حکومت اسلامی: چین و روسیه حاضرند به ایران هواپیماهای جنگی بفروشند، ایران پیشنهادها را بررسی می کند

یک مقام نظامی  حکومت ایران گفت: روسیه و چین برای فروش هواپیماهای جنگنده پیشنهادهایی به ایران ارائه داده‌اند که مقامات دفاعی در حال بررسی آن ها هستند و ممکن است پیشنهادهای متقابلی در این زمینه ارائه دهند.

حسن روحانی، پیشتر گفته بود که  ایران در حال فراهم کردن “مقدمات” خریدهای نظامی است، ولی چینین خریدهایی، تنها پس از رفع تحریم های اقتصادی عملی خواهد شد.

آگاهان گفتند که رئیس جمهوری اسلامی ایران با این سخنان، عملا می گوید که رژیم در حال حاضر و بحران اقتصادی و کم پولی، قادر به خرید جنگنده های ساخت چین یا روسیه نمی باشد.

نظامی  عبدالکریم بنی‌طرفی، رئیس سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح، حکومت ایران در نمایشگاه هوایی ماکس روسیه  گفت: درباره خرید جنگنده روس‌ها و چینی‌ها پیشنهاداتی را به ما داده‌اند، البته ما هم پیشنهادات خرید خودمان را داریم.

وی افزود:  خرید تسلیحات از کشورهای دیگر منوط به آن است که تاریخ پایان تحریم‌های تسلیحاتی فرا برسد. تا آن زمان همه اینها در حد مذاکره و صحبت است.

کارشناسان خبری می گویند در صورت تداوم توافق هسته‌ای برجام بین ایران و قدرت‌های جهانی، تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران سال آینده لغو خواهد شد.

روسیه جنگنده‌های پیشرفته سوخو را می‌سازد که به کشورهای دیگر هم آنها را فروخته است. چین هم به غیر از هواپیماهای نظامی خود، جنگنده جی-١٧ را به طور مشترک با پاکستان تولید کرده است.

بعد از انتشار این خبر از سوی این مقام نظامی حکومت ایران هنوز طرف‌های روس یا چینی درباره مذاکره برای فروش جنگنده به ایران موضعی نگرفته‌اند.

جینچی کائو، خبرنگار ارشد از بی‌بی‌سی چینی، در این باره گفت:  چین با مسائل حساسی روبرو است که ایران یکی از آنها است، و به این ترتیب چنین معامله‌ای بعید به نظر می‌رسد.

وی افزود: حتی معامله نفت بین ایران و چین به طور چراغ خاموش انجام می‌شود. لازم به یادآوری است که اختلافات بر سر هواوی نیز شامل معاملاتش با ایران می‌شود.

به گفته برخی کارشناسان خبری مقام‌های چینی  در حال حاضر با مسایلی مختلفی هم چون جنگ تجاری با آمریکا، اعتراضات هنگ‌کنگ، اختلافات بر سر دریای جنوبی چین و کاهش رشد اقتصادی. و هم چنین آماده شدن این کشور در آستانه برگزاری   یک جشن بزرگ و کامل و بی نقص برای هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری کشوراست و نمی‌خواهد دردسر یا حاشیه‌ای در خارج از مسایل برایش درست شود.

خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی چینی، در ادامه گفت: در چنین شرایطی، هم‌اکنون بسیار بعید است که خبری رسمی از یک معامله بزرگ نظامی چین با حکومت  ایران باشیم.

نمایشگاه دوسالانه ماکس، که رئیس سازمان صنایع هوایی ایران در آن شرکت داشته، با حضور صدها شرکت و نهاد از کشورهای مختلف در مسکو برگزار می‌شود.

مقامات نظامی حکومت ایران بارها ادعا کرده اند که جمهوری اسلامی  از لحاظ تجهیزات نظامی خود کفا شده است و هم اکنون نسبت به سایر کشورهای قدرتمند در دنیا برتری نظامی دارد .

به گزارش اسپوتنیک  حسین دهقان وزیر دفاع ایران در دیداررسمی  ۵ ماه پیش خود از در باره ازسرگیری همکاری نظامی- فنی در مقیاس گسترده مذاکره کرده و تجهیزات نظامی روسی به مبلغ حداقل ۸ میلیارد دلار را از این کشور خریداری کرده است .

در این گزارش امده است که حکومت ایران ۵ ماه پیش لیست نیازهای نظامی خود را به هدف خرید از روسیه اعلام کرد ازجمله  هواپیماهای جنگنده ، سو-۳۵، هواپیماهای جنگی یاک — ۱۳۰، بالگردهای جنگی Mi-8 و Mi-17، تانک های T-90، سامانه ضد کشتی ساحل پرتاب باستیون مجهز به موشک های مافوق صوت “یاخونت “، کشتی های سطحی کلاس ناوچه، زیردریایی های دیزل الکتریکی و تعدادی از انواع دیگر تجهیزات نظامی.