تلاش برای یافتن راهکاری که به بحران انسانی در غزه پایان دهد، همچنان بدون نتیجه ادامه دارد

نشست سالیانه و مشورتی سازمان تروریستی حماس در غزه که سرکدرگان آن از خارج نیز در آن شرکت کردند

مباحثات درباره این موضوع که چگونه می توان به بحران غزه پایان بخشید و منطقه را از یک درگیری جدید نظامی نجات داد، همچنان در چند مسیر ادامه دارد. مسیر نخست مذاکراتی است که همچنان بین سرکردگان گروه تروریستی حماس در غزه ادامه دارد. آن ها به این موضوع پرداخته اند که آیا با توجه به قاطعیت اسرائیل در مبارزه با آشوب های مرزی، و همچنین ادامه تعرضات بادبادکی و بادکنکی، سازمان های که خود را “مقاومت” می خوانند چه باید بکنند. جناح مرکزی حماس بر این عقیده است که راه کنونی باید ادامه یابد. ولی در همان حال، برخی سران حماس هشدار می دهند که چنین سیاستی به بروز جنگ می انجامد و حماس قادر به ایستادگی در برابر حمله نظامی اسرائیل نیست.

در مسیری دیگر، گفتگوهایی بین حماس و فتح برای رسیدن به نوعی آشتی جریان دارد که بعید به نظر می رسد طرفین بتوانند به توافق دست یابند.

در مسیر سوم، کابینه امنیتی و نظامی اسرائیل است که راه چاره ای می جوید تا شاید از طریق یاری رسانی به مردم غزه و اجرای پروژه های آبادانی، به توان گروه های ترور را تشویق کرد از تعرض دست بردارند و فکری به حال مردم خویش بکنند.

در هفته های اخیر، اسرائیل در واکنش به ادامه آشوب های مرزی و همچنین تعرضات بادبادکی، گذرگاه زمینی با غزه را محدود ساخته و واردات گاز و نفت و بنزین به آن جا متوقف شده است.

در تماس های غیرمستقیمی که بین اسرائیل و حماس از طریق مصر جریان دارد، گفته شده که اگر حماس آشوب های مرزی و هواکردن بادبادک ها را متوقف سازد، اسرائیل گذرگاه ها را خواهد گشود.

مصر نیز وعده داده که اقداماتی را برای بهبود حال مردم غزه انجام خواهد داد.

ولی گروه حماس همچنان خواستار برچیدن کامل محاصره زمینی و دریایی می باشد و احداث یک بندر و برپایی یک فرودگاه را مطرح می سازد – امری که نمی تواند مورد قبول اسرائیل قرار گیرد، زیرا باعث تقویت سازمان های ترور خواهد گردید و آن را در دست اندازی علیه اسرائیل جری تر خواهد کرد.

وزیر اطلاعات و ترابری، ییسرائل کاتس، امروز به خبرنگاران گفت که اسرائیل هیچگونه امتیازی نباید به حماس بدهد، مبادا موجب تقویت سازمانی شود که اسرائیل را به نابودی تهدید می کند. ییسرائل کاتس گفت: خود گروه های ترور موجب نگون بختی مردم غزه شده اند و آن ها هستند که باید از تعرض نسبت به اسرائیل دست بردارند.

وزیر اطلاعات گفت: یک دهه پیش، اسرائیل در جنگ دوم لبنان، حزب الله را به کلی تارومار کردند و هنوز قدرت بازدارندگی اسرائیل حفظ شده و حسن نصرالله همچنان در پناهگاه زندگی می کند و تعرض حزب الله علیه اسرائیل متوقف شده است. او گفت: در مورد غزه نیز، اسرائیل باید به همین هدف برسد تا حماس و دیگر گروه های ترور، جزات تعرض نسبت به اسرائیل را از دست بدهند.

یک دیدگاه

  1. اگر در گذشته اسرائیل (همانند جمهوری اسلامی) به ایجاد احزاب و گروههای سیاسی (و حتی مسلح) در بین فلسطینیان اقدام مینمود، امروز از این تک صدایی گروههای تروریستی رنج نمیبرد و میتوانست از طریق دیگر گروهها آنها را تحت فشار بگذارد.
    عربستان در انجام این کار در لبنان تا حدی موفق عمل کرده؛ بر اساس این تجربه، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس میتوانند اینکار را در غزه نیز انجام دهند و جمعیت متراکم این منطقه را برای کار به کشورهای خود منتقل نموده و با ایجاد وابستگی اقتصادی، احزاب قدرتمندی در غزه ایجاد کنند تا دست نشانده های حکومت جمهوری اسلامی را برای همیشه ببلعد.
    تکثر این احزاب در هر حال به نفع اسرائیل برای کنترل غزه از طریق رقابت بین آنها است.

Comments are closed.