حمله های سریالی تروریستی در اتریش؛ دست کم یک کشته و چندین زخمی؛ یکی از مهاجمان کشته شد

   به روز شده    تلویزیون دولتی اتریش دوشنبه شب (۱۲ آبان) از تیراندازی در اطراف یک کنیسه در شهر وین پایتخت اتریش خبر داد. مقامات اتریش می‌گویند که این حملات از ۶ نقطه در مرکز وین انجام گرفته و دست‌کم یک نفر نیز کشته شده است. مقامات اتریشی می‌گویند نگران افزایش تعداد کشته‌شدگان هستند. یک فعال نهاد یهودی «خباد»، به رسانه‌های اسرائیل گفت که در جریان این حمله، کسی از یهودیان زخمی نشده است.

کارل نهامر، وزیر کشور اتریش، تیراندازی در وین را یک «حمله تروریستی آشکار» دانست و گزارش‌ها در مورد گرو‌گان‌گیری در یکی از خیابان‌های شهر وین را تایید کرد. وزیر کشور اتریش همچنین هشدار داد که چندین مظنون‌ حمله دوشنبه شب، «به شدت مسلح و خطرناک» هستند و فراری‌اند. او از عملیات گسترده پلیس در کل کشور، برای دستگیری آنان خبر داد.

سباستین کورتز، نخست‌وزیر راست‌گرای اتریش این حملات را “تنفرآور” خوانده و گفت کشورش مرعوب چنین اقداماتی نخواهد شد.

به گزارش پلیس اتریش، که در توئیتر منتشر شد، حمله مسلحانه ساعت ۸ بعد از ظهر به وقت محلی توسط چندین مهاجم با سلاح‌های گرم و از شش نقطه صورت گرفت. به گفته پلیس، در جریان این حمله یک نفر کشته شده و چندین نفر از جمله یک افسر پلیس به شدت مجروح شده‌اند. همچنین یکی از حمله‌کنندگان به ضرب گلوله پلیس کشته شده است. به گزارش پلیس وین، هدف یکی از حملات، کنیسه جامع وین بوده که عبادت‌گاه اصلی یهودیان پایتخت اتریش است.

اسکار دوئیچ، رهبر جامعه یهودیان وین گفته کنیسه در هنگام این حمله بسته بوده است. افسر پلیس محافظ این کنیسه در جریان حمله به شدت زخمی شده است.

در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی منسوب به این درگیری منتشر شده که در یکی از آنها فردی سفیدپوش و اسلحه به دست دیده می‌شود.

پلیس اتریش همچنین با انتشار رشته توئیت‌های هشدار دهنده، از جمله توئیتی به زبان فارسی، از مردم خواست در خانه بمانند و از مکان‌های عمومی و وسایل نقلیه عمومی دور شوند و عکس یا فیلم به اشتراک نگذارند.

واکنش امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه

امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه، در تماس تلفنی با سباستین کورتز، صدراعظم اتریش، بر حمایت کامل کشورش از اتریش تاکید کرد. مکرون گفت: «ما مردم فرانسه خود را در شوک و اندوه مردم اتریش شریک می‌دانیم؛ آنها امروز عصر شاهد وقوع حمله در قلب پایتخت خود، وین، بودند… بعد از فرانسه، حالا یک کشور دوست دیگر در اروپای ما، مورد حمله قرار گرفته است. دشمنان ما باید بدانند که با چه کسانی طرف هستند.»

اشاره آقای مکرون به حمله با چاقو به یک کلیسا در شهر نیس فرانسه است که طی آن مهاجم سه نفر را کشت. آقای مکرون هفته گذشته آن حمله را یک “حمله تروریستی اسلام‌گرایانه” خواند. اظهاراتی که موجی از خشم و اعتراض را در میان کشورهای مسلمان به راه انداخت.