دوچرخه جدید اسرائیلی که به جای زنجیر و چرخ دنده، گیربکس هیدرولیک به روی آن نصب است

در زبان عبری می گویند که “چرخ در گذشته اختراع شده و نیازی به اختراع کردن دوباره آن نیست”. ولی دوچرخه به عنوان یک وسیله جابجا شدن انسان ها، به ویژه به علت ارزان و سبک بودن آن، اکنون بیش از یک قرن است که به همان صورت پیشین باقی مانده و هیچ دگرگونی عمده ای در آن رخ نداده است. ولی اکنون مهندسین اسرائیل کمر همت بسته و یک شیوه مکانیکی ابداع کرده اند که می تواند سواری بر دوچرخه را راحت تر و کم زحمت تر، و حتی تمیزتر کند.

تغییر مهمی که این مهندسین ایجاد کرده اند، حذف کامل زنجیری است که رکاب دوچرخه را به چرخ عقب متصل می کند و هنگامی که دوچرخه سوار پا می زند، انرژی آن توسط زنجیر به چرخ عقب منتقل می گردد و دو چرخه به حرکت در می آید. این زنجیر معمولا روغن زده است تا روان بچرخد. ولی گاهی گریسی که به آن زده شده، باعث کثیف شدن شلوار یا پا می گردد و همیشه این خطر نیز وجود دارد که انگشت کودکان در میان دندانه های چرخ دنده گیر کند و مصیبت به باور آورد.

مهندس زیو بروش Ziv Brosh که طراح این دوچرخه جدید بوده توضیح می دهد که در این طراحی، سیستم چرخ زنجیر که رکاب را به چرخ عقب وصل می کند باطل شده و به جای آن جعبه ای قرار گرفته که همانند گیربکس اتومبیل عمل می کند و طرز کار آن هیدرولیک است – یعنی فشار ایجاد شده توسط رکاب زدن را مستقیما به چرخ عقب منتقل می سازد و باعث چرخیدن آن می شود.

او می گوید که با این شیوه جدید گیربکسی، نیازی به قرار دادن دنده های مختلف روی دوچرخه نیست، بلکه همین گیربکس هیدرولیک انواع دنده ها را به طور خودکار شامل می گردد.

مهندس زیو بروش در توضیح سخنان خود می گوید که این دوچرخه، با توجه به حساسگرهای پیشرفته ای که در آن کار گذاشته شده، تشخیص می دهد که شما در سربالایی هستید و بنابراین دنده حرکت را پائین می آورد تا فشار بیشتری بر چرخ عقب وارد شود. ولی هنگامی که شما در سرازیری قرار می گیرید، دنده را به بالاترین می رساند تا بتوانید سرعت بگیرید.

خبرنگاران اسرائیلی که این دوچرخه را آزمایش کرده اند، شهادت می دهند که راندن آن ساده است و به تلاش بدنی زیادی نیاز ندارد. آیا این دوچرخه قرن بیست و یکم خواهد توانست در شهرهای بزرگ، تا حدود زیادی جای اتومبیل را برای پیمودن مسافت های کوتاه بگیرد؟

3 دیدگاه‌

  1. من عاشق دوچرخه سواریم،همه روزه پس از کار دوچرخه سواری می کنم،حدس بزنید چند ساله ام،۶۸.اگر این دوچرخه جدید به تولید انبوه و صادرات برسد،یکی اش راحتماً سفارش می دهم.توی غربت از دو تولیدات اسرائیل که دردسترس است استفاده می کنم ،یکی نمک دریایی است و دیگری شراب اسرائیل است.

  2. حتماً ابتکار آقای مهندس اسراییلی زیو بروش از روی دست آخوندهای ایران تقلب کرده واز جادوی تسبیح استفاده کرده است. ما در ایرانمان از این اختراعات وابتکارات بسیار زیاد دیده ایم در مدت چهل سال که یکی همین پراید ویا سمند خودمان است.

Comments are closed.