خودروی زرهی آینده اسرائیل، به همه امکانات تکنولوژی مجهز است و خودران و خودکار می باشد

سربازان در صورت ضرورت، می توانند پهپاد هوا کنند و از آن جا نیز به رصد کردن دشمن ادامه دهند

خودروی نظامی اسرائیل در سال های آینده به چه شکلی خواهد بود؟ آیا یک کوماندکار زرهی خواهد بود، و یا یک نفربر زرهی، و شاید یک تانک؟ دانشمندان و مهندسین اسرائیلی که در این زمینه کار می کنند، می گویند که مهم نیست خودرو آینده چه باشد، ولی آن، خودرویی است که به پیشرفته ترین دستگاه های تکنولوژی مجهز است و توانایی عملیاتی آن شگفت برانگیز می باشد.

سربازانی که در داخل این خودرو می نشینند، همه اطراف خود را از جلو تا عقب و از سمت راست تا سمت چپ ، در یک نگاه مشاهده می کنند و در ظرف چند ثانیه می توانند به سوی دشمن آتش بگشایند. دیواره های این خودرو از فولاد ضخیم ساخته شده، ولی همانند یک پنجره شیشه ای، سرباز می تواند همه اطراف خود را در ابعاد ۳۶۰ درجه مشاهده کند. چنین امکانی، با کمک دوربین هایی به دست می آید که در چهارگوشه بدنه خودرو نظامی نصب شده است و تصاویر آن روی صفحه ها بزرگ تلویزیونی که در برابر سربازان قرار دارد، بازتاب می یابد.

در نمونه های از این خودرو جدید که روز گذشته (یکشنبه) به خبرنگاران نشان داده شد، سربازان به سرعت توانستند دشمن را شناسایی کنند و در ظرف چند ثانیه به سوی آن آتش بگشایند. چنین امری مزیت بزرگی را در اختیار سرباز اسرائیلی قرار می دهد که پیش از آن که مورد آسیب دشمن قرار گیرد، او را خنثی کند.

این خودرو تا حدی خودران، و در مواردی خودکار عمل می کند. در برخی موقعیت ها، هنگامی که خودرو مورد حمله دشمن قرار گرفت، هدایت آن به صورت خودران در می آید و در برخی موارد دیگر که به سوی خودرو آتش گشوده شد، برخی دستگاه های آن به صورت خودکار عمل می کند.

با این مزیت، اگر فرض شود که دو راننده این خودرو به علتی، مثلا زخمی شدن، کارایی خود را از دست دادند، وسیله نقلیه آنان به صورت خودران در می آید و می تواند آن ها را از خطر دور سازد و نجات دهد.

اسرائیل شاید نخستین کشور جهان باشد که مجموعه ای از تکنولوژی های بسیار پیشرفته را برای استفاده در صحنه نبرد، طراحی کرده و به هم آمیخته است.

اکنون سه شرکت اسرائیلی که همگی از پیشگامان طراحی و تولید نوآوری های نظامی هستند، با هم رقابت می کنند که سفارش تسلیحاتی ارتش را متعلق به خویش سازند. این سه شرکت، پیشگامان تولید برخی از جنگ افزارهای مدرن هستند که هر سال بیش از یک میلیارد دلار به کشورهای خارجی صادرات دارند و ارتش اسرائیل در ماه های آینده باید تصمیم بگیرد که سراح ارانه شده از جانب کدام شرکت، می تواند بهترین پاسخگوی نیازهای ارتش اسرائیل باشد.

خودروی نظامی آینده اسرائیل، حتی قادر است در حین عملیات، پهپادی را به هوا بفرستد تا برفراز میدان جنگ به پرواز بپردازد و آخرین اطلاعات را در مورد محل پنهان شدن دشمن به آگاهی سرنشینان  خودرو برساند. این امر امتیاز بزرگی را در اختیار سربازان قرار می دهد. زیرا نه تنها اطراف خود را می بینند، بلکه از طریق هوایی نیز دشمن و فعالیت های آن را رصد می کنند.

و در پایان، در پاسخ به این پرسش که آیا خودروی نظامی آینده اسرائیل یک کماندو کار زرهی خواهد بود و یا یک نیروبر یا تانک، کارشناسان تسلیحاتی با لبخند می گویند که نوع خودرو مهم نیست، ریرا همه این نوآوری ها، در همه خودروهای نظامی به شکل های مختلف نصب خواهد شد. آن ها می گویند که با تکمیل این پروژه، تانک آینده اسرائیلی به جای چهار سرنشین، تنها به دو سرباز نیاز دارد. زیرا بسیاری از کارهای عملیاتی، به طور خودکار انجام می گیرد و نیازی به نیروی انسانی ندارد.

ولی ما از پاسخ یک مشکل هنوز ناآگاه هستیم و آن اینکه خودروی نظامی آینده اسرائیل چگونه دشمن را از غیر دشمن تشخیص خواهد داد؟ ظاهرا پاسخ این پرسش ساده است و آن کس که اونیفورم به تن ندارد، یک غیرنظامی است و نباید به او آسیب برسد. ولی در مورد چریک های فلسطینی، این شیوه تشخیص اعتباری ندارد. زیرا بسیاری از افراد سازمان های ترور، نه تنها خود لباس غیرنظامی می پوشند تا شناسایی نشوند، بلکه خود را پشت سر شهروندان بی دفاع پنهان می کنند، تا از آتش دشمن آسیب نبینند و یا سرباز اسرائیلی از تیراندازی خودداری ورزد که به جان غیرنظامیان فلسطینی آسیبی وارد نشود.

4 دیدگاه‌

  1. سوال آخر که مطرح کردید رو من یک پیشنهاد براش دارم…اینکه چطور دشمن رو از مردم تشخیص بده به نظر من باید این تانک یک چهره خوان و یک روبات روانشناس هم باشه یعنی تماما حالت میمیک صورت و زبان بدن رو به حافظه ی دیجیتالی خودش بسپره تا بتونه میمیک صورت یک قاتل تروریست که میخواد خودش رو منفجر کنه رو از راه دور تشخیص بده و در آنی جان اون رو بگیره یا مشخصات اون فرد رو به نیروهای امنیتی اطراف بده تا حتی اون تروریست فرصت فرار کردن رو هم نداشته باشه

  2. – درمورد؛
    { ولی ما از پاسخ یک مشکل هنوز ناآگاه هستیم و آن اینکه خودروی نظامی آینده اسرائیل چگونه دشمن را از غیر دشمن تشخیص خواهد داد؟ }

    نحوه راه رفتن آدمها و صورت آدمها مثل اثر انگشت هستند و درصد شباهت نحوه راه رفتن و یا صورت دو آدم، تقریبا” یک در چند میلیون هستش،
    ” نکته مهم اینه که با الگوریتم های پیشرفته ی شناسایی افراد از روی صورت و از روی نحوه راه رفتن، میشه نحوه راه رفتن و صورت هر شخص رو به صورت یک دیتای قابل بهره برداری ( در واقع یک اثر انگشت ) در کتابخانه ی یک نرم افزار شناسایی، برای تحویل به نرم افزار اصلی ربات یا خودرو یا تانک و شناسایی افراد در میدان عملیات، بکار گرفت ”
    خیلی قبلتر از اینکه یک عملیات نظامی شروع بشه، باید به وسیله دوربین های دیجیتالی در خیابان ها و اماکن عمومی غزه، نحوه راه رفتن افراد رو شناسایی و در یک بانک دیتا ذخیره کنند، تا این دیتا ها رو بعدا” در اختیار اون نرم افزار شناسایی درون خودرو یا ربات نظامی قرار بدن، این نرم افزار هم باید به یک پردازنده ی بسیار قوی با سرعت پردازش بسیار بالا متصل باشه و کار اصلیش شناسایی و تطابق افراد از روی راه رفتن اونها در میدان عملیات هست،
    “حتی اگر افراد کلاه بر سر و نقاب بر صورت گذاشته باشند و یا لباس سربازان اسراییلی به تن کنند، باز هم این روش جواب میده”
    حالا نرم افزار شناسایی داخل تانک یا خودرو، اطلاعات بدست آمده ( در واقع شناسایی انجام شده) رو به نرم افزار جنگی و تهاجمی همون خودرو، لینک میکنه، و خودرو بر اساس اون اطلاعات میتونه بین دسته ای از افراد تشخیص بده که کدام یک مثلا” اهل غزه و در پوشش اسراییلی هستند و یا کدام یک از افراد با لباس شخصی اهل غزه هستند.
    بعد از این هم فقط یک شلیک دقیق لازمه.

  3. سلام ؛ این خبر تکان دهند ساختتن خودروى منحصر بفرد توسط شرکت هاى اسلحه سازى اسرائیل که توان ومعادلات تسلیحاتى خاور میانه را برهم میزند را به ملت اسرائیل تبریک می گویم، البته با توجه به پیشرفت دانشگاه ها ومراکز تحقیقاتى اسرائیل در همه زمینه ها انتظار چنین تکنولوژی دور از ذهن نیست، امیدوارم شاهد نوآوری در زمینه سیاست با اعراب باشیم تا صلح وصفا اسرائیل را در آغوش گیرد، ملت ایران دوستدار مردم اسرائیل است.

  4. برهیچ کسی پوشیده نیست که ملت اسراییل بهره هوشی بالایی دارند و همزمان پشتکار و اراده‌ای خاص جهت موفقیت در تمام زمینه ها را از دیر باز با خود یدک کشیده و نگه داشته اند . و بی شک لیاقت آن را دارند.

Comments are closed.