خواننده ایرانی-اسرائیلی زادۀ ایران: «دلم می خواهد به خیابان سید خندان باز گردم و خانه پدری را ببینم»

شنیدن سروده های مولانا جلال الدین رومی با آهنگ دلنشین ایرانی در تالار فرهنگ در تل آویو، همراه با رقص سماع توسط یک هنرمند اسرائیلی، شاید صحنه ای شگفت انگیز باشد.

ولی این نخستین بار نیست که خانم حنا جهان فروز، خواننده هنرمندی که در ایران زاده شده و در سن دوازده سالگی، همراه با خانواده خود، در اوج جنگ ایران و عراق ناچار شده از وطن خویش بگریزد، به صحنه تالار فرهنگ در تل آویو، بزرگترین شهر اسرائیل می رود و سروده های مولانا را با صدای دلنشین خود اجرا می کند و موسیقی دوستان اسرائیلی را به وجد می آورد و آن ها را گام دیگری به فرهنگ و موسیقی ایرانی نزدیک می کند.

خانم حنا جهان فروز در مصاحبه ای با وبسایت “ایران و اسرائیل” می گوید که گرچه سالیان دراز از ایران دور است، ولی شب اجرای این برنامه، خود را در فضای فرهنگ و موسیقی ایران احساس می کرد.

او می گوید که با سروده های مولانا و اندیشه درویشان، در سفری به ترکیه آشنا شد و از آن هنگام همچنان مست این شراب است و با آن روح خود را سیراب می کند.

او در شهر آنتالیا در ترکیه با فردی از تبار سوفیان آشنا می شود و به قونیه می رود و سروده های مولانا را برای نخستین بار می شنود و رقص سماع را به چشم می بیند و در خلسه فرو می رود و تصمیم می گیرد با بازگشت به اسرائیل این فرهنگ و این موسیقی را ترویج دهد و از آن هنگام در این راه می کوشد.

سخنان حنا جهان فروز در این گفتگو، سرشار از عشق به ایران و اشتیاق به بازگشت دوستی دو ملت است.

نسخه کامل این گفت و شنود در اختیار کاربران قرار دارد: