خبرهای امیدوارکننده از ساخت واکسن کرونا؛ شرکت آمریکایی «مدرنا» نتایج مثبت کارآزمایی اولیه را منتشر کرد

شرکت آمریکایی «مدرنا» که بر روی ساخت واکسن کرونا کار می‌کند و یکی از پیشتازان ساخت واکسن در این زمینه می‌باشد، جزئیات کارآزمایی اولیه بر روی ۴۵ تن از داوطلبان را که کاملا موفقیت آمیز بوده، در ژورنال پزشکی «نیوانگلند» منتشر کرد. این داوطلبان، بین ۱۸ تا ۵۵ سال سن داشتند.

بنابر بیانیه شرکت «مدرنا»، پادتن تولید شده در بدن هر ۴۵ داوطلب، حتی بیش از کسانی بوده که بدنشان خودش پادتن تولید کرده است. عوارض جانبی به وجود آمده نیز جزئی بوده و در حد سردرد، احساس خستگی یا کمی بدن درد بوده است.

جامعه علمی، با استقبال از نتایج منتشر شده در بیانیه شرکت مدرنا، آن را امیدوار کننده دانسته است.
دکتر آنتونی فاوچی، پزشک سرشناس آمریکایی و رئیس مرکز بیماری‌های عفونی آمریکا، که یکی از مهمترین اعضای تیم مقابله با ویروس کرونا در آمریکاست، نتایج به دست آمده را یک خبر خوش و دلگرم‌کننده خوانده است.

روند تحقیقات شرکت مدرنا بر روی این واکسن احتمالی که ام.آر.ان.ای ۱۲۷۳ نام دارد، حدود دوازده روز دیگر، از روز ۲۷ ماه میلادی جاری (ژوئیه)، وارد مرحله سوم و نهایی خواهد شد. در این مرحله که گام آخر است، واکسن روی ۳۰۰۰ داوطلب آزمایش خواهد شد.

در صورت پایان موفقیت آمیز گام سوم و تایید آن توسط نهادهای فدرال در آمریکا، شرکت مدرنا از ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد واکسن، تا ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی خواهد ساخت.

شرکت‌های داروسازی جهان، با سرعتی بی سابقه روی ساخت واکسن کرونا کار می کنند و حدود ۱۵۵ واکسن در کل جهان در دست آزمایش و ساخت است که تعداد ۲۳ عدد از این واکسن‌ها در وضعیت برتر و در مراحل آزمایش انسانی قرار دارند و به عنوان کاندیداهای جدی واکسن نهایی مطرح می‌شوند. در میان این ۲۳ واکسن، واکسن‌های در دست ساخت شرکت آمریکایی مدرنا و واکسن شرکت بریتانیایی آسترازنکا با همکاری دانشگاه آکسفورد، در صدر قرار دارند.