در افغانستان “نیروی مقاومت” به فرماندهی احمد مسعود از پیروزی سخن می گوید، ولی واقعیت هنوز مشخص نیست

با آن که دسترسی به خبرهای واقعی درباره جنگی که در استان پنج شیر در شمال شرق افغانستان جریان دارد امکان پذیر نیست، ولی مجموعۀ گزارش های جسته و گریخته نشان می دهد که طالبان، نه تنها برای ورود به پنج شیر و برانداختن مقاومت با مشکل زیاد روبرو هستند، بلکه بخش های کوچک دیگری را نیز از دست داده اند و گروه مقاومت، به فرماندهی احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود بر آن جا مسلط شده اند.

طالبان در روزهای اخیر، نه تنها استان پنجشیر را به محاصره خود درآورده، بلکه ارتباط اینترنتی با آن جا را نیز قطع کرده و از وارد شدن دارو و مواد غذایی به آن استان جلوگیری می کند.

ولی از نواحی دیگر افغانستان خبر می رسد که هزاران نفر از مخالفان طالبان به سوی آن سرزمین در راهند تا به نیروهای احمد مسعود بپیوندند.

آگاهان می گویند که اگر این وضع ادامه یابد، افغانستان با یک جنگ داخلی بسیار خونین روبرو خواهند شد و اگر نیروهای مقاومت به فرماندهی احمد مسعود به پیروزی های چشمگیر برسند، این امر اهالی شهرها و استان های دیگر افغانستان را تشویق خواهد کرد پرچم شورش به دست گیرند و علیه طالبان به مقاومت بپردازند.

در حال حاضر، بیشترین ایستادگی مردم در برابر طالبان، از جانب زنان دیده می شود که چند تظاهرات محدود علیه لغو تساوی حقوق زنان به راه انداخته اند. دومین تظاهرات زنان در کابل که چند ده نفر در  تظاهرات زنان حضور داشتند، با ابراز خشونت شدید از جانب نیروهای طالبان پرکنده  گردید و احتمالا شماری از بانوان بازداشت شدند.

تظاهرات مشابهی، ولی در ابعاد گسترده تر در شهر هرات روی داد. زنان شعار می دادند “نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم” و از جامعه جهانی می خواستند به کمک آنان بیاید.

نیروهای احمد مسعود در پنجشیر می گویند که با منفجر کردن بخشی از یک کوه، توانسته اند صدها نفر جنگجویان طالبان را محاصره کرده و حدود صد تن از آنان را به دام اندازند. در مقابل طالبان ادعا می کند که توانسته است ضربات سنگینی به نیروهای مهاجم وردآورد.

تعیین میزان درستی این ادعاها امکان پذیر نیست، ولی مسلم است که تلاش طالبان برای به سازش کشاندن نیروی مقاومت با شکست روبرو شد و بعید می نماید که فرزند احمدشاه مسعود حاضر شود اسلحه خود را زمین بگذارد.

اکنون به کشورهای غربی و آزادیخواهان بستگی دارد که بتوانند از طریق هوایی به شورشیان علیه طالبان، جنگ افزار و امکانات برسانند تا بتوانند طالبان را وادار به عقب نشین کرده و حتی تسلط آنان بر سراسر افغانستان را زیر سوال ببرند. ولی بعید است که ایالات متحده و یا کشورهای اروپایی آشکارا به چنین اقدامی دست بزنند.

هیچیک از کشورهای ائتلاف جنگی پیشین، در کشورهای همسایه افغانستان پایگاه هوایی ندارند و نزدیکترین پایگاه هوایی ارتش آمریکا نیز در امیرنشین های حوزه خلیج فارس مستقر است.

شبکه تلویزیونی مرکزی ژاپن اعلام کرد که کشورهای گروه هفت قصد دارند برای بررسی اوضاع افغانستان، هفته آینده یک نشست رایزنی برگزار کنند.