حکومت ایران ممکن است نفوذ خود در عراق را به خاطر صدر از دست بدهد

آیا حکومت ایران در عراق بازنده شده است؟ تحلیلگران در پاسخ به این پرسش می گویند که دعوت نکردن از سفیر حکومت اسلامی در عراق برای دیدار با مقتدی صدر که برنده اصلی این انتخابات است، می تواند پرمعنی باشد. ولی تاکید می کنند که هنوز قضاوت در این زمینه زودهنگام است.

مقتدی صدر که یک روحانی نسبتا جوان شیعه است، همراه با گروه هایی که از پیش با آن ها ائتلاف انتخاباتی کرده بود، ۵۴ کرسی از ۱۶۵ کرسی پارلمان عراق را به دست آورده اند. ولی هنوز برای تشکیل کابینه آینده به حدود سی کرسی دیگر نیاز دارند – اما در هر حال بزرگترین فراکسیون پارلمانی محسوب می شوند و احتمال زیاد وجود دارد که کابینه آینده را برپا سازند.

صدر روز گذشته (شنبه) سفیران شمار زیادی از کشورهای اسلامی را به دفتر خود دعوت کرد، ولی روزنامه های بغداد می نویسند که ایرج مسجدی سفیر حکومت اسلامی ایران در میان آن ها نبود.

مقتدی صدر از روزی که پس از برافتادن رژیم صدام حسین، وارد صحنه سیاسی شد، با حکومت ایران مناسبات دوستانه ای نداشت. او مدتی نیز در قم به تکمیل معلومات مذهبی خود پرداخت، ولی این امر به بهبود روابط با دولت تهران کمکی نکرد.

مناسبات صدر و رژیم ایران به آن درجه از تنش رسیده که سخنگوی ائتلاف صدر اعلام داشت که وی ۴۸ ساعت به قاسم سلیمانی وقت داده که عراق را ترک گوید. قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، به ماموریت از جانب علی خامنه ای، ماموریت داشت ائتلافی از گروه های شیعه وابسته به رژیم ایران برپا کند تا شاید بتوان منافع رژیم در عراق را همچنان حفظ کرد. ولی با ابراز مخالفت علنی مقتدی صدر را فعالیت های رژیم ایران، تصور می رود که قاسم سلیمانی با دست خالی عراق را ترک می گوید.

روزنامه های عراق نوشتند که قاسم سلیمانی بغداد را ترک گفته و رهسپار شهر کردنشین سلیمانیه شده که تحت نفوذ اتحایده میهنی کردستان عراق قرار دارد. بین این اتحادیه و رژیم ایران، از دیرباز مناسبات دوستانه ای برقرار بوده است.

از هنگام به قدرت رسیدن روح الله خمینی در ایران، رژیم تلاش گسترده و آشکاری به عمل آورد تا با برانداختن حکومت صدام حسین در عراق، راه را برای به روی کار آمدن یک حکومت شیعه بگشاید. خمینی در این هدف سخت شکست خود و تحریکات سیاسی او به هدف شوراندن شیعیان عراق، صدام را به حمله به ایران و تلاش برای برانداختن حکومت خمینی تشویق کرد و جنگ خانمانسوزی به راه افتاد که هشت سال ادامه داشت.

پس از سقوط صدام، حکومت ایران به دخالت های گسترده ای در عراق پرداخت و میلیاردها دلار در این راه هزینه کرد. ولی با پیروزی مقتدا صدر، اکنون منافع حکومت ایران در بغداد سخت به خطر افتاده است.