دادگاه اسرائیل فیلم ظاهرا مستند یک کارگردان عرب در حمایت از ترور فلسطینی را ممنوع ساخت

فیلم “جنین جنین” که از هیجده سال پیش در اسرائیل مورد بحث و جدل است

دادگاه اسرائیل پس از یک دوره طولانی بررسی و محاکمه، روی اکران آوردن فیلمی را ممنوع ساخت که ظاهرا به عنوان یک فیلم مستند، سربازان اسرائیلی را به ارتکاب جنایاتی علیه فلسطینی ها در نبردی که چند دهه پیش در کرانه باختری جریان داشته است.

در همان حال که در اسرائیل به آزادی بیان و دوری از هرگونه محدودیت در مورد امور هنری قاطعانه دفاع می شود، ولی انتشار موارد افترا آمیز که موجب تنفرزایی می شود و افراد را بدنام می کند، ممنوع است.

رسیدگی دادگاه به فیلم موسوم به “جنبنی، جنین” به دنبال دادخواهی یک افسر نیروهای ذخیره اسراییل آغاز شد که تهیه کننده فیلم را متهم ساخت که گفته های وی را دگرگون جلوه داده و تصاویری را در زمینه آن آورده که تحریف واقعیت است.

دادگاه اسرائیل پس از بیش از دو سال رسیدگی به این پرونده، دادخواهی آن افسر را پذیرفت و ادامه اکران این فیلم را ممنوع ساخت.

کارگردان این فیلم یکی از هنرپیشگان عرب اسرائیلی است که هنرمندی او در ایفای نقش های مختلف همیشه مورد تحسین بوده، ولی به تعصب عربی گرایش دارد و در هر فرصت عملکرد ارتش اسرائیل را در عملیات دفاعی علیه تروریسم فلسطینی به چالش کشیده است.

دادگاه اسرائیل در حکم خود نوشت که مطالب این فیلم نوعی تنفرزایی و وارد آوردن اتهامات بی اساس به سربازان اسرائیلی است که از وطن خود دفاع کرده اند.

محمد بکری در فیلم خود، عملا از تروریسم فلسطینی علیه مردم اسرائیل دفاع کرده و حتی یک تروریست عرب را که در جریان عملیات کشته شده بود، به دروغ به عنوان تهیه کننده فیلم معرفی کرده تا بدین سان از او تجلیل کرده باشد.

ژنرال آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، امروز (سه شنبه) از صدور این حکم دادگاه ابراز خرسندی عمیق کرد و آن را گامی در راه جلوگیری از بدنام سازی سربازان اسرائیلی دانست که جان خود را در راه دفاع از وطن به خطر می اندازند. طبق مقررات ارتش اسرائیل، تیراندازی به سوی دشمن با محدودیت های سختگیرانه ای همراه است، که مبادا به جان افراد غیرنظامی جبهه دشمن آسیب برسد. در مواردی، سربازان به علت تیراندازی بی جهت، محاکمه و مجازات شده اند.

وزیر دفاع، ژنرال نیروهای ذخیره بنی گانتس نیر در واکنش خود، با استقبال از حکم دادگاه، از جمله گفت که او به عنوان فرمانده پیشین ارتش اسرائیل، خوب می داند که سرباز اسرائیلی، در جبهه جنگ تا چه حد می کوشد به جان غیرنظامیان آسیبی وارد نیاید. ژنرال گانتس گفت که سرباز اسرائیلی، در رعایت اصول انسانی، در ردیف بهترین سربازان جهان قرار دارد.

محمد بکری، هنرپیشه عرب اسرائیلی و کارگردان “جنین، جنین”، این فیلم را هیجده سال پیش تهیه کرد و تا به امروز همچنان مورد اعتراض و انتقاد قرار دارد. بکری این فیلم را ظاهرا به عنوان یک فیلم مستند تهیه کرده تا به تحریفات خود جنبۀ واقعیت بدهد.