در اسرائیل، در اوج شیوع کورونا، آیا مردم حق تظاهرات گسترده سیاسی دارند و می توانند نماز بخوانند؟

آیا پلیس اسرائیل خواهد توانست رفت و آمد در جاده ها را به طور موثر کنترل کند؟

در اسرائیل، در همان حال که موارد شیوع به ویروس کورونا همچنان به شدت بالا می رود و همه شیوه هایی که به کار رفته، هنوز کارساز نبوده، بحث و جدل بین گروه های مذهبی و غیرمذهبی نیز پیرامون این امر که آیا باید نیایش های مذهبی در کلیساها و به موازات آن، تظاهرات سیاسی در برابر خانه نخست وزیر را محدود کرد و یا آن را آزاد گذاشت، همچنان ادامه دارد.

در یک روز گذشته، شمار مبتلایان جدید در اسرائیل بیش از پنج هزار و پانصد نفر اعلام شد و شمار افراد جان باخته نیز مرتبا بالا می رود. دولت و مقامات سرپرست امور کورونا به این نتیجه رسیده اند که باید قرنطینه گسترده تر و جدی تری در سراسر کشور برقرار شود. ولی اسرائیل در آستانه روزۀ بزرگ یوم کیپور قرار دارد که مقدس ترین آئین دینی یهودیان محسوب می شود و در چنین روزی همه نیایشگاه های یهودی از نمازگزاران موج می زند و حتی چندین تالار بزرگ نیز به طور موقت به نیایشگاه مبدل می گردد.

در مورد برقراری قرنطینه کامل نیز بین افراد سیاسی و کارشناسان امور بهداشتی و درمانی اختلاف نظر وجود دارد. پروفسور رونی گمزو سرپرست ستاد کانادا که ایرانی زاده است، با شدت گیری مقررات مخالفت می ورزد و اجرای آن را غیرممکن می داند، ولی براین باور است که باید قرنطینه نقطه ای، از جمله برای شرکت های بازرگانی شدیدتر شود. در این مورد، وزیر دارایی و وزیر اقتصاد و برخی سیاستمداران مخالفت می ورزند و زیان آن را برای اقتصاد اسرائیل، سنگین ارزیابی می کنند.

جدل اصلی در مورد نمازگزاری در کنیساهاست. در این مورد، دولت برخی معافیت ها را تصویب کرده تا اهالی دینمدار کشور بتوانند خود را برای روزه بزرگ که از شامگاه روز یکشنبه آغاز می شود، آماده کنند و روز دوشنبه نیز بتوانند به اجرای آیین های دینی بپردازند. طبق برنامه دولت، تعداد نمازگزاران در داخل تالار کنیسا باید بسیار محدود باشد، ولی نمازگزاران می توانند در محوطه باز روبروی کنیسا به نیایش بپردازند. در هر حال، به دینداران توصیه شده، تا آن جا که ممکن است آئین یوم کیپور را در خانه های خود ادا کنند.

حضور نمازگزاران در نیایشگاه یهودی (کنیسا) در روز یوم کیپور به یکی از مسائل داغ مبدل شده است

بحث دیگر در مورد تظاهرات سیاسی می باشد. همگان می گویند که تظاهرات سیاسی، یکی از اصول دموکراسی است که هرگز نباید باطل شود. از این رو، تظاهرات ادامه خواهد یافت، به شرط آن که تظاهرکنندگان در گروه های ده نفره بایستند و هر گروه از گروه دیگر دست کم دو متر فاصله داشته باشد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر در این رابطه گفت که تظاهرات چند هزار نفر یکی از مهمترین کانون های ابتلا به ویروس می باشد. ولی مخالفان او ادعا کردند که نتانیاهو می خواهد یکی از اساسی ترین حقوق شهروندی را سلب کند – به ویژه آن که اکثر این تظاهرات علیه خود وی می باشد. یائیر لپید رهبر حزب “یش عاتید” و رئیس احزاب اپوزیسیون در پارلمان، با کلمات غیر مودبانه، به این دیدگاه نخست وزیر اعتراض کرد.

در شبانه روز گذشته ۶۸۰۵ مورد جدید ابتلا شناسایی شده و شمار جانباختگان نیز به ۱۳۳۵ نفر رسیده که افزایش چندانی نداشته، ولی بر شمار بیماران سخت افزوده شده و جمعا به ۶۶۷ تن رسیده است.