در دومین سالگرد امضای پیمان ابراهیم وزیر خارجه امارات در اسراییل با نخست وزیر دیدار خواهد کرد

در دومین سالگرد امضای پیمان ابراهیم میان اسرائیل و چند دولت عربی،نخست وزیر اسرائیل آقای یاییر لاپید امروز عصر(پنجشنبه) در دفتر نخست وزیری در اورشلیم با وزیر خارجه امارات عربی متحده دیدار و گفتگو خواهد داشت و دو طرف در مورد چندین موضوع بحث و گفتگو خواهند داشت.

پس از این دیدار گروه ها و تیم های همراه به این مذاکرات خواهند پیوست.

خبر و اطلاعاتی در مورد اینکه تیم های همراه در زمینه های اقتصادی یا نظامی و امنیتی خواهند بود اعلام نگردیده است.

قرار است نخست وزیر اسرائیل و وزیر خارجه امارات با یکدیگر یک کنفرانس مطبوعاتی نیز داشته باشند.

پیمان ابراهیم دو سال پیش و در زمانی شکل گرفت که دونالد ترامپ در کاخ سفید حضور داشت و تلاش بسیاری نمود که این پیمان میان اسرائیل و چند کشور عربی شکل بگیرد و به سرانجام رسید.

امضای پیمان ابراهیم برای عادی سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی بود که یکی از مهمترین آنها عادی سازی روابط میان اسرائیل و امارات عربی متحده است.

پس از امارات بحرین به این روند صلح پیوست و مراکش و سودان هم از جمله آنها هستند.

در اسرائیل در آن زمان و همچنان امیدوار بوده و هست که عربستان سعودی به عنوان مهمترین کشور عربی به پیمان ابراهیم بپیوندد اما ارزیابی می شود که در آن زمان و هنوز پادشاه عربستان آمادگی لازم را برای این اقدام ندارد.

گفتنی است رژیم اسلامی در ایران از ایجاد روند صلح میان اعراب و اسراییل بشدت ناراضی است و دولت های عربی که به صلح با اسرائیل پیوستند خائن و دست نشانده خطاب می کنند.

با این وجود دولت های عربی نه تنها به پیمان ابراهیم پیوسته اند بلکه دو سال پس از آن قصد دارند با توان بیشتری به اسرائیل نزدیک شوند و نه تنها در زمینه های اقتصادی بلکه نظامی و امنیتی نیز بهره بگیرند.

سال گذشته نفتالی بنت نخست وزیر پیشین اسرائیل اعلام کرد که کشورش همراه با دولت های عربی در نظر دارند یک اتحاد نظامی ایجاد کنند تا بتوانند با تهدیدات تروریستی رژیم اسلامی مقابله کنند.