حملات خمپاره ای از غزه به اسرائیل متوقف شد؛ نتانیاهو: سازمانهای ترور به شدت آسیب دیدند

ترکش یکی از خمپاره هایی که شب گذشته از غزه به سوی خاک اسرائیل شلیک شد

پس از یک رشته حملات خمپاره ای از داخل غزه به سوی نواحی مسکونیِ پیرامون آن سرزمین در خاک اسرائیل، و واکنش های کوبنده نظامی ارتش اسرائیل علیه سازمان های ترور در غزه، پیش از ظهر امرو حماس واحدهای نظامی خود را در طول خط مرزی با اسرائیل مستقر ساخت تا از ادامه آتشباری به سوی خاک اسرائیل جلوگیری کند.
در ساعات بامداد امروز (چهارشنبه) خبر رسید که نیروهای مسلح در غزه درخواست آتش بس کرده و خواهان قطع حملات هوایی اسرائیل شده اند. این درخواست با پاسخ مثبت اسرائیل روبرو شد و واکنش نظامی اسرائیل متوقف گردید.
در ساعات پیش از ظهر امروز آرامش کامل بر نواحی پیرامونی غزه حکمفرما بود و در شهرک ها و آبادی های پیرامونیِ اسرائیل زندگی به صورت عادی ادامه داشت.
اسرائیل همیشه اعلام داشته که حماس به عنوان سازمانی که حکومت را در غزه به دست دارد، مسوول هرگونه ناامنی و تعرض علیه اسرائیل محسوب می شود.
ارزیابی آن است که حملات خمپاره ای شب گذشته توسط جهاد اسلامی آزادی فلسطینی صورت گرفته که حدود بیست سال پیش توسط حکومت اسلامی ایران در نواحی فلسطینی نشین برپا گردیده و مستقیما از تهران دستور می گیرد.
حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران روز گذشته به طور غیرمستقیم به نقش حکومت ایران در به راه انداختن اغتشاش و خونریزی در غزه اعتراف کرد. او در مصاحبه ای گفت که “اگر اسرائیل در سوریه مزاحمت هایی ایجاد می کند، در جاهای دیگر آتش هایی علیه رژیم صهیونیستی برافروخته می شود”.
با آن که تعرض، از خاک غزه علیه شهروندان اسرائیلی آغاز گردید، و سازمان های ترور بودند که حملات خمپاره ای را علیه اسرائیل آغاز کردند، حماس به شیوه همیشگی رجز خوانی خود اعلام داشت که “خون را با خون پاسخ خواهد داد”.
در اسرائیل مباحثه ای بین کارشناسان نظامی مختلف جریان دارد. گروه معدودی توصیه می کنند که اسرائیل واحدهای نظامی خود را به داخل غزه بفرستد و همانند عملیات جنگی “صخره استوار” به پاکسازی زیرساخت تروریستی در آن سرزمین بپردازد.
در جریان عملیات جنگی “صخره استوار”، فلسطینی ها اعلام کردند که حدود دو هزار نفر کشته داشته اند.
ولی گروه بزرگتری از کارشناسان نظامی اسرائیل چنین می اندیشند که هرگونه ورود نظامی به خاک غزه غیرضروری است و ممکن است نتایج منفی به دنبال آورد و گرفتاری های بیشتری برای اسرائیل ایجاد کند.