به بررسی این احتمال ادامه می دهد و به مردم توصیه کرده است تا آن جا که ممکن است در خانه بمانند و در خیابان ها دیده نشوند.

دولت اتریش از کشورهای همسایه برای رویارویی با این حمله تروریستی یاری خواسته است و کشورها آمادگی خود را برای فرستادن نیرو و کارشناس اعلام کرده اند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل یکی از نخستین رهبرانی خارجی بود که با رئیس جمهوری اتریش تماس گرفت و به او گفت که اسرائیل حاضر است هرگونه کمک امنیتی و اطلاعاتی را که لازم باشد در اختیار دولت اتریش قرار دهد.

همچنین پرزیدنت امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه این جنایت را محکوم دانست و آن را دنباله جنایاتی دانست که گروه های متعصب به نام اسلام مرتکب می شوند و موجب آسیب رساندن به نام این دین می گردند.

همچنین پرزیدنت ترامپ تلفنی با رهبر اتریش سخن گفت و این جنایات را محکوم کرد و اطلاع داد که ایالات متحده آماده ارائه هرگونه کمک لازم می باشد.

آن چه موجب شگفتی گردید، این واقعیت است که تروریست نام برده حدود دو سال پیش به جرم آن که می خواست به خاورمیانه برود و به گروه های تروریست داعش بپیوندد، محاکمه شد و به ۲۲ ماه زندان محکوم شد. ولی هشت ماه پس از پایان محاکمه آزاد گردید و در اتریش باقی ماند. هنوز معلوم نیست که مقامات اتریش چرا او را به طور زودهنگام آزاد ساختند و چگونه است که او زیر نظر مقامات اطلاعاتی قرار نداشت و همچنین چگونه توانست اسلحه کمری و تیربار را تهیه کند.

مقامات اتریش می گویند که فرد تروریست حدود ده سال پیش به عنوان مهاجر وارد آن کشور گردید و مورد قبول قرار گرفت. ولی هنوز نگفته اند که از کدام کشور آمده بود