حمله به کشتی مرسر استریت؛ اتحادیه اروپا و ناتو رژیم ایران را محکوم کردند

اتحادیه اروپا و ناتو به جمع محکوم‌کنندگان بین‌المللی حمله رژیم ایران به کشتی «مرسر استریت» پیوستند.

به گزارش آسوشیتدپرس، دیلان وایت، سخنگوی پیمان ناتو، اعلام کرد که “۳۰ عضو این پیمان نظامی، حمله مرگبار به کشتی مرسر استریت در سواحل دریای عمان را به شدت محکوم می‌کنند و با بازماندگان قربانیان رومانیایی و بریتانیایی این حمله، ابراز همدردی می‌نمایند.”

سخنگوی ناتو افزود: «آزادی کشتیرانی برای هم‌پیمانان ناتو از اهمیت بالا و تعیین‌کننده‌ای برخوردار است و باید بر طبق قوانین بین‌المللی، همواره برقرار باشد».

سخنگوی ناتو با ابراز نگرانی از اقدامات رژیم ایران، گفت: «اعضای ناتو، نگران اعمال بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه هستند و تهران را فرامی‌خوانند به تعهدات بین‌المللی خود متعهد بماند».

اتحادیه اروپا هم حمله به کشتی را محکوم کرد

اتحادیه اروپا نیز این حمله را تأسف‌بار خواند و با ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان این حمله، خواستار تحقیقات مستقل و همه‌جانبه در این مورد شد.

جوزپ بورل، هماهنگ کننده ارشد سیاست خارجه اتحادیه، دیروز یکشنبه ۱۷ مرداد، اعلام کرد با توجه به شواهد موجود،حکومت ایران مسئول حمله مرگبار به کشتی «مرسر استریت» است.

در بیانیه‌ای که در وبسایت شورای اتحادیه اروپا منتشر شده، آمده است: «اتحادیه اروپا با شدیدترین لحن ممکن، این حمله غیرقانونی را محکوم می‌کند. اقدام یک جانبه و نداشتن حس مسئولیت نسبت به قوانین بین‌المللی و تهدید صلح و امنیت کشتیرانی آزاد به هیچ وجه  قابل قبول نیست و باید متوقف شود. آزادی دریانوردی باید در همه حال، تضمین شده باشد.»