حمله سایبری هکرهای ایرانی به کمپانی های مدیریت اطلاعات بازرگانی و تکنولوژی در اسرائیل، آمریکا، روسیه و اروپا افشاگری شد

گزارش رخنه یابی یک گروه هکری حکومت اسلامی ایران به کامپیوترهای برخی نهادها و کمپانی حساس اسرائیل، ایالات متحده، و حتی روسیه و کشورهای دیگر، در داخل اسرائیل بازتاب گسترده ای داشت و اکنون بررسی می شود که ابعاد واقعی زیان های وارده چیست و چگونه می توان آن را جبران کرد.

یک کمپانی ضد هکری اسرائیل به نام “سایریزن” در گزارشی فاش ساخت که هکرهای ایرانی با استفاده از یک تکنولوژی هوشمند، توانسته است برنامه های ضد ویروس بسیاری از شبکه های اینترنتی کمپانی ها و نهادهای حساس اسرائیلی و کشورهای دیگر را دور بزنند و وارد کامپیوترها شده و رشته اطلاعاتی را سرقت کنند که می تواند حساس و زیان آور باشد.

شیوه رخنه یابی به کامپیوترها آنقدر هوشمند بوده که نه تنها توانسته است علیرغم برنامه های ضد ویروس که در همه کامپیوتر های مورد هدف نصب است وارد کامپیوترها شود و بیشتر از سه سال فعالیت کند و همچنان پنهان بماند.

شرکت اسرائیلی سایبریزن که این رخنه یابی را افشاگری کرد می گوید که بدافراز تهیه شده توسط هکرهای ایرانی بسیار پیشرفته بوده است و نشان از توانایی های برجسته سایبری دارد.

در این گزارش آمده است که فعالیت این گروه سایبری، به گردآوری اطلاعات درباره اسرائیل محدود نمی شده، بلکه در ایالات متحده، کشورهای اروپایی و حتی روسیه و خاورمیانه نیز فعالیت گسترده ای داشته است.

ارزیابی می شود که فعالیت این هکرهای ایرانی روی شرکت هایی متمرکز بوده که به گردآوری اطلاعات و یا نگاهداری آن ها در رشته های مختلف می پردازند. همچنین، فعالیت آن ها دستیابی به تکنولوژی های مهم در این کشورها بوده است. دزدی تکنولوژی یکی از مهارت های هکرهای چینی است که از طریق آن توانسته اند به طراحی و تولید وسایل وکالاهایی بپردازند که در انحصار ایالات متحده بوده و دارای تکنولوژی پیچیده است.

تکنولوژی صنایع هوایی و همچنین دانش فضاپیمایی، یکی دیگر از هدف های این گروه هکری وابسته به حکومت ایران بوده است.

شرکت اسرائیلی سایبریزن می گوید که گروه های هکری زیادی در سراسر جهان فعالیت دارند که همان هدف ها را دنبال می کنند، ولی هاکری های ایرانی از شیوه های هوشمند و تازه ای استفاده کرده اند که نه تنها با کمک آن ها توانستند به شبکه های گردآوری اطلاعات حساس در اسرائیل و کشورهای دیگر رخنه یابند، بلکه به مدت چند سال پشت نسخه های هوشمند کامپیوتری پنهان شدند و حتی ضد ویروس های پیشرفته نیز متوجه حضور آن ها نشدند.

تحقیقات گسترده در کشورهای مختلف پیرامون این موضوع جریان دارد، ولی هنوز میزان خسارات وارده و ابعاد آن، به درستی مشخص نشده است. همچنین نام همه کمپانی ها و نهادهایی که از این حمله هکری آسیب دیده اند، محرمانه مانده است.