دیدار دوستانه رئیس جمهوری مصر با نخست وزیر اسرائیل، راه را برای گرم کردن دوباره روابط هموار می کند

نخستین دیدار بین رئیس جمهوری مصر و نخست وزیر اسرائیل، که روز گذشته (دوشنبه) در ناحیه گردشگری شرم الشیخ در جنوب شبه جزیره سینا انجام شد، در رسانه های همگانی در اسرائیل، نشانی از گرم شدن دوباره روابط اسرائیل و مصر تلقی گردید و گفته شد که پایه های یک همکاری گسترده در امور منطقه ای و مسائل فلسطینی ها ریخته شده که می توان در آینده نزدیک پیامدهای سازنده ای در پیشبرد صلح و افزایش امنیت در منطقه داشته باشد.

آگاهان می گویند که در این دیدار بیسابقه، گرچه مسائل مربوط به فلسطینیان، ادامه تروریسم از غزه، و گسترش روابط مصر و اسرائیل به تفصیل مورد بررسی قرار گرفت، ولی موضوع محوری، آشوبگری های حکومت ایران در منطقه و نقش مخرب آن در تحریک سازمان های ترور در منطقه، به ویژه حماس و جهاد اسلامی بود که هر دو از مزدوران رژیم ایران در منطقه محسوب می شوند.

پرزیدنت عبدالفتاح السیسی یکی از مخالفان سرسخت رژیم ایران در منطقه است و بیم دارد که آن رژیم، با عملیات نظامی و تروریستی در منطقه، نفوذ خود در کشورهای عرب را افزایش دهد و امنیت آن ها را به خطر اندازد و به مقام مصر به عنوان بزرگترین کشور عربی و رهبر آن ها در منطقه آسیب برساند.

مصر که تا کنون در موارد متعددی، به ویژه در رابطه با فلسطینیان و حماس، به اسرائیل یاری رسانده، در این فرصت از اسرائیل نیز درخواست کرد به دولت مصر در دو مورد یاری برساند.

مورد نخست به نزاع بین مصر و حبشه در مورد تقسیم منابع آب رود نیل مربوط می شود. با توجه به آن که رود نیل از کوه های اتیوپی آغاز می شود، دولت آدیس آبابا می خواهد برداشت بیشتری از رود نیل داشته باشد. ولی این رودخانه در طول قرن ها، رگ حیاتی اقتصاد و کشاورزی مصر بوده و هرگونه پائین آمدن سطح آب، برای آن کشور مشکلات عمده به وجود خواهد آورد.

در دیدار دیروز، پرزیدنت السیسی از نفتالی بنت درخواست کرد که با توجه به روابط دوستانه بین اسرائیل و اتیوپی، دولت اورشلیم نقش میانجی در پیش گیرد و دولت آدیس آبابا را به نرمش و  سازش در این زمینه بکشاند.

کمک دومی که پرزیدنت السیسی با نخست وزیر اسرائیل در میان گذاشت، پادرمیانی با دولت پرزیدنت بایدن بود که کمک های مالی سالیانه خود را به مصر بازگرداند. این کمک ها، با این استدلال دولت واشنگتن که حکومت کنونی مصر حقوق انسانی را زیر پا میگذارد، متوقف شده است و مصر برای مدیریت اقتصاد بحران زده خود، به ویژه پس از مصیبت کورونا، سخت نیاز دارد.

یکی از نشان های گرم شدن دوباره روابط مصر با اسرائیل این واقعیت بود که دیدار السیسی و بنت، به صورت علنی و در برابر دوربین های تلویزیونی، و در حالی برگزار شد که پرچم های مصر و اسرائیل پشت سر دو طرف به صورت چشمگیر دیده می شد و این در حالی که در دیدار علنی یازده سال پیش بنیامین نتانیاهو با پرزیدنت حسنی مبارک، تنها پرچم مصر قرار داده شده بود

مصر ، نخستین کشور عربی بود که چهل و دو سال پیش در برقراری صلح با اسرائیل پیشگام شد. ولی در دوران پرزیدنت انور سادات و پرزیدنت حسنی مبارک، به صورت یک “صلح سرد” باقی ماند و مصر حاضر به برقراری مناسبات بازرگانی و فرهنگی با اسرائیل نبود و آن را به پس از امضای قرارداد صلح اسرایئلی – فلسطینی موکول کرده بود.

مصر در حال حاضر، با به کار گرفتن همه قدرت خود، می کوشد دو گروه تروریستی حماس و جهاد اسلامی را ناچار سازد از ادامه عملیات تعرضی مداوم علیه اسرائیل دست بردارند.