در ادامه ترفند بازی و وقت کشی، رژیم ایران اکنون خواهان گفتگو با مقامات اروپا پیش از ادامه مذاکرات با آمریکاست

رابرت مالی سرپرست امور هسته ای ایران در وزارت خارجه ایالات متحده در آستانه دیدار با بلندپایگان عربستان سعودی، امارات عربی متحده و امیرنشین قطر، تائید کرد که انتظارات در مورد این که بتوان با رژیم ایران بر سر برجام به توافق رسید و نگرانی های کشورهای منطقه را برطرف کرد رو به کاهش می رود و ایالات متحده باید به بررسی گزینه های جایگزین نیز بپردازد.

این سخنان، تا حدود زیادی در راستای ارزیابی ها و انتظارات کشورهای حوزه خلیج فارس و دولت اسرائیل است که مرتبا از افزایش خطر اتمی شدن رژیم ایران ابراز نگرانی می کنند.

آگاهان می گویند که هدف از فرستادن رابرت مالی به این سه کشور، برطرف کردن نگرانی های کشورهای منطقه درباره مسئله اتمی ایران است.

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان نیز که به واشنگتن رفته است در سخنان خود، به طور علنی و قاطع اعلام داشت که رژیم ایران با شتاب به برنامه های هسته ای ادامه می دهد و خطر آن هر روز بیشتر می شود.

رابرت مالی در عین حال که می گوید دولت پرزیدنت بایدن به بررسی گزینه های جایگزین خواهد پرداخت، تاکید می کند که همچنان به گزینه دیپلماتیک پایین خواهد ماند.

به موازات این دیدار، رژیم ایران همچنان به مانورهای خود برای وقت کشی درباره بازگشت به گفتگوهای برجام ادامه می دهد. این بار رزیم خواستار انجام یک رشته گفتگو با مقامات ارشد اتحادیه اروپا، پیش از اعلام بازگشت به مذاکرات با ایالات متحده می باشد.

در پایان دیدار انریکه مورا معاون سرپرست اتحادیه اروپا از تهران، اعلام شده بود که هفته آینده یا دو هفته دیگر، گفتگوها در بروکسل دنبال خواهد شد. معلوم نیست حه رژیم ایران با درخواست ادامه این گفتگو با اروپاییان چه هدفی را دنبال می کند. احتمال می رود که هدف، گرفتن امتیازات و تعهدات از اروپاییان به ازای بازگشت به مذاکرات است، تا بدین سان فشار بیشتری بر ایالات متحده وارد آید.

در اسرائیل گمان بر آن است ه تماس های محرمانه ای بین ایران و ایالات متحده جریان دارد و رژیم خواهان دریافت امتیازات مالی پیش از بازگشت به میز مذاکرات است. ایالات متحده پیش از این، به تلاش رژیم ایران پاسخ منفی داده است.

ژوزف بورل سرپرست سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که آماده است با مقامات ایران گفتگو کند، ولی رژیم هنوز زمانی را باری انجام آن مشخص نساخته است.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا که نخواست نامش برده شود ارزیابی کرد که رژیم ایران برای ازسرگیری مذاکرات برجامی آمادگی ندارد و به ترفندهای مختلف دست می زند تا از آن دوری جوید.