درگیری بین نیروهای امنیتی اسرائیل و فلسطینی ها در شهر جنبن، کیفرخواست علیه اوباش عرب و یهودی

در یک درگیری خونین بین واحدی از سربازان اسرائیلی و نیروی امنیتی حکومت خودگردان فلسطینی در شهر جنین در کرانه باختری روی داد، دو تن از نیروهای امنیتی فلسطینی کشته شدند. نیروی اسرائیلی برای بازداشت افرادی از تروریست های وابسته به جهاد اسلامی فلسطین به جنین رفته بودند که به ناگهان هدف تیراندازی قرار گرفتند.

در ادامه این حادثه، یک خرابکار کشته شد و سه تن دیگر از افراد وابسته به جهاد اسلامی که مظنون به انجام عملیات تروریستی هستند، توسط نیروهای اسرائیلی بازداشت شدند.

در این حادثه که هنوز از جزئیات آن اطلاعاتی دقیق در دست نیست، یک مامور امنیتی دیگر فلسطینی به سختی زخمی شد.

در این رویارویی ناخواسته، به نیروهای اسرائیلی آسیبی نرسید و سه تن افراد مظنون فلسطینی به اسرائیل انتقال یافتند.

به طور معمول، اسرائیل و حکومت خودگردان فلسطینی، در امور امنیتی و تلاش برای جلوگیری از وقوع عملیات تروریستی، هماهنگی و همکاری دارند و معلوم نیست درگیری خونین شب گذشته چگونه و به چه علت روی داده است.

در این میان، دو تن از اعضای پارلمان اسرائیل که رهبران یک حزب راستگرای اسرائیلی به نام “قدرت یهود” هستند، اعلام داشتند که شامگاه امروز (پنجشنبه) در برابر مکانی به نام دروازه دمشق در بخش باستانی شرق اورشلیم حضور خواهند یافت تا نسبت به تصمیم پلیس اسرائیل که برگزاری راهپیمایی پرچم را ممنوع ساخته، به تظاهرات بپردازند.

جناح راست اسرائیل از هفته پیش گفته بود که قصد دارد امروز راهپیمایی پرچم را که در سالروز اعلام یکپارچگی اورشلیم، به علت حملات موشکی حماس لغو شده بود، انجام دهد. ولی پلیس اسرائیل با بررسی دقیق اطلاعاتی اعلام داشت که چنین اقدامی امنیت کشور را به خطر می اندازد و نباید برگزار گردد.

نمایندگان این حزب راستگرا قصد داشتند با گردآوردن هزاران نفر که پرچم اسرائیل در دست داشته باشند، از کوچه های باریک محله مسلمان نشین بخش باستانی اورشلیم، به سوی  دیوار ندبه که یگانه بازمانده بیت المقدس یهود است راهپیمایی کنند. انتظار می رفت که اگر چنین راهپیمایی انجام گیرد، موجب خشم مسلمانان گردیده و بحران تازه ای به وجود خواهد آورد که ممکن است آتش ناامنی را دوباره شعله ور سازد.

نمایندگان حزب “قدرت یهود” به تصمیم پلیس اسرائیل به شدت اعتراض کردند و گفتند: چگونه ممکن است که پلیس پیاده روی دو نماینده مجلس را که از مصونیت پارلمانی برخوردار هستند، در مسیری که به دیوار ندبه می انجامد، ممنوع سازد.

پس از آن که پلیس اسرائیل، در تلاش برای یافتن عاملان درگیری های اخیر بین اعراب و یهودیان در کشور، که همزمان با حملات موشکی حماس علیه اسرائیل به وقوع پیوس بازداشت کرد، امروز (پنجشنبه)  علیه دو تن از شهروندان عرب کیفر خواست صادر

گردید. آن ها متهم هستند که در ایام تظاهرات خشونت بار، یک شهروند یهودی را متوقف ساختند و اتومبیل او را ره سنگ و پاره آجر بستند و قصد لینچ کردن او را داشتند.

همچنین شماری از اوباش یهودی نیز که به زندان افتاده اند بزودی محاکمه خواهند شد. یکی از اتهامات آنان، حمله به یک راننده عرب بود که او را به پای مرگ رساند.

خانواده های داغدار یهودی و عرب در روزهای اخیر گرد آمده اند تا با تلاش مشترک، تفاهم و همزیستی بین دو جناح را بازگرداند. یکی از قربانیان خشونت اعراب، جان باختن یک دانشمند سالخورده یهودی بود که اوباش عرب هتل اقامتگاه او را آتش زدند و او به شدت زخمی شد و در این هفته درگذشت. او یکی از نوابع امور فضانوردی اسرائیل محسوب می شد.