در دیدار امروز رهبران اسرائیل و روسیه در “سوچی”: پروژه اتمی رژیم ایران و جلوگیری از سپاه قدس در سوریه

نخست وزیر اسرائیل، نفتالی بنت ساعاتی دیگر با پرزیدنت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار می کند و مهمترین موضوع مورد بحث، مسئله اتمی حکومت اسلامی ایران است.

در این نخستین دیدار رهبران دو کشور که در شهر ییلاقی سوچی برگزار می شود، نخست وزیر اسرائیل می خواهد بداند که خط قرمزهای روسیه در مورد تلاش رژیم ایران برای رسیدن به بمب اتمی، در چه نقطه ای قرار دارد.

در این دیدار همچنین اوضاع دیگر کشورهای منطقه نیز مطرح خواهد شد که مهمترین آنها ایجاد هماهنگی بیشتر بین ارتش های دو کشور در مورد ادامه حملات هوایی اسرائیل علیه مواضع و اماکن استقرار سپاه قدس در سوریه است.

دولت روسیه تا کنون به اسرائیل برای مبارزه با استقرار نظامی رژیم ایران در سوریه آزادی عمل داده است. ولی شرط مهم روسیه آن است که در جریان این حملات آسیبی به نیروهای روسی مستقر در سوریه وارد نیاید.

این دیدار به مناسبت سی امین سال برقراری روابط دوستی بین اسرائیل و روسیه انجام می گیرد و یک رشته امور مربوط به روابط دو کشور نیز مورد گفتگو قرار می گیرد.

شماری از بلندپایگان امور نظامی، امنیتی و سیاسی نیز نفتالی بنت را در این سفر همراهی می کنند.

این دیدار چند روز پس از سفر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رژیم ایران از مسکو صورت می گیرد. ولی در پایان این دیدار گفت که قراردادهای کلانی برای خرید جنگنده ها و بالگردهای ساخت روسیه به ایران بین دو کشور امضا شده است.

حکومت ایران در برابر انزوای فزاینده در صحنه بین المللی، اکنون مدتی است که می کوشد به روسیه و چین نزدیک تر شود و اعلام گردیده که با آن ها پیمان های همکاری دراز مدت امضا کرده است.

نفتالی بنت سپیده دم امروز (آدینه) پیش از پرواز به مسکو به خبرنگاران گفت که گسترش مناسبات دوستی با روسیه یکی از اولویت های سیاست خارجی اسرائیل است.

برای دیدار امروز بین رهبران دو کشور دو ساعت وقت تعیین شده است. ولی احتمال می رود که گفتگو به درازا بکشد و در آن صورت نفتالی بنت ناچار خواهد شد بازگشت به اسرائیل را تا غروب آفتاب فردا به تعویق اندازد. زیرا به مناسبت تقدس روز شنبه (که از شامگاه آدینه آغاز می شود) سفر و یا کار کردن، به ویژه برای مقامات رسمی کشور ممنوع است.

نفتالی بنت پیش از پرواز گفت که حفظ روابط دوستی با دولت روسیه یکی از پایه های سیاست اسرائیل در صحنه بین المللی می باشد.

نخست وزیر یادآور شد که روسیه، هم در خاورمیانه و هم در جهان از جایگاه مهمی برخوردار است و نقش قابل ملاحظه ای ایفا می کند و در کنار آن بیش از یک میلیون نفر از جمعیت اسرائیل را یهودیانی تشکیل می دهند که از سرزمین اتحاد شوروی به کشور پدری مهاجرت کرده اند و می توانند پل دوستی و همکاری صمیمانه تر بین طرفین باشند.

دبیر شورای امنیت ملی اسرائیل و شماری دیگر از بلند پایگان امور امنیتی و سیاسی، نخست وزیر را همراهی می کنند.

مترجم گفتگوی بنت – پوتین، آقای زئب الکین وزیر مسکن می باشد که در سفرهای پیشین نتانیاهو و دیدارهایش با پوتین نقش مترجم را داشته و نشان از تداوم دوستی و همکاری بین دو کشور را دارد. الکین کارشناس ارشد روابط اسرائیل و روسیه محسوب می شود.

هدف گفتگوی امروز همچنین آن است که پایه های دوستی شخصی بین نخست وزیر جدید اسرائیل و رئیس جمهوری روسیه نهاده شود. بنت، پیش از دیدار امروز دو بار با پوتین تلفنی گفتگو کرده است. نتانیاهو بارها با پوتین تماس تلفنی برقرار ساخته و چند بار نیز به دیدار او رفته بود.

علاوه بر آن که مسئله اتمی ایران مهمترین موضوع مورد بحث در دیدار امروز خواهد بود، دخالت سپاه قدس در رویدادهای سوریه نیز مطرح خواهد شد. نزدیکان نخست وزیر اسرائیل می گویند که او به پوتین توضیح خواهد داد که کاهش رخنه یابی و دخالت سپاه قدس در سوریه، برای دولت روسیه نیز سودمند و در راستای منافع منطقه ای و بین المللی آن دولت است. بنت گفت که این واقعیت، یک نمونه از اشتراک منافع بین اسرائیل و روسیه است.