دولت گواتمالا در آمریکای لاتین سفارتخانه خود را به اورشلیم منتقل می کند

 

کوتاه مدتی پس از آن که پرزیدنت ترامپ اعلام کرد که سفارتخانه ایالات متحده به اورشلیم انتقال خواهد یافت، دولت گواتمالا در آمریکای مرکزی نیز تصمیم گرفت با پیروی از این تصمیم بزودی سفارتخانه خود را از تل آویو به اورشلیم بیاورد. رئیس مجلس نمایندگان رومانی نیز روز گذشته (یک شنبه) گفته بود که تصمیم مشابهی را در دست بررسی دارد. نخست وزیر اسرائیل گفته بود که شماری از کشورهای جهان به زودی به این تصمیم خواهند پیوست.

پرزیدنت جیمی مورالس رئیس جمهوری گواتمالا دیروز (یک شنبه) در صفحه فیس بوک خود نوشت: به دنبال مکالمه تلفنی با نخست وزیر اسرائیل، به وزارت خارجه کشور خود دستور داده ترتیب انتقال سفارتخانه داده شود.

در جریان رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل، درباره قطعنامه کشورهای عربی که در آن تصمیم ایالات متحده نکوهش شده بود، گواتمالا یکی از هفت کشوری بود که به این قطعنامه رای مخالف داد.

هدوراس نیز یکی دیگر از کشورهای آمریکای لاتین است که در سازمان ملل، در حمایت از ایالات متحده رای داد.

پرزیدنت ترامپ پیش از رای گیری در مجمع عمومی هشدار داده بود که اگر کشوری علیه ایالات متحده رای بدهد، ممکن است از ادامه کمک های مالی و حمایت های دولت واشنگتن محروم شود.

کشورهای اروپایی که علیه ایالات متحده رای داده اند، در توجیه آن می گویند که دست زدن به چنین کاری، پیش از آن که اسرائیل و فلسطینی ها به توافق صلح برسند، کار درستی نیست و ممکن است در پیشبرد روند صلح اخلال کند. ولی ایالات متحده تاکید دارد که این گام در دراز مدت، رسیدن به صلح و توافق را آسان تر خواهد کرد.

این گزارش را نیز از همکارمان دکتر ایرج ربیعی می خوانیم:

امروز چند جمله کوتاه در فیس بوک نظر کارشناسان و رهبران کشور های جهان را بیشتر از هر نکته دیگری به خود جلب کرد. پرزیدنت مورالس (Morales ) رئیس جمهوری گواتمالا اعلام کرد، سفارت کشورش را از تل آویو به اورشلیم منتقل میکند.

چند خط نوشته مورالس در فیس بوک، آن‌ چنان غیر منتظره بود که جز پرزیدنت ترامپ هیچ رهبر کشوری تصورش را نمی کرد. مورالس اعلام کرد به دولتش دستور داده اقدام‌های لازم را برای انتقال سفارت به اورشلیم به عمل آورد.

مورالس چند جمله کوتاه دیگر به تصمیم خود افزود و نوشت، ساندرا یوول (Sandra Jovel ) وزیر امور خارجه اش را مسئول اجرای این تصمیم کرده است.

نکته دیگری که رئیس جمهوری گواتمالا به آن اشاره کرد، گفتگو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در رابطه با تصمیم انتقال سفارت است.

در محافل سیاسی گفته شد، هرچند پرزیدنت مورالس زمان انتقال سفارتخانه را اعلام نکرد، اما اولین سنگ بنای شروع انتقال سفارت خانه‌ کشور ها را از تل آویو به اورشلیم پایه گذاری کرد و به احتمالا در آینده اقدام پرزیدنت مورالس حرکت کشور های دیگر را نیز در پی خواهد داشت.

البته میتوان حدس زد که فلسطینی ها ، پس از تصمیم مورالس بکوشند هر چه زودتر شناسایی بخش شرقی اورشلیم را به عنوان پایتخت فلسطین به کشورهای جهان بقبولانند. مشخص نیست در آن زمان دولت اسرائیل چه واکنشی نشان خواهد داد.

گزارشگر کانال اول تلویزیون ملی آلمان از تل آویو در گزارش خود می نویسد: بسیاری از کشور ها خیال میکردند، بعد از واکنش شدید فلسطینی ها و کشور های دیگر، پرزیدنت ترامپ نظر خود را عوض خواهد کرد، ولی اکنون عکس قضیه ثابت شد و کشور به دیگری به پیروی از اقدام آمریکا (که هنوز به مرحله عمل در نیآمده) به اقدام مشابه دست بزند.

نباید از نظر دور داشت که قطعنامه جلسه فوق‌العاده سازمان ملل در چهار روز پیش، اجرای اجباری ندارد و گواتمالا از این واقعیت استفاده کرده است.

آنچه مربوط به اعتراض مردم کشور های عرب می‌شود را نباید جدی گرفت بالاخره روزی آن مردمان خسته شده و دنبال این قضیه  را دیگر نخواهند گرفت. اما مسأله اصلی مخالفت شدید گروه تروریستی حماس است.

بازتاب تصمیم پرزیدنت مورالس در رسانه های اروپایی بسیار گسترده بود و با تفسیر های زیاد روبرو گردید.

نظر بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی این است که تاثیر انتقال سفارت گواتمالا از تل آویو به اورشلیم، یعنی شناسایی اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل، در سالهای آینده و شاید هم در زمان طولانی تری مشخص خواهد شد. زیرا بیشتر کشور های جهان با تشکیل کشور فلسطین موافق هستند و اگر حماس متشکل نمیشد و مردم فلسطین را دوشاخه نمی کرد، به احتمال زیاد اسرائیل زود تر برای کنار آمدن با فلسطینی ها آماده می شد.

نکته دیگری را هم نباید نادیده گرفت و آن این است که جمهوری اسلامی ایران آتش این فتنه را با کمک به حماس شعله‌ور تر کرده است.

نشریه اشپیگل چاپ آلمان با درج کامل خبر پرزیدنت مورالس به زبان اسپانیایی در صفحه خود، می نویسد: گواتمالا با سرعتی که در شناسایی اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل نشان داد، همه را مات کرد.

پیام پرزیدنت مورالس در فیس بوک، جمعا هفت خط است و با جمله “ملت عزیز من” شروع می‌شود و خیلی کوتاه در آن نوشته شده:  دوستی عمیق ما با اسرائیل دلیل ارتباط با آقای نتانیاهو بود. من به ایشان گفتم، سفارتخانه گواتمالا را از تل آویو به اورشلیم انتقال می دهم.

پرزیدنت مورالس پیام خود در فیس بوک را این چنین به پایان می برد: «انتقال سفارت گواتمالا به اورشلیم، امر بسیار حساسی است و آن تصمیم شخص من است.

یک دیدگاه

  1. مثلث یهودیت، اورشلیم، اسرائیل یا مثلث دین، زمان، مکان یا یک مثلث متصل است

    یا یک مثلث متلاشی ؛; بعبارتی چگونه اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید؟

    خبرگزاری دانشجو

Comments are closed.