دولت لبنان در دو موضوع اسرائیل را به چالش می کشد: استخراج گاز و دیوار مرزی

حزب الله در بیانیه بالا تهدید می کند که اسلکه استخراج گاز اسرائیل را در دریای مدیترانه با موشک هدف قرار خواهد داد

در روزهای اخیر رئیس جمهوری لبنان، پرزیدنت میشل عون اعلام کرده که در اعتراض به اقدام اسرائیل در احداث یک دیوار بلند در مرزهای بین دو کشور، قصد دارد به مراجع بین المللی شکایت کند. این دیوار در مسیر آن چه که “خط مرزی آبی رنگ” نامیده می شود صورت می گیرد و لبنان ادعا دارد که این دیوار به سیادت و حق حاکمیت آن کشور آسیب می رساند.

آگاهان می گویند: با آن که میشل عون یک مسیحی مارونی است، ولی با حزب الله لبنان و حکومت ایران همکاری دارد و اعتراض او به اقدام دفاعی اسرائیل و احداث جداری که از داخل خاک اسرائیل می گذرد، ارتباطی به سیادت لبنان ندارد.

در بیانیه ای در بیروت اعلام شد که رئیس جمهوری لبنان و نخست وزیر آن کشور و رئیس پارلمان، “خطرات اسرائیل در خط مرزی” را مورد بحث قرار داده و تصمیم گرفته اند به آن اعتراض کنند.

در بیانیه رسمی آمده است که رهبران لبنان، اختلاف با اسرائیل در مورد “حریم اقتصادی شماره ۹” در آب های دریای مدیترانه را نیز مورد بحث قرار داده اند. سخن از بخشی از مدیترانه می باشد که در آن اسرائیل به استخراج گاز پرداخته است.

“حریم اقتصادی” به نقاطی گفته می شود که در آب های بین المللی روبرو سواحل یک کشور قرار دارد و آن کشور مجاز به بهره برداری از منابع زیردریایی در آن جا می باشد. نهادهای حقوقی بین المللی حدود این حریم را به دقت تعریف کرده اند.

گروه تروریستی حزب الله لبنان، در یک اقدام تحریک آمیز آشکار، فیلم کوتاهی را نشان داد که در آن نشان داده می شود که چگونه ظاهرا  یک موشک شلیک شده توسط آن سازمان وابسته به حکومت ایران، به اسکله استخراج گاز اسرائیل در دریای مدیترانه اصابت کرده و آن را منفجر می سازد.

روز گذشته افشا گردید که اسرائیل برای حفاظت از حوزه های استخراج گاز در مدیترانه، چهار فروند ناوچه گشتی بسیار مدرن به کارخانجات تیسنکروپ در المان سفارش داده است.

گفته می شود که دیدار دیروز نخست وزیر و وزیران کابینه محدود امنیتی از مرزهای اسرائیل با لبنان و سوریه نیز نوعی اخطار و هشدار به این گروه و رژیم ایران بوده است.

اعلامیه هایی که حزب الله لبنان روز گذشته (سه شنبه) انتشار داد، شاید جملاتی از گفته های اخیر حسن نصرالله است که در آن تهدید می کند اسکله های گاز اسرائیل را نابود خواهد کرد و ادعا می کند که بخشی از این حوزه گازی متعلق به لبنان است.

در بیانیه حزب الله چنین آمده اس: «هر کس که به منابع نفت و گاز در آب های اقلیمی لبنان دست درازی کند، تاسیسات نفت و گاز خود را به خطر می اندازد. آنان بدانان که لبنان از عهده چنین کاری بر می آید. امضا – سید حسن نصرالله»

کارشناسان اسرائیلی می گویند: پس از آن که حزب الله به مدت چند سال در جنگ سوریه دخالت داشته و احتمال پایان گرفتن بحران در آن کشور می گذارد، سران این گروه در پی بهانه دیگری برای فتنه انگیزی به هدف اثبات موجودیت خود می باشد.

آگاهان نظامی در اسرائیل گفتند که این کشور از چند سال پیش که به شناسایی ذخایر کلان گازی در عمق آب های مدیترانه دست یافت، از این احتمال آگاه بود که عوامل دشمن بخواهند سکوهای استخراج را هدف قرار دهند.

وجود این سکوها در دل دریا، یک هدف کاملا مشخص و آشکار است که ظاهرا مورد حمله قرار دادن آن بسیار آسان می باشد. ولی اسرائیل از همان هنگام تدابیری بسیاری برای حفاظت از این حوزه ها اندیشیده است.

یک مقام نظامی اسرائیل که نامش برده نشد، روز گذشته تائید کرده بود که حزب الله لبنان شماری موشک های نقطه زن ساخت حکومت ایران را در اختیار دارد.

ذخایر گاز کشف شده توسط اسرائیل، خدود ۹۰۰ میلیارد متر مکعب ارزیابی شده که این کشور را صاحب ثروت هگفتی می سازد. بسیاری از کشورهای اروپایی خواهان خریدن گاز از اسرائیل هستند. ولی دولت دست کم شصت درصد گاز استخراجی را به مصرف داخلی اختصاص می دهد.

خبرگزاری چنین “شین هووا” اخیرا در گزارشی نوشته بود که گرچه نیروی دریایی اسرائیل کوچک است، ولی در حفظ امنیت کشور نقش بسیار حساسی دارد. این نیرو در حال حاضر شامل پنج فروند زیردریای ساخت آلمان نیز می باشد و سه زیردریایی دیگر نیز سفارش داده شده که در سال های آینده تحویل داده خواهد شد.

برخی منابع اطلاعاتی غربی می گویند که زیردریایی های اسرائیل قادر به حمل موشک های اتمی می باشد که یک هشدار بازدارنده نسبت به حکومت هایی است که اسرائیل را به حمله موشکی و نابودی این کشور تهدید می کنند.

 

2 دیدگاه‌

  1. به نام خدا.اگر از نظر قوانین بین المللی بهشون حقی میرسه بهشون بدید.حتی با هاش همکاری هم بکن.بعدا اصلا برا چی بزنه.ببین توی سوره اسراییل خدا میگه ای بنی اسراییل اگر خوبی بکنید به خودتون میکنید شر و فتنه را با خوبی کردن از خودتون دور کنید

Comments are closed.