در آخرین تلاش برای برپایی دولت وحدت ملی، نتانیاهو و گانتس یک بار دیگر با هم دیدار و گفتگو می کنند. اختلافات کم است

مذاکرات فشرده بین رهبران دو حزب لیکود و آبی و سفید امروز (دوشنبه) به اوج تازه ای رسیده و نتانیاهو و گانتس در نظر دارند با درخواست مشترک از مقام ریاست جمهوری، بخواهند که ماموریت برپایی کابینه برای ۴۸ ساعت تمدید شود، زیرا احتمال خوبی برای رسیدن به توافق وجود دارد.

در چارچوب این تلاش، گفتگو بین نمایندگان دو حزب ادامه دارد و همزمان قرار است نتانیاهو و گانتس دیدار دیگری نیز با یکدیگر داشته باشند که تا هنگام تنظیم این خبر، هنوز گزارشی از آن نرسیده است.

نتانیاهو و گانتس هر دو شب گذشته در برنامه خبری زنده شبکه ملی تلویزیون پشت میکروفون قرار گرفتند و هر دو یکدیگر را فراخواندند که تلاش متقابل ادامه یابد و طرفین با ابراز حسن نیت کامل به توافق نهایی برسند تا بتوانند به رئیس جمهوری مژده دهند که دولت آینده در راه است.

به گفته تحلیلگران، تنها موضوعی که نتانیاهو همچنان در مورد آن پافشاری می کند، تضمین این احتمال است که اگر او در دادگاه محکوم شود و یا مشاور ارشد حقوقی دولت بگوید که او به علت پرونده های خود باید از مقام نخست وزیری کنار رود، گانتس نباید جانشین او گردد و باید انتخابات عمومی جدید برگزار شود.

نتانیاهو در سخنرانی دیشب خود در تلویزیون، بر لزوم برپایی هرچه زودتر دولت آینده انگشت گذاشت و رهبر آبی و سفید را به تفاهم و همکاری دوباره دعوت کرد.

بنی گانتس که ده دقیقه پس از پایان گفته های نتانیاهو پشت میکروفون قرار گرفت، دز این برنامه مستقیم خطاب به شهروندان اسرائیلی گفت که او به علت شرایط بحرانی ناشی از ویروس کورونا، از برخی اصول و خواسته های اعلام شده خویش عقب نشینی کرد تا دولت آینده را بتوان برپا ساخت. او گفت که حزب لیکود و شخص نتانیاهو نیز متقابلا گذشت هایی کرده اند و حالا یک همت بیشتر لازم است تا بتوان به مقصود رسید.

اگر تا فردا بعد از ظهر توافق مورد نظر به دست نیاید، پرزیدنت ریولین از پارلمان درخواست خواهد کرد که در ظرف سه هفته فردی را برای برپایی کابینه معرفی کند که از حمایت ۶۱ نماینده از ۱۲۰ نفر اعضای پارلمان برخوردار باشد. اگر مجلس نیز نتواند بر این مشکل چیره شود، آنگاه چاره دیگری باقی نخواهد ماند، جز آن که اسرائیل برای چهارمین بار وارد انتخابات زودهنگام شود.