خانم مرکل در اسرائیل: برنامه اتمی ایران خطر امنیتی بزرگی برای اسرائیل است که آلمان امنیتش را امنیت خود می داند»

سخنان بانو آنگلا مرکل درباره خطرات شدید اتمی شدن رژیم ایران که در آخرین روز دیدار او از اسرائیل بیان شد، کنجکاوی زیادی برانگیخت و شاید شدیدترین اخطاری بود که از زبان یکی از رهبران اروپای غربی تا کنون شنیده شده است.

صدراعظم آلمان که به زودی پست خود را به رهبر بعدی تحویل خواهد داد، در سخنان خود گفت که رژیم ایران با شتاب به غنی سازی اورانیوم ادامه می دهد و جامعه جهانی باید به هر اقدام لازم برای مهار کردن آن دست بزند.

این سخنان قاطعانه ترین موضع گیری از جانب رهبر کنونی آلمان بود – کشوری که حتی امروز نیز می کوشد که روابط بازرگانی و همکاری های دیگر با حکومت اسلامی ایران ادامه دهد.

خانم مرکل که برای جمعی از اعضای برجسته اندیشکده امور امنیتی اسرائیل در تل آویو سخن می گفت، از جمله اظهار داشت: «برنامه های اتمی رژیم ایران به نقطه حساسی رسیده و باید عملیات غنی سازی اورانیوم را متوقف ساخت».

او گفت: «آلمان همیشه خود را نسبت به تامین امنیت اسرائیل مسؤول دانسته و می داند و این سیاست برای همیشه ادامه خواهد یافت».

خانم مرکل گفت که سیزده سال پیش قاطعانه گفته بود که امنیت اسرائیل یکی از بزرگترین دلمشغولی های دولت آلمان بوده و هست و امروز نیز پیش از آن که سمت خود را ترک گوید، همان سخنان را بازگو می کند.

او یادآور شد که در سال ۲۰۰۸ هنگام سخنرانی در کنست (پارلمان اسرائیل) قاطعانه گفت که هرگز نباید امنیت اسرائیل را به چانه زنی گذاشت و گفت: «ما امنیت اسرائیل را تامین امنیت خود آلمان  و پاره ای از ماهیت و شخصیت کشور خود می دانیم و باید برای تقویت این سیاست راهبردی بکوشیم».

خانم مرکل گفت که برنامه اتمی رژیم ایران، بزرگترین خطر امنیتی برای اسرائیل است ولی او همچنان بر این باور است که برجام، حتی با آن که توافق خوبی نیست، بهتر از نبود آن بوده است.  ولی چه کنیم که دولت (پرزیدنت ترامپ) در آمریکا نسبت به مزایای برجام دچار تردید شد و آن را ترک گفت».

او افزود: «می پذیرم که برجام یک چارچوب بی عیب و نقص نبوده و نیست. ولی به هر حال مزایایی داشت و خوب بود».

مرکل افزود: «درباره مسائل اتم ایران، اسرائیل و آلمان دارای یک موضع مشترک و همخوان هستند و هر دو بر این باورند که باید جلوی اتمی شدن رژیم ایران گرفته شود. گفتگوهای برجامی اکنون به مرحله حساس و سرنوشت سازی رسیده و کشورهای اروپایی باید به هر وسیله ممکن برنامه غنی سازی اورانیوم در ایران را متوقف سازند  البته این تلاش باید با همکاری ایالات متحده، روسیه و چین انجام گیرد»

او گفت: «می دانم که با اسرائیل در مورد برنامه های اتمی رژیم ایران اختلاف نظر داریم. ولی چنین احساس می شود که در حال حاضر توافق برجامی برای جلوگیری از ادامه برنامه های اتمی رژیم ایران کارساز نبوده است».

صدراعظم آلمان گفت: «کشوری که بیش از دیگران از برنامه های اتمی ایران آسیب می بیند و تعرضات رژیم متوجه آن است، اسرائیل می باشد.ولی من در مورد جنبه های مختلف دیگری نیز که به این رژیم مربوط می شود، با آقای نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل رایزنی کردم که یکی از آن ها حضور نظامی ایران در برخی کشورهای منطقه، برنامه های موشکی و همچنین پهپادی

حکومت ایران گفتگو کردم. این ها همه مسائلی است که با خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نیز مربوط می باشد. خروج سربازان آمریکایی موجب گردید که روسیه وارد صحنه شود».

خانم مرکل در بخش پایانی سخنان خود در اندیشکده امور امنیتی گفت: «رویدادهای مثبتی نیز در خاورمیانه به وقوع پیوسته و آن “پیمان ابراهیم” و صلح برخی امیرنشین ها با اسرائیل است. مژده این پیمان آن است که بلندپروازی های منطقه ای رژیم ایران در خلیج فارس را دچار مشکل می سازد و این، همان هدفی است که در سوریه و لبنان نتوانستیم جلوی آن را بگیریم».

خانم مرکل گفت: «ما باید به صورت مرتب با روسیه گفتگو کنیم و این همان کاری است که اسرائیل مرتبا انجام داده و اکنون دولت آقای بنت نیز در این راه می کوشد»

در مورد فلسطینی ها، صدراعظم آلمان گفت که کشورش از راه حل دو کشور برای دو ملت جانبداری می کند و آن را بهترین راه حل می داند. او گفت که در اوج تلاش برای گسترش صلح با کشورهای عرب و “پیمان ابراهیم”، مسئله فلسطینی ها نیز نباید به دست فراموشی سپرده شود.

آقای منشه امیر در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان سخنان خانم مرکل را جدی و موثر دانست، به بخش خبری تلویزیون کانال یک چنین گفت: