در اولین سفر وزیر خارجه اسرائیل به مسکو و دیدارش با همتای روسی، موضوع ایران محور مذاکرات است 

در دیدار امروز بین وزیران خارجه اسرائیل و روسیه، که در مسکو برگزار می شود، مهمترین موضوع مورد بحث، امور مربوط به ایران در ابعاد گسترده است.

دیدار بین یائیر لپید وزیر خارجه اسرائیل و سرگئی لاوروف همتای روس او، ظهر امروز (پنجشنبه) در مسکو برگزار می شود. ولی بعید است که در پایان آن، دو طرف در یک همایش رسانه ای مشترک شرکت جویند.

وزارت خارجه اسرائیل نسبت به موضوع هایی که قرار است مورد بحث قرار گیرد، خبری منتشر نساخته است. همچنین وزارت خارجه روسیه نیز در این زمینه اطلاعاتی منتشر نساخته است.

ولی آگاهان می گویند که امور اتمی و موشکی ایران و همچنین حضور نظامی رژیم ایران در سوریه، موضوع های اصلی مورد گفتگو خواهد بود. این مسائل برای اسرائیل جنبه حیاتی دارد و همآهنگی با روسیه می تواند بسیار با اهمیت باشد.

یائیر لپید در حالی به روسیه سفر کرده که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای، قرار است به زودی در نشست ویژه ای، آخرین گزارش دبیرکل آژانس را مورد بحث قرار دهد که رژیم ایران را به ادامه تخلفات و عدم همکاری با بازرسان آژانس متهم ساخته است.

راهبرد روسیه در این زمینه، پیرامون بازداشتن رژیم ایران و یا تشویق آن در مسیر برنامه های اتمی می تواند بسیار مهم باشد.

اسرائیل در هفته های اخیر قاطعانه هشدار داده که اگر جامعه بین المللی به اقدامات فوری دست نزند، فردا ممکن است خیلی دیر باشد.

برای رسیدن به این هدف، همکاری روسیه با اسرایئل و جامعه بین المللی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

جلوگیری از استقرار دائم سپاه قدس در سوریه نیز از هدف های سرنوشت ساز اسرائیل است که نقش روسیه در این زمینه هم می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

روسیه در گذشته ممانعتی برای ارتش اسرائیل در اجرای این حملات ایجاد نکرده بود، ولی اخیرا احساس می شود که ارتش روسیه که در بخش هایی از سوریه مستقر است، نسبت به حملات هوایی و موشکی اسرایئل حساسیت بیشتری نشان می دهد و سامانه های ضد موشکی قوی تر را برای شکار موشک های شلیک شده به سوی مواضع نظامی رژیم ایران در سوریه به کار می گیرد.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر پیشین اسرائیل، با پرزیدنت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مناسبات دوستانه ای داشت و چندین بار به مسکو سفر کرده و با پوتین دیدار داشته است.

ولی این نخستین بار است که وزیر خارجه در دولت جدید اسرایئل به مسکو می رود و با همتای روسی خود دیدار می کند.

در اورشلیم ارزیابی شده که امکان سفر نفتالی بنت نخست وزیر اسرایئل به مسکو و دیدار او با پوتین، ممکن است یکی از موضوعهای مورد بحث در دیدار امروز باشد.