سیاستمداران اسرائیلی درباره انتصاب بولتون: او بهترین دوست اسرائیل است

بسیاری از سیاستمداران اسرائیلی، از گزینش جان بُولتُون به سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید ابراز خشنودی کردند و او را فرد قاطعی دانستند که قادر خواهد بود در همکاری تنگاتنگ با پرزیدنت ترامپ، بسیاری از هدف های سیاست خارجی را به ویژه در برابر حکومت ایران و دولت کمونیستی کره شمالی پیش برد.

چند تن از وزیران اسرائیلی نیز با صراحت این گزینش را مورد تائید قرار دادند و بولتون را یک دوست واقعی اسرائیل خواندند و ابراز اطمینان کردند که او در این سمت بتواند خدمات زیادی در راه برقراری ارامش در منطقه و جلوگیری از زیاده خواهی های حکومت اسلامی ایران، و در قِبال فلسطینی ها انجام دهد.

نخستین واکنش از جانب خانم اَیِلِت شاکِد وزیر دادگستری بود که به خبرنگاران گفت: پرزیدنت ترامپ یک بار دیگر امور کلیدی دولت خود را به دست آنانی می سپارد که سابقه دوستی با اسرائیل دارند.

او گفت: «آقای بولتون شخصیتی دارای اندیشه های اصیل و تجربه بسیار در عالم سیاست و روابط بین المللی است.

خانم شاکد از حزب مذهبی “هیبیت هیهودی” خانه یهود است. رهبر این حزب، نفتالی بنت وزیر آموزش و پرورش نیز زبان به تحسین از جان بولتون و پرزیدنت ترامپ گشود و مشاور جدید امور امنیت ملی کاخ سفید را فردی نامید که در امور بین المللی آگاهی های بسیار دارد و از تجربه زیادی برخوردار است. بنت گفت: «آقای بولتون یک دیپلمات کارکشته و یکی از دوستان اسرائیل است».

برخی تحلیلگران اسرائیلی در واکنش نسبت به انتصاب بولتون، این احتمال را مطرح ساختند که او از مخالفان راه حل “دو کشور برای دو ملت”، یعنی برپایی کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل است.

شماری دیگر از تحلیلگران، در ارزیابی های خود گفتند که بولتون با سازمان مجاهدین خلق ایران رابطه تنگاتنگی دارد و در سال های اخیر در چند همایش آن ها حضور داشته و حتی در تظاهرات چندماه پیش در برابر مقر سازمان ملل در نیویورک دیده شده است.

ولی بولتون، خود در روزهای اخیر به خبرنگاران گفت که دیدگاه های پیشین او، ممکن است با امروز که مسوولیت دولتی به عهده گرفته متفاوت باشد.

چهار سال پیش، که بولتون هیچ سمت رسمی به عهده نداشت، گفته بود که او به جای “دو کشور برای دو ملت”، که از دیدگاه او باعث تضعیف اسرائیل خواهد گردید، طرفدار آن است که کرانه باختری به دولت اردن بازگردد و نوار غزه نیز مانند گذشته، به مدیریت مصر سپرده شود.

یادآوری می شود، اردن تا جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ کرانه باختری را به طور رسمی بخشی از خاک خود می دانست و هیچ موجودیت فلسطینی وجود نداشت. همچنین، نوار غزه از سال ۱۹۴۸ تا جنگ شش روزه در تسلط مصر بود – بی آن که رسما به خاک آن کشور ضمیمه شود.

2 دیدگاه‌

  1. Hi, Mr. Netanyahu!
    I was too glad when you said at the UN general assembly: I fill with hope because Israel can defend itself by itself.
    at this time, Mr.Shimon Peres was hospitalized, shortly after your speech at UN, he passes away and President Obama and his predecessor President Bill Clinton came to Israel For Shimon Peres memorial ceremony and this video remembered me to your speech at the UN.

  2. از ورود آقای بولتون به کابینه پرزیدنت ترامپ بسیار خرسندیم و احساس میکنیم با ورود ایشان به کابینه کاخ سفید به پایان عمر حکومت ظالم و خیانتکار ایران نزدیک میشویم و روزی که جشن پایان این حکومت ننگین در تهران برگزار شود نزدیک است

Comments are closed.