دنیا باید با حکومت ایران اتمام حجت کند.تفسیر سیاسی هفته؛نوشته،منشه امیر

ساعاتی پیش از آنکه هواپیمای حامل جو بایدن در فرودگاه جده به زمین بنشیند دولت عربستان سعودی اعلام کرد که حریم هوایی خود را به سوی همه هواپیماهای مسافربری و باری اسرائیل می گشاید.

البته نامی از اسرائیل نبردند و نوشتند که حریم هوایی خود را به روی همه هواپیماهای بازرگانی از همه کشورهای جهان می گشاییم حریم هوایی عربستان سعودی به روی همه هواپیماهای دنیا باز بود جز اسرائیل… و حکومت اسرائیل عربستان تا دو سه دهه پیش میگفت: پای یهودی به سرزمین مقدس عربستان نباید برسد البته گفته بودند که مسیحیان نیز گبر و  نصارا  نیز نباید به آن کشور گام بگذارند، سرزمین مقدس است و اینها اگر بیایند آن خاک را نجس میکنند.

این باور خرافی دینی را عربستان سعودی سالها پیش به کنار گذاشت و امروز نه فقط هواپیماهای بازرگانی اسرائیل از حریم هوایی عربستان حق دارند بگذرند بلکه انتظار می‌رود که به زودی هر اسرائیلی بتواند بتواند به عربستان برود و عربستانی به اسرائیل بیاید.

این به زودی اتفاق خواهد افتاد دیر یا زود…

ممکن است این امر بسیار کم اهمیت بنماید و حاشیه ای باشد درست است…

هم حاشیه ای هم کم اهمیت است…

اما در عین حال نشان آن است که سران عربستان نیز بیدار می شوند و خرافه ها را کنار می‌گذارند و تعصب را به دور می‌ریزند و به این نتیجه می‌رسند که همه ما انسان هستیم و همه ما همسایه یکدیگر هستیم و باید با یکدیگر در صلح و صفا زندگی کنیم.

این نکته‌ای است که حکومت اسلامی ایران نمی شناسد و قبول ندارد و زیر بار آن نمی رود.

آنها همچنان می گویند که دارالاسلام است و دارالحرب است  یعنی آنکه در خط ما نیست علیه ماست و با ما نیست و ما حق داریم او را نابود کنیم و حتی ملت ایران را میخواهند نابود کنند چون هرچه زمان می‌گذرد شمار بیشتری از مردم ایران از آنها جدا میشوند آنچه که کارزار ضد حجاب نامیده می شود می‌بینیم که هر روز دور می گیرد و گسترده تر می گردد.

مردم ایران بیش و بیشتر علیه این سرکوبگری های رژیم صدای اعتراض خود را بلندتر می کنند.

جو بایدن به اسرائیل می آید و با سران این کشور گفتگو می‌کند و اعلام می دارد که ما یعنی ایالات متحده هرگز نخواهیم گذاشت رژیم ایران به بمب هسته‌ای دست یابد و مجهز گردد این کار را به آن نخواهیم داد و به هر قیمت از آن جلوگیری خواهیم کرد البته اسرائیل انتظار دارد که ایالات متحده به حرف بسنده نکند و به عمل بپردازد اما آمریکایی ها می گویند که هنوز زمان آن فرا نرسیده است و دیپلماسی هنوز باید ادامه یابد.

آنها نمی خواهند جنگ کنند و نمی خواهند که درگیری نظامی به وجود بیاید و این امید را دارند که از راه های غیر جنگی بتوانند به رژیم ایران درس بیاموزند و آن را رام  کنند و در راستای هدف های بین المللی بتوانند سران ایران را به سوی خود بکشند.

ما می‌گوییم که این خواب و خیال است اما آمریکایی‌ها به عنوان ابرقدرتی که توان بسیاری دارند و می‌توانند شکیبا و بردبار باشند می گویند که هنوز راه دیپلماسی به کلی به بن بست نرسیده است اجازه بدهید که ما مدت دیگری نیز در این راه تلاش کنیم اما در همان حال هشدار می‌دهند که این صبر و شکیبایی ناتمام و بی پایان نخواهد بود لحظه ای میرسد که ما تصمیم میگیریم که همه امیدها نقشه بر آب شده و هنگام آن است که به اقدام بپردازیم.

بدین سان می بینیم که  دیگر در دنیا هیچ دوستی برای رژیم ایران باقی نمانده است.

در واقع بیندیشیم که حکومت ایران هرگز دوستی نداشته است ونزوئلا؟…

ونزوئلایی ها نه دوستی با ایران بلکه پول ایران را می خواهند آنها در آن سوی اقیانوس ها چه می توانند به سود حکومت ایران انجام دهند فقط پول را می گیرند حتی تشکر هم نمی کنند و به راه خود می روند.

ایران در ونزوئلا هیچ سودی و نفعی ندارد و نخواهد داشت آنچه که دارد بدنامی است که هواپیماهایش را نیز در فرودگاه های آمریکای جنوبی بازداشت می‌کنند.

پرزیدنت بایدن از اسرائیل و عربستان دیدار کرد و از زبان رهبران آنها شنید که صبر بس است باید به اقدامی جدی و عملی علیه برنامه‌های اتمی حکومت ایران پرداخت اما علی خامنه ای هنوز فرمان ساخت بمب را صادر نکرده است.

لحظه‌ای که صادر کند آن زمانی است که دولت‌های جهان باید به اقدامی فوری بپردازند.

اسرائیل یک کشور کوچک است و اسرائیل به سرزمین ایران بسیار نزدیک تر است و آسیب پذیر است و حکومت ایران تهدید کرده که این سرزمین را نابود خواهد کرد و مردمان آن را خواهد کشت و به آنها توصیه کرده است که پیش از این زمان بروند در آلاسکا زندگی کنند و شنا یاد بگیرند تا بتوانند از راه دریای مدیترانه از این سرزمین بگریزند…

این خواب و خیال حکومت اسلامی ایران علیه حکومت و مردم اسرائیل است اما اسرائیل حرف نمیزند و عمل می کند.

دیدار پرزیدنت بایدن از خاورمیانه نشان داد که اسرائیل یک ابرقدرت است. همین سرزمین کوچکی که یک هشتادم خاک ایران است. همین سرزمینی که تا دیروز بیش از یک میلیون نفر جمعیت نداشت و همین سرزمینی که اسلحه خود را از چک و اسلواکی  خرید و امروز خود به جهانیان اسلحه می‌فروشد و عربستان سعودی احساس می‌کند که به گنبد آهنین اسرائیل نیاز دارد و به شیوه جدید اسرائیل برای نابود کردن موشک ها و پهپادهای حکومت ایران یعنی همان شیوه لیزری نیاز دارد. بسیار ارزان تر هم هست و می آید دست دوستی اسرائیل را می فشارد و البته در خفا…

هنوز زمان آشکار کردن آن نرسیده است ولی یک واقعیت انکارناپذیر وجود دارد و آن اینکه در خاورمیانه با کمک ایالات متحده به رهبری اسرائیل یک محور دفاعی بسیار گسترده به تدریج به وجود میآید.

محوری که ممکن است از بحرین آغاز شود و تا مصر نیز ادامه خواهد یافت و رهبری این محور به دست اسرائیل خواهد بود.

کدام اسرائیل؟

همان اسرائیلی که دیروز مصر می گفت باید نابود گردد اما بالاخره با این کشور پیمان صلح امضا کرد.

عربستان بود که میگفت باید نابود گردد و به همه دشمنان اسرائیل کمک می رساند و امروز دست دوستی اسرائیل را می فشارد و با این کشور کنارمی می آید و به صورت پنهان همکاری‌های گسترده‌ای را  با این کشور انجام می‌دهد.

قلدران ایران  تصور کرده بودند که اگر توانستند خدعه کنند  بودند و بر ملت ایران مسلط شوند می‌توانند به همین شیوه بر سراسر خاورمیانه نیز مسلط شوند البته شروع کردند از کشورهایی که در آنجا اقلیت یا اکثریت شیعه بزرگ وجود دارد.

در عراق پوزه آنها به خاک مالیده شد و در سوریه نتیجه‌ای به دست نیاوردند البته حزب‌الله را در لبنان برپا کردند و ما قبول داریم اما حزب الله نیز دیر یا زود نابود خواهد شد وضع اقتصادی لبنان آنقدر وخیم است که حزب الله نخواهد توانست آن را مرمت کند و به عکس هر اندازه که حزب‌الله تحریکات نظامی و سیاسی و نظامی خود را علیه اسرائیل بیش و بیشتر کند خود را منزوی تر خواهد کرد.

امروز حزب الله ادعا می‌کند و تهدید می‌کند که با پهپادهای ساخت حکومت اسلامی ایران میرود و حوزه استقرار گاز اسرائیل در دریای مدیترانه را نابود میکند چنین توانی را ندارد و ارتش دفاعی اسرائیل چنین اقدامی را و چنین دسیسه ای را به حزب الله اجازه نخواهد داد.

آنها آب در هاون می کوبند…

و امروز می‌بینیم که نه تنها حکومت ایران در منطقه یتیم مانده و همه کشورها از آن بریده اند و دور شده اند بلکه در داخل کشور نیز آنها آبروی خود را از دست داده اند البته این آبرو را  مدت مدیدی است که در خارج از کشور نیز از دست داده‌اند.

محکومیت حمید نوری در دادگاه استکهلم و نزاعی که هم اکنون در پارلمان بلژیک بر سر اسدالله اسدی در جریان است  نشان می دهد که آبرویی نیز در زمینه بین المللی باقی نمانده است و همگان دیده اند و می بینند که این حکومت تروریست است یعنی در داخل ایران مردم را سرکوب می‌کند و در خارج از ایران می خواهد بی گناهان را و بی‌دفاعان را بکشد و اما نمی تواند و نمونه آن را ما در استانبول دیدیم…

دستگاه اطلاعاتی اسرائیل پیش از آنکه این گروه وابسته به رژیم ایران به ترکیه برسد تا به اقدامات جنایتکارانه بپردازد که نتوانست اطلاعات مربوط به آن را به دولت ترکیه ارائه داد و این افراد را گرفتند و تلاش آنها برای کشتن اسرائیلی ها بی‌نتیجه ماند و خود آنها اکنون در زندان هستند.

البته چنین تلاش تروریستی علیه اسرائیل را حکومت ایران بارها و بارها در نقاط مختلف جهان در قبرس و کنیا و دیگر کشورها انجام داده بود همه بی نتیجه مانده بود…

و از آنجا که در داخل کشور وضع بسیار نابسامان است و گرسنگی و قحطی و بی پولی و بیماری هر روز بیش و بیشتر می‌شود و اعتراضات مردمی هرلحظه گسترده‌تر می گردند آمدند و برای سرکوب مردم و برای جلوگیری از خیزش همگانی دوباره مسئله حجاب را مطرح ساختند و میگویند از این پس حتی بانوانی که وارد رستوران یا فروشگاه و یا اداره دولتی می شوند باید حجاب کامل اسلامی داشته باشند وگرنه آنها را راه نخواهند داد اما زنان ایران چه می کنند؟

می آیند و در هر فرصت نشان می دهند که با حجاب مخالف اند و با آن مبارزه خواهند کرد…

اورشلیم؛شنبه ۲۵ تیر ماه ۱۴۰۱–۱۶ جولای ۲۰۲۲