دور دیگری از گفتگوهای اسرائیل و ایالات متحده علیه اتم و موشک رژیم ایران، امروز در واشنگتن آغاز می شود

گفتگوهای مهم سیاسی و امنیتی اسرائیل و ایالات متحده درباره شیوه رسیدگی به برنامه های اتمی و موشکی حکومت ایران، از بامداد امروز (سه شنبه) در واشنگتن آغاز می شود. هدف این گفتگوها، تصمیم گیری درباره راه های اجرای برنامه ای است که “طرح ۲” نامیده می شود و هدف از آن جلوگیری از مسلح شدن رژیم ایران به جنگ افزار هسته ای و همچنین خنثی کردن خطرات موشکی وپهپادی رژیم ایران می باشد.

ریاست هیات اسرائیلی را در این گفتگوها،  ایال خولاتا دبیر شورایعالی امنیت ملی به دست دارد و شماری از بلندپایگان ارتش، سرویس امنیت خارجی و همچنین وزارت دفاع او را همراهی می کند.

این نخستین بار نیست که چنین گفتگوهای راهبردی بین اسرائیل و ایالات متحده صورت می گیرد و هدف آن است که بدون رخداد درگیری جنگی، نقشه های فتنه گرانه رژیم ایران به شیوه های غیرنظامی خنثی گردد.

ریاست هیات آمریکایی در این گفتگوها را جیک سالیوان مشاور امور امنیت ملی کاخ سفید به عهده دارد و شماری از بلندپایگان وزارت دفاع، سرویس امنیت خارجی ایالات متحده و شخصیت های نظامی و امنیتی دیگر در این رایزنی حضور خواهند داشت. علاوه بر “سی آی ای”، نماینده دیگری نیز از همه نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در این نشست حضور خواهند داشت.

طرح ۲ دو ماه پیش توسط نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در دیدارش با پرزیدنت بایدن در کاخ سفید عرضه شد که از جزئیات آن خبری انتشار نیافته است.

ولی آگاهان امور می گویند: از آن جا که پرزیدنت بایدن از روز نخست گفته است که سیاست دیپلماسی را می خواهد جایگزین راهکار “فشار حداکثری” و یا دست زدن به جنگ حل کند، اسرائیل طرحی ارائه کرده که بدون نیاز به درگیری جنگی، ممکن است بتواند برنامه های هسته ای و موشکی رژیم را گام به گام خنثی کند.

پیرامون همین موضوع در دو ماه اخیر گفتگوهای متعددی بین طرفین، در سطح وزیر دفاع و روسای سازمان های امنیتی و اطلاعاتی صورت گرفته است.

اسرائیل از شتاب هسته ای بدون کنترل رژیم ایران بسیار نگران است و اصرار می ورزد که تا دیر نشده، باید به اقدامات پیشگیرانه دست زد.

در گزارش های پیشین آمده است که ایالات متحده به تدریج از احتمال بازگشت رژیم ایران به مذاکرات برجامی ناامید می شود. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در هفته های اخیر گفته است که شکیبایی دولت واشنگتن بی انتها نیست.

یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش برده شود، روز گذشته به خبرنگاران گفت که شرط جدید حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران برای آزادسازی ده میلیاردی، قابل قبول نیست و بازگشت به گفتگوهای برجامی را دشوارتر می سازد. او گفت: امکان ندارد که آمریکا چنین مبلغی را به ایران پیش پرداخت کند تا گفتگوها را از سر بگیرد.

خود امیرعبداللهیان نیز روز گذشته (دوشنبه) تا حدودی از یان پیش شرط عقب نشینی کرد و گفت که تقاضای آزادسازی ده میلیارد دلار را به عنوان مثال آورده و منظورش آن بوده که آمریکا باید به یک اقدام آشکار برای ابراز حسن نیت خود دست بزند.

اسرائیل بارها گفته و تکرار کرده است که رژیم ایران با طفره رفتن از بازگشت به مذاکرات و به دور از چشم بازرسان سازمان انرژی اتم، با سرعت به پیشرفت هسته ای ادامه می دهد و نباید گذاشت که “رژیم ملایان” جهانیان را غافلگیر سازد.

یک مقام دولتی آمریکایی گفت که رایزنی های امروز، از جمله بر محور برنامه های اتمی ایران، فتنه گری های رژیم در منطقه و پیمان صلح اسرائیل با کشورهای عرب، موسوم به “پیمان ابراهیم” دور می زند. او گفت که دورهای پیشین گفتگوها بسیار مفید و نتیجه بخش بوده است.

این مقام گفت که البته اختلاف نظرهایی نیز بین ایالات متحده و اسرائیل پیرامون مسائل ایران وجود دارد ولی ابراز اطمینان کرد که بالاخره راهکار مناسبی برای رویارویی با وضع کنونی یافت خواهد شد.