جایگاه ایران در سوریه مهمترین موضوع مورد بحث دیدار ترامپ و پوتین می باشد

یک روز مانده به دیدار رئیس جمهوری آمریکا با رئیس جمهوری روسیه اکثر رسانه های مهم جهان ارزیابی می کنند که در مذاکرات ترامپ و پوتین جایگاه جمهوری اسلامی در سوریه از اهم مطالب این دیدار مهم است.

نقش جمهوری اسلامی و سوریه در منازعات منطقه خاورمیانه بخشی از دستور مذاکرات پرزیدنت ترامپ با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در دیدار مهم فردا در هلسینکی پایتخت فنلاند است.

پرزیدنت ترامپ که در سفر اروپایی خود به سر می‌برد در حاشیه نشست ناتو اعلام کرد که: می‌خواهد با پرزیدنت پوتین درباره سوریه گفتگو کند.

او گفت: همانگونه که می‌دانید من روز دوشنبه پرزیدنت پوتین را ملاقات می کنم و وقتی وارد آن جلسه میشویم چیز زیادی نمی خواهیم، می‌خواهیم درباره سوریه گفتگو کنیم.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین روز جمعه در کنفرانس خبری مشترک با نخست وزیر بریتانیا گفت:  توافق نهایی اعضای ناتو در مورد افزایش بودجه نظامی زمینه بسیار خوبی برای دیدار او با رئیس جمهوری روسیه بود. وی افزود: با پرزیدنت پوتین درباره چند مسئله از جمله ایران سوریه و از همه مهمتر در مورد مقابله با گسترش تسلیحات هسته ای در خاورمیانه گفتگو خواهم کرد. زیرا جلوگیری از اشاعه این تسلیحات در منطقه قابل انفجار چون خاورمیانه امری حیاتی است.

امریکا پس از ۷ سال تنش در سوریه مهار نفوذ جمهوری اسلامی در دوران پس از جنگ در سوریه را هدف استراتژیک تعریف کرده است. هدفی که اسرائیل قویا از آن دفاع می‌کند. مقام‌های آمریکا و روسیه می‌گویند ممکن است رهبران دو کشور در ملاقات خود برای حصول این هدف به توافقی دست یابند.

پس از سالها جنگ ویرانگر در سوریه نظامیان ایرانی و شبه نظامیان نیابتی جمهوری اسلامی از جمله حزب الله لبنان در سطح گسترده از عراق تا سوریه و لبنان مستقر شدند.