در اورشلیم اعلام شد: ارتش اسرائیل پس از چند سال توقف، تمرین های خود را برای حمله به ایران از سر گرفته است

یک مقام ارتشی اسرائیل گفت که ارتش این کشور تمرینات نظامی خود را برای آمادگی در برابر برنامه های اتمی ایران از سر گرفته است. پیشتر نیز فاش شده بود که دولت ارتش یک بودجه اضافی به ارزش بیش از یک و نیم میلیارد دلار دریافت کرده که هدف از آن، گسترش آمادگی ها و به روز کردن برنامه ها به هدف آمادگی به منظور اجرای برنامه نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران، در صورتی است که دولت اسرائیل به این نتیجه برسد که راه دیگری برای تامین امنیت اسرائیل باقی نمانده است.

این مقام نظامی که نخواست نامش برده شود، در دیداری که امروز (دوشنبه) با شماری از خبرنگاران داخلی و خارجی داشت، از جمله گفت که در دوران ریاست جمهوری پرزیدنت اوباما و پس از آن که توافق برجام امضا شد، با آن که دولت اسرائیل با آن به شدت مخالف بود، ولی برنامه های خود را به هدف آمادگی به منظور حمله به تاسیسات اتمی رژیم ایران متوقف ساخت. ولی اکنون مدتی است که این تمرین ها از سر گرفته شده است.

تحلیلگر رادیو پیام اسرائیل ارزیابی می کند که همایش رسانه ای امروز، تلاش دیگری از جانب اسرائیل برای هشدار دادن به جامعه بین المللی و به ویژه ایالات متحده است که بر شدت فشار خود به رژیم ایران بیافزایند تا برنامه های اتمی خود را متوقف سازد.

به گفته منابع خبری رادیو پیام اسرائیل، در همه سال های اخیر، ارتش اسرائیل به تمرینات هوایی به هدف پرواز به نقاط دوردست و بازگشت سالم ادامه داده است. ولی اکنون مدتی است که این تلاش شتاب یافته، زیرا بر ابعاد خطر اتمی از جانب رژیم ایران افزوده شده است.

علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی رژیم این هشدارهای اسرائیل را به مسخره گرفت و ادعا کرد که اگر رژیم ایران بخواهد از اسرائیل انتقام جویی کند، “هزاران میلیارد دلار” به این کشور خسارت وارد خواهد کرد. این ادعای نابخردانه، موجب تمسخر شد، ولی اسرائیل حتم دارد که اگر بخواهد به تخریب تاسیسات اتمی رژیم ایران بپردازد، باید برای رویارویی با ضربه متقابل آماده باشد که از جانب لبنان و سوریه و غزه نیز ممکن است به وقوع بپیوندد.

در اوج این تنش، یک سخنگوی ارتش اسرائیل نادرست خواند که  در آن آمده است که دو سال پیش، پدافند هوایی سپاه قدس مستقر در سوریه در صدد برآمده بود که یک جنگنده اسرائیلی را که مشغول انهدام مواضع نظامی وابسته به ایران در سوریه مشغول بود، هدف قرار دهد. ولی این تلاش بی نتیجه ماند و دقایقی پس از آن، نیروی هوایی اسرائیل همین سامانه را نیز منهدم کرد.

علیرغم این تکذیب سخنگوی ارتش، تحلیلگران نظامی اسرائیل نسبت به درستی خبر تردید ندارند. در گذشته چند بار نیز موشک هایی توسط سپاه پاسداران به سوی خاک اسرائیل شلیک شد که در داخل سوریه به زمین نشست. همچنین در یک مورد، سپاه قدس پهپادی را از سوریه به خاک اسرائیل به هوا فرستاد که سرنگون شد و به خاک اسرائیل نرسید.

در این میان، ارتش سوریه شامگاه امروز به طور رسمی نیروی هوایی اسرائیل را به انجام یک حمله دیگر به مواضعی در جنوب آن کشور متهم ساخت.

سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه بامداد امروز خبر داده بود که اسرائیل مواضعی را در ناحیه قنیطره در خاک سوریه که در نزدیکی مرز اسرائیل در بلندیهای گولان قرار دارد بمباران کرد. اسرائیل معمولا به این گونه گزارش ها واکنشی نشان نمی دهد.

شماری از آخوندهای حکومتی سال گذشته مژده داده بودند که سپاه قدس در سوریه کاملا مستقر شده و بزودی صدها هزار رزمنده اسلامی به اسرائیل هجوم خواهد آورد و تنها راه گریزی اسرائیلیان از طریق دریا خواهد بود. آن ها به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر وقت اسرائیل توصیه کرده بودند که تا دیر نشده، “برود و شنا یاد بگیرد”.

اکنون چند روز است که یک مانور بزرگ هوایی در اسرائیل با شرکت نیروهای هوایی چندین کشور جریان دارد که نام رمز “پرچم آبی” بر آن نهاده شده است.