دختران سرباز، با ابراز شایستگی، توانسته اند اکثر رشته های ارتش اسرائیل را به تصرف خود درآورند

دختران در ارتش اسرائیل فرماندهی تانک را نیز به عهده می گیرند

ارتش اسرائیل می گوید که از سهیم ساختن دختران در خدمت نظام وظیفه بسیار راضی است و قصد دارد چارچوب آن را گسترش دهد.

امروز دختران در اکثر گردان های رزمی و خدماتی ارتش انجام وظیفه می کنند و حتی دختران خلبان نیز به صفوف نیروی هوایی پیوسته و از خود شایستگی بسیار نشان داده اند.

دختران، از آغاز برپایی ارتش اسرائیل در هفتاد سال پیش، همیشه مشمول نظام وظیفه بوده اند. ولی دخترانی که اعلام می داشتند مذهبی هستند، از خدمت معاف می شدند.

در پایان خدمت سربازی، زنان نیز همانند مردان به خدمت ذخیره فرا خوانده می شدند. ولی زنان ازدواج کرده و یا آنانی که دارای فرزند هستند از خدمت ذخیره معاف می شوند.

در سال های نخستین استقلال، دز دختران سرباز، به ویژه در امور خدماتی از قبیل منشیگری یا کارهای اداری و سازمانی دیگر استفاده می شد. ولی امروز تقریبا در همه رشته های نظامی چهره دختران دیده می شود و خدمات آن ها آشکار است.

فرمانده نیروی زرهی اسرائیل در این هفته گفت که دختران سرباز ثابت کرده اند که در فرماندهی تانک و دیگر وسائل زرهی ارتش توانایی زیادی از خود نشان داده اند و قرار است تعداد بیشتری از دختران که به خدمت فرا خوانده می شوند، در این نیرو به خدمت بپردازند.

با پیشرفت های تکنولوژی در ارتش اسرائیل، دختران سرباز مسیر تازه ای برای ابراز لیاقت یافته اند و آن، اجرای وظائف نظامی از طریق کامپیوتر می باشد.

یکی از زمینه هایی که اکثر سربازان آن دختر هستند، نظارت الکترونی بر جدارهای مرزی، به ویژه در مرز با لبنان و نوار غزه می باشد. همچنین، خط مرزی اسرائیل با سوریه نیز زیر رصد بسیار دقیق دختران سرباز قرار دارد که در پایگاه خود در برابر صحه کامپیوتر نشسته اند و با کمک دوربین های راه دور، کوچکترین حرکتی را در خط مرزی رصد می کنند و اگر تَحَرُکات مشکوکی مشاهده شود، فورا به فرماندهان گزارش می دهند.

یک دختر سرباز در هفته ای که گذشته به این جهت به دریافت گواهینامه لیاقت نائل آمد که در ساعات دیر وقت شب، روز صفحه کامپیوتر خویش دید که هفت نفر از افراد داعش در سوریه، در حالی که به شدت مسلح بودند، به جدار مرزی اسرائیل نزدیک می شوند.

هنوز معلوم نیست که آیا آن ها قصد رخنه یابی به خاک اسرائیل را داشتند و یا از تعقیب ارتش سوریه در حال فرار بودند.

در هر حال، ارتش اسرائیل نخواست با خطر کنار آید و فرمان داده شد که یک پهپاد تهاجمی به مَصاف آن ها برود و همه هفت نفر در ظرف چند دقیقه از پای درآمدند.

نیروی هوایی اسرائیل نیز می گوید که قصد دارد وظائف مهمترین را به دختران سرباز ارائه کند هرچه زمان می گذرد، شمار بیشتری از این دختران، در کارگاه های تعمیر هواپیما و یا نگاهداری آن، و همچنین در امور تکنولوژی دیده می شوند.

آشنایان امور گواهی می دهند که دختران سرباز احساس مسؤولیت بسیار زیادی از خود نشان می دهند و فرماندهان، بسیار از آن ها راضی هستند. روانشناسان می گویند که دختران سرباز در رقابت سختی با پسران درگیر هستند و باید شایستگی خود را به اثبات برسانند و از این رو به تلاش بیشتری دست می زنند.

هنگامی که اعلام شد دختران نیز در هنگ زرهی ماموریت های رزمی خواهند گرفت، جناح متعصب دینی در اسرائیل هیاهوی بزرگی به راه انداخت که این امر ممکن است موجب فساد اخلاقی شود.

در تانک ها، معمولا چهار نفر در یک اتاقک بسیار کوچک می نشینند که یکی فرمانده تانک و راننده آن است و بقیه ماموریت های رزمی انجام می دهند. به گفته تعصب گرایان، در چنین محیط کوچکی، هنگامی که دو دختران جوان در کنار دو پسر جوان نشسته اند، ممکن است تنش جنسی ایجاد شود.

ولی دختران سرباز این استدلال را رد می کنند و می گویند که بودن در کنار پسران سرباز، موجب عادی شدن وضع می شود و تنش جنسی به وجود نمی آورد.

در نیروی هوایی اسرائیل و نیروهای دیگر، این ارزیابی مورد تائید قرار گرفته است.

اگر دختر و پسری نیز در حین انجام خدمت سربازی با هم آشنا می شوند و رفت و آمد می کنند، اغلب به ازدواج منتهی می شود و در انجام وظیفه نظامی آنها تاثیری ندارد.

وجود دختران خلبان جنگنده ها و خلبان هلیکوپترها، فرماندهان تانک و افراد نیروی دریایی، یک بار دیگر ثابت کرده اند که می توانند همانند پسران سرباز در تامین امنیت کشور سهیم باشند.

پیش از استقلال اسرائیل نیز دختران و زنان، در حفظ امنیت و انجام خدمت نظامی نقش برجسته ای داشته اند.

در یک کلام، ارتش اسرائیل به تصرف زنان درآمده و هرچه زمان می گذرد، دختران سرباز سهم بیشتری را به عهده می گیرند.

یک دیدگاه

  1. قربون زیبا زنان و اقتدار زنان اسرائیل برم به حقیقت شیر زنان تاریخ بشر زنانی پر توان باهوش زیبا و پر از احساس و منطق درود بر بانوان یهودی و اسرائیل

Comments are closed.