تأئید مقام ارشد کرملین: ایران موضوع مهم گفتگوهای ترامپ و پوتین است

یک دستیار ارشد کرملین جمعه دیروز گفت که: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در دیدار خود در هلسینکی  پایتخت فنلاند در خصوص مسائل مهم جهانی به ویژه حضور ایران در سوریه گفتگو خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یوری یوشاکف مشاور امور خارجه رئیس جمهوری روسیه در گفتگو با خبرنگاران در خصوص محور مذاکرات دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین اظهار داشت: یکی از موضوعات اصلی مورد بحث وضعیت سوریه با توجه به حضور نظامی ایران در این کشور خواهد بود. فیلیپ جرال ازمفسران فرانسوی می‌گوید: روسیه و ایران مهمترین حامیان بشار اسد در جنگ داخلی سوریه محسوب می شوند و اینا= احتمال  وجود دارد که در دیدار آینده ترامپ و پوتین و دادن امتیازاتی از جانب آمریکا به روسیه پوتین زمینه‌ساز خروج ایران از سوریه شود.

ایالات متحده اسرائیل و شماری از کشورهای عرب منطقه نیز خواستار کاهش نفوذ ایران در سوریه هستند.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بر لزوم پایان دادن به حضور نظامی ایران در سوریه تاکید کرده است.

در همین زمینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که به مسکو سفر کرده بود در دیدار با رئیس جمهوری روسیه گفت: پیام روشن او این است که کشورش مخالف هرگونه حضور جمهوری در سوریه است.

این در حالی است که علی اکبر ولایتی مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین الملل که پس از نخست وزیر اسرائیل با ولادیمیر پوتین دیدار کرد جمعه در مسکو گفت: ما فقط در صورتی که مقامات سوریه به ایران بگویند  که دیگر به مشاوره نظامی ما احتیاج ندارند این کشور را ترک میکنیم.

مشاور امور خارجه پوتین دیدار رهبران آمریکا و روسیه را رویدادی مهم خواند و ابراز امیدواری کرد که مذاکرات یک روزه دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین زمینه را برای دیدار رئیس جمهوری آمریکا از روسیه فراهم کند.

این دستیار ارشد  کرملین اضافه کرد که: شاید گفتگوهایی در خصوص سفر به مسکو و واشنگتن در این دیدار مطرح شود.